BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

fredrock wrote:Om jag inte missminner mig så sitter AC-pumpens fäste med nån bult i framkant som du måste lossa triggerskiva/remhjul för att komma åt......
Okej! Tackar för infon:) då får den sitta kvar en stund till :D :P
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
turbolarssa
Posts: 232
Joined: 30 Aug 2010, 15:58
Location: Lidköping

Re: Sv: E30 M50B25 vanos turbo

Post by turbolarssa »

turbolarssa wrote:Blir riktigt fint :)
Tackar :D

Din är inte så dålig heller, har tagit mycket idéer av dina bilder och suttit och klurat på hur du löst vissa problem :)

Hur går det för dig annars med bilen? Har inte sett den här på forumet eller garaget.org på ett tag :(
Kul att höra :) kanske skulle göra en uppdatering snart, kombin har använts hårt i sommar! ;) //Larsson
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: Sv: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

turbolarssa wrote:
turbolarssa wrote:Blir riktigt fint :)
Tackar :D

Din är inte så dålig heller, har tagit mycket idéer av dina bilder och suttit och klurat på hur du löst vissa problem :)

Hur går det för dig annars med bilen? Har inte sett den här på forumet eller garaget.org på ett tag :(
Kul att höra :) kanske skulle göra en uppdatering snart, kombin har använts hårt i sommar! ;) //Larsson
Ja, det vore as kul och se vad som har hänt under sommarn :)
Det är väl så den ska brukas? ;)
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by Nisse Järnet »

Hade för mig att det gick att få bort den bulten, iaf om man blir lite förbannad :-) Kan minnas fel dock..
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Nisse Järnet wrote:Hade för mig att det gick att få bort den bulten, iaf om man blir lite förbannad :-) Kan minnas fel dock..
Haha, ja det brukar ju vara så allting går om man vill eller med lite våld :twisted:
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
M535fredrik
Posts: 286
Joined: 13 Aug 2012, 18:01
Location: Vadstena

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by M535fredrik »

Det blir ju kalasfint!! Bra jobbat.. :)
Projekt: M3GT S54 Turbo.
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

M535fredrik wrote:Det blir ju kalasfint!! Bra jobbat.. :)
Tack! Din såg inte helt fel ut heller :D

Dock så har jag fått bakslag då kopplingspedalen inte tar nånting och inte får något tryck när jag pumpar... Så troligtvis behöver jag förlänga slavpinnen som jag inte har någon aning om hur man gör det :shock: Så troligtvis behöver jag ta ned lådan igen :cry:

Så om någon känner sig manad och hjälpa mig med det så skulle det vara guldvärt så jag kan få klar bilen nångång innan jul som var mitt mål. :(
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by Nisse Järnet »

Kolla vilken slav du har på nu, kan räcka med att byta den bara.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Nisse Järnet wrote:Kolla vilken slav du har på nu, kan räcka med att byta den bara.
Sugen på och komma till mitt garage o se på grejorna om du blir något klokare på det? :)
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by Nisse Järnet »

niclasmann wrote:
Nisse Järnet wrote:Kolla vilken slav du har på nu, kan räcka med att byta den bara.
Sugen på och komma till mitt garage o se på grejorna om du blir något klokare på det? :)
Dåligt med tid just nu tyvärr, mycket resor i jobbet :(

Men kolla vad det står på den, 20 eller 22? Eller ta loss den och ta en bild!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Nisse Järnet wrote:
niclasmann wrote:
Nisse Järnet wrote:Kolla vilken slav du har på nu, kan räcka med att byta den bara.
Sugen på och komma till mitt garage o se på grejorna om du blir något klokare på det? :)
Dåligt med tid just nu tyvärr, mycket resor i jobbet :(

Men kolla vad det står på den, 20 eller 22? Eller ta loss den och ta en bild!
Jag har för mig att det stod 22, kan ha sett fel eller drömt också. Kollar upp det imorgon och tar en bild och lägger upp så kan du få avgöra det ;) :D
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by Nisse Järnet »

Har du tur löser en 20 problemet, men är du säker på att all luft är borta?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Nisse Järnet wrote:Har du tur löser en 20 problemet, men är du säker på att all luft är borta?
Så det är alltså en 20 som man ska ha tur med? :( Varför har jag ingen tur med mig för :(

Nej, det är jag inte säker på... Det som händer när jag öppnar luftnippeln på slaven och pumpar så händer det ingenting, inget tryck i pedalen eller någon vätska som kommer ut. Alltså det kommer INGEN vätska eller tryck även fast jag tar bort nippeln helt eller inte, men så fort jag släpper på den stålomspunna slangen som sitter mellan rören, det spelar ingen roll om det är "övre" eller "undre" anslutningen så kommer det vätska direkt utan någon pumpning av pedalen...
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by Nisse Järnet »

Vilken har du?

Image

Image
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Nisse Järnet wrote:Vilken har du?

Image

Image
Ehhhhh, tror fan att det var den nedre som jag har :shock:
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by Nisse Järnet »

Det var synd :P Men kommer det ingen vätska ur luftnippeln är nog nåt knas på vägen..
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Nisse Järnet wrote:Det var synd :P Men kommer det ingen vätska ur luftnippeln är nog nåt knas på vägen..
Ja, men kan det inte vara om pinnen inte når fram till kopplingsarmen så att den inte kan pumpa upp något tryck?
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Post Reply