Page 7 of 12
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 07 Apr 2014, 20:37
by kungen12321
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 07 Apr 2014, 20:58
by kungen12321
Då var det dags att sälja av Plan B. Hade väl varit rätt fränt med denna pjäs i grisen, men i år får den nöja sig med en överladdad m62b44:)
Kollar därför intresset på motorn samt drivlinan. I annatfall har jag ett bra utgångsobjekt för vinter 2014.
Allt kommer från en BMW M5 2010 s85b50 4000mil. Motorn är komplett inkl kabelhärva m.m
Bilderna talar för sig själva:)
Skicka ett PM om ni undrar över något!!!!!!!

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 07 Apr 2014, 21:39
by Affus
Vad är det du mäter på bilderna? Vem är det som honar alusil block? Allt ser grymt ut som vanligt
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 07 Apr 2014, 22:17
by kungen12321
Är ju allt från lagerspel, kolvringsspel till axialspel på veven. Inte värt att chansa när allt som behövs är tålamod:)
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 08 Apr 2014, 10:32
by Loordan
Det blir fint. Kablaget är ett hlvete men det är bara o binda upp sen så syns det inte.
Kämpa på!!

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 08 Apr 2014, 13:36
by kungen12321
Precis, upp med skiten:)
Ps. Slå en signal när du anländer till elmia mässan
Så bjuder jag på ett studiebesök, glöm inte ventilkåpan:)!!!!
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 09 Apr 2014, 08:48
by Marbu
vad har du för kolvar i? för de är inte m62b44 kovar?

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 09 Apr 2014, 10:51
by kungen12321
Det är det faktiskt. Nersvarvade 0,5mm för att fungera med ppf H-profil stakarna.
Suget fanns att gå ALL IN. Alltså smidda kolvar samt fodring av blocket. Då verkar det inte finnas någon begränsning på härligheterna:)
Hade dock redan balanserat maskinen med org. kolv och dessutom så vart det 6 veckors väntetid på kolvarna. Så därför togs beslutet
att skruva ihop maskinen och köra denna säsong:)
Blev ju trots allt några kronor nerlagda på maskinen, toppdeckning, planing toppar, honing av block, nya kolvringar, H-profil stakar, cooperpackning,
12,9 bultar till toppen, andra ventilfjädrar, balansering av maskinen m.m
Nu håller man tummarna att det skall ge resultat:)
PS. Har ju första m62b44 motorn som jag skruvade ner att eventuellt fodra m.m då det vart en reva i ena cylinderväggen. Men det får bli en senare historia:)
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 11 Apr 2014, 21:56
by Marbu
okej, va ska du köra med för kompressionsförhållande då?

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 12 Apr 2014, 22:12
by kungen12321
I och med denna denna tekniska förfrågan så passade jag på att på fylla 1:ans cylinder med olja i tdc när jag stod och drog ihop maskinen idag:).
m62b44 - 4400ccm dividerat på 8 cylindrar innebär 550ccm/cylinder.
Volym med kolv i topp 55 + cylinderns slagvolym 550 dividerat volym med kolv i topp 55 är lika med 11:0:1
Nu mätte jag med topparna på och slang och tratt så resultatet får ni ta med en nypa salt:)
Hade ingen lusta att riva av topparna och fram med glasskivan och pipett:)
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 15 Apr 2014, 05:56
by Marbu
konstigt att du får ut mer komp än original med svarvade kolvar?

dom ligger ju på 10:1 original
hur mkt har du svarvat?

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 15 Apr 2014, 08:21
by kungen12321
0,5mm är det svarvat. Så visst, det är som du säger.
Skulle kanske varit 65 med kolv i topp istället, runt 9:4:1:)
Tratt slang och en halvdålig ficklampa är inte helt optimalt:)
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 15 Apr 2014, 19:16
by Marbu
sant, men blir nog trevligt med lite mindre komp för driftsäkerheten
jag själv kommer ligga runt 8,5 på m62 med m60 kammar

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 15 Apr 2014, 22:54
by kungen12321
Det är sant, vad är det för trevlig "setup" du kör i maskinen???
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 16 Apr 2014, 05:50
by Marbu
kungen12321 wrote:Det är sant, vad är det för trevlig "setup" du kör i maskinen???
kommer update snart i min tråd

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 09 May 2014, 21:52
by Falaffel
Fint bygge du.
Vad haru fått tag i dom där flashiga lådorna du hade ventilmekanismen i?
Och är de bättre gängor i m62 till toppbultarna än m60.
Man har ju läst om att de blir gängpaj väldigt lätt.
Eller är de bara en skröna?
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Posted: 10 May 2014, 22:06
by kungen12321
Falaffel wrote:Fint bygge du.
Vad haru fått tag i dom där flashiga lådorna du hade ventilmekanismen i?
Och är de bättre gängor i m62 till toppbultarna än m60.
Man har ju läst om att de blir gängpaj väldigt lätt.
Eller är de bara en skröna?
Tro det ej men dom är köpta hos biltema. Fyller sin funktion
Mot alla odds:)
Arp bult i alu blocken kan du glömma. Är 12.9
Bult från Sikko som gäller alt. hos dina lokala järnhandel.
Dras 82nm +/- 2nm.
Skall vara samma gänga i m60/m62 som jag förstått. Är i allfall samma bult så drar den slutsatsen:)