Page 7 of 10
Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 11 Aug 2014, 18:16
by OKANT
Nu är motorn riven... 5st kolvar har spikat sönder av okänd anledning. Finns logg på mappningen och den är riktigt safe så det är inte det som varit problemet.
Är inte för mycket avgasmottryck heller då laddtrycket sänks med varvet i mappen.
Förmodligen tog kolvarna skada redan i Mo i Rana då även tändstiften smälte, men har legat perfekt på lambdan så problemet har förmodligen något att göra med att man går på sladd hela tiden...
Hela bränslesystemet är genomgånget och det var rent överallt.
Nu blir det bränsletrycksgivare till sprutet, ev egt-mätare och catchtank i komplement till fuelcellen.
För övrigt så har han som satt ihop motorn förra gången (Dynotech) varit en grym jäkla slarver... Toppen gick att lossa med handkraft med ett spärrskaft, det saknades bultar och muttrar på både fram och baksida av motorn, det saknades filter på 2 av spridarna och muttern till drevet på oljepumpen satt på en gäng... :-S
Nu är motorn på väg ihop med nya fina cp-kolvar och det blir förhoppningsvis ny genomgång i bänken på Fredag
Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 11 Aug 2014, 19:08
by -TLM-
Bra tempo! Kul att den är ihop snart igen!
Re: Sv: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 11 Aug 2014, 19:21
by OKANT
-TLM- wrote:Bra tempo! Kul att den är ihop snart igen!
jo är bra tempo på PPF grabbarna! B-)
Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 11 Aug 2014, 19:47
by Avvah
Har du fuel cell med skum i? Tänkte eftersom att du kör driftig tänkte jag.
Re: Sv: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 11 Aug 2014, 20:10
by OKANT
Avvah wrote:Har du fuel cell med skum i? Tänkte eftersom att du kör driftig tänkte jag.
Japp, det är skum i den.
Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 12 Aug 2014, 01:13
by J00r
Alltså detta kan ju vara missförstånd men jag brukar då dra åt topplock med handkraft. Du funderade inte på att det kan vara något problem när samtliga tändstift SMÄLTER!? Vart kommer den värmen ifrån? Att sänka laddet på varv säkerställer ju inte att du slipper mottryck... Låter bra att styra upp egt och catchtank, blir det att köra bränslepumparna på PWM-styrning?:
Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 12 Aug 2014, 01:29
by Big Al
Hur står vanos på ladd ? Det skapas inte lite mottryck om kammarna står fel ...
Måste vara typ mottryck eller fel tändning om tändstiften smälter med rätt afr.
Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 12 Aug 2014, 04:35
by OKANT
Är det något fel när tändstiften smälter? Det förstod jag inte, fortsatte köra stenhårt ändå, den gick ju bra.... *IRONI *
Lär till alla möjliga säkerhetsfunktioner för att säkerställa att det inte händer igen.
Kammarna/Vanos är kollade.
Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 12 Aug 2014, 14:33
by Avvah
Körde du efter Mo I Rana även fast stiften hade smält? Tror din maskin har gått snålt ja. Vad skulle annars bygga den värmen? Kollade ni mottryck vid bromsning?
Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 12 Aug 2014, 16:33
by micke hedman
Var de inte ni som startade upp den ?
Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 12 Aug 2014, 16:34
by OKANT
Satte i nya stift, och kollade sedan dessa och de såg perfekta ut, och lambdan låg bra även den.
Kollades inte mottryck vad jag vet.
Re: Sv: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 12 Aug 2014, 16:39
by OKANT
micke hedman wrote:Var de inte ni som startade upp den ?
När du skriver "ni" vem menar du då?
Som bekant så lämnades bilen till en firma som inte lyckades göra klar bilen på nästan 3år sen lämnades den till en firma som gjorde den klar inklusive mappning... Så vem tror du själv de var som startade upp den?
Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 12 Aug 2014, 16:53
by micke hedman
När du hämtade bilen i Umeå var den ju inte uppstartad alltså inte varm körd så den som startade upp motorn borde väl ha efterdragit toppen ? Annars har du nog ditt problem med lösa toppbultar där .Tycker de är väldigt mycke pajkastning från din sida nu .
Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 12 Aug 2014, 16:57
by OKANT
Ok, kan ju berätta precis som det är... Robert Karlsson sa att han kört varmvatten genom toppen och efterdragit den.
Och inte kommer pajkastningen från min sida...
Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 12 Aug 2014, 17:05
by m3micke
På s54 om du gör jobbet ordentligt så behöver du inte effterdra !!
Vad vill säga om mappning så är ja 100% säker på att Ppf har sten koll!
Men en stressad motor blir varm varv effter varv fattar en idiot har inget med mappning o göra
Mvh micke
Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 12 Aug 2014, 17:08
by OKANT
Nu vill jag bara få en fungerande bil som håller för att piskas och då vill det till att klura ut vad som gått galet och lösa detta, vilket det jobbas på för fullt.
Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF
Posted: 12 Aug 2014, 17:10
by m3micke
OKANT wrote:Nu vill jag bara få en fungerande bil som håller för att piskas och då vill det till att klura ut vad som gått galet och lösa detta, vilket det jobbas på för fullt.
Mettis tillskott !