Page 7 of 42

Posted: 10 Apr 2007, 22:06
by Fido85
jag har av detta schmidt men ingen chans jag får så fint polerat hur man än gör

Posted: 11 Apr 2007, 16:31
by kallevedlund
ang polering så är den största hemligheten grundarbetet... Slipa slipa slipa. tills man är uppe på typ 2000 korn o gnager... sen polera

Posted: 15 Apr 2007, 21:06
by AndreasT
Fick diffen i fredag så nu är den moddad med m16 skruv i främrefästet.
Bakvagnen på plats, så även kardan å avgassystem.

Känns som problem har haglat över mig. Motorn läckte olja, soppaslangar brast, styrsystemet krånglade,
reläer felade, fuelrailfästen flög åt helvete i baktändning, startmotor som låter som övertrimmad symaskin, kabelbrott etc..

Allt är fixat utom styrsystem som fortfarande beteer sig lite mysko.
Men förhoppningsvis är det nån konfig felar. Är rejält sugen på kunna gasa med den nu. Men dyker säkert upp något nytt fel snart...

Posted: 16 Apr 2007, 11:31
by JaJsEn
hur gjorde du moddningen av diffen till M16? har du bildet på det?

grymmt projekt förövrigt, vore kul o man fick se den nått i sommar.

mvh Erik

Posted: 16 Apr 2007, 13:48
by Ripper
Ge inte upp....snart är de värt ALLA bekymmer.....

Tok fin kärra!

Posted: 16 Apr 2007, 18:15
by AndreasT
Tackar! Nya problem, oljetrycket svajjade som bara den visade vara oljetrycksmätaren som var konstig då jag jämförde med manometer. Blev rejält skraj där för en stund. Tps:en har lagt av å nu startar inte ens bilen :( Självklart ger jag inte upp men känns så jävla surt med alla små problem. Bilen skall ut snarast för att plågas på Göteborgs gator :D


Har inga bilder på diff moddningen men borrade upp bussningen i bakvagnen till 16.5mm. Därefter borrade jag upp och gängade främre fästet till m16 i pelarborren.
Då lär den inte gå av som den brukar göra.

Posted: 16 Apr 2007, 18:48
by JaJsEn
OK, bra,

håller på att hjälpa en polare med sen M30 limo där bulten nämligen gått av på.

tack för tippset, ska fixas.

mvh Erik

Posted: 04 May 2007, 21:12
by AndreasT
Känns som jag inte gjort nåt på bilen på evigheter men har bytt alla oljor i bilen.
Blev Castrol Edge 10W60 i motor, SAF-XJ i diffen och Dextron III i växellådan. Dyrare än gå från nykter till dyngfull på krogen ju :cry:
Alla system har blivit luftade, alla slängklämmor kollade igen. Toppen har efterdragits.
Byggt en hemmagjord ljuddämpare å moterat underbilen då bilen lät som alldeles för mycket för min smak innan.

Svetsade en catchtank för vevhus och en för spolarvätskan i alu men var alldeles för trött för tänka så jag svetsa nipplarna på fel sidor, upponer etc..
Så får göra nya.

Men den roliga nyheten var att idag mappad jag o polaren bilen upp till 1bar.
Går skitbra men skall fixa laddtrycksregleringen så man kan ösa på mera :D. Siktar på 1.8bar
Självklart kom länsman efter 100m å körde långsamt förbi å vände tillbaka mot mig, blev en annings orolig för ombesiktning när jag stod med huven öppen för kontroll så inget läckte etc.. 8)

Posted: 06 May 2007, 13:38
by AndreasT
Var å kolla på race igår så blev så satans sugen på ta en repa imorse.
Fan vad bra den går redan på 1bar. Lär ju få skaffa nya däck några ggr i sommar :D
Tycker den går betydligt bättre emot förra året med samma tändningsmapp vid 1bar.
Insugskammen å insuget som ger såpass ökad effekt? Kollar jag i loggarna ligger jag på cirka 55-56% duty vid 205kPa å 6200rpm med mina 880cc spridare på lambda 0.82. Så borde väl vara 400hk+.

Någon som vet vart man kan köpa tryckregulator/reduceringsventil 0-2bar i gbg området?

Posted: 09 May 2007, 22:19
by AndreasT
Har köpt m5 tändspolar idag, så jag inte får några problem när jag ökar till 1.8bar.
Fick hjälp att filma lite ikväll av min granne å hans polare, så bjuder på en snutt av den. Detta är vid 1bar och duger helt för gatuåka :P


Film
eller
Film

Posted: 10 May 2007, 08:34
by DanneE
Riktigt snygg bil du har! Bra jobbat!!!

Posted: 10 May 2007, 15:55
by bumper
Fin bil med drag i. :D

Posted: 10 May 2007, 16:22
by Zwofurti
ruggigt fin bil, snyggt motorrum, en klar 10 under huven =)

Posted: 10 May 2007, 17:50
by Overcharged
Det rörde ju på sig fint!
Du har ingen bild på din ljuddämpare? funderar okså på att bygga en egen, men vet inte riktigt hur man ska bygga för att få lagom ljud, tyckte din lät precis lagom!

Posted: 10 May 2007, 18:41
by Zwofurti
Overcharged wrote:Det rörde ju på sig fint!
Du har ingen bild på din ljuddämpare? funderar okså på att bygga en egen, men vet inte riktigt hur man ska bygga för att få lagom ljud, tyckte din lät precis lagom!
har du ens kollat i tråden?=)

Image

Posted: 10 May 2007, 18:50
by AndreasT
Tackar, alltid trevligt med positiva kommentarer.
Jo dom i bakgrunden är lite roliga :P

Angående avgassystem så är inte Overcharged ute å cyklar :wink:. Bilen lät för mycket för min smak med bara de två små ljuddämparna så jag byggde en ny. Gjorde den av ett 3" perforerat rör. Valsade 1.2mm plåt till en diameter på 105mm som jag svetsade samman. Tillverka två gavlar. Fyllde den med ljuddämparull och svetsade samman. Gjorde den 500mm lång och den sitter mitt under bilen och tar knappt nån plats och dämpar till men mer lämplig ljudnivå :D

Nu har snart Pet flaskan gjort sitt som vevhusventilation, tänkte bygga klart catchtanken inom kort :P