Page 7 of 8

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo)

Posted: 03 Sep 2016, 16:15
by erikjakan
Det där kommer inte bli lätt.

Har du läst denna tråden?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo)

Posted: 03 Sep 2016, 19:19
by Nitro
erikjakan wrote:Det där kommer inte bli lätt.

Har du läst denna tråden?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403" onclick="window.open(this.href);return false;


Läst, läst, läst och skickat mail, mail, mail :)
Har redan byggt om styrstagen och lämnade in styrarmarna för ombyggnad
Så nu e de bara o måtta på bil

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo)

Posted: 22 Oct 2016, 09:57
by Nitro
innan man börjar så måste man se orginal styrvinkeln på bilen så blev ett köp från kina
2 st laserlinjal från kina med frakt o allt 73kr
Image

limmade på magnetremsor
Image
samma sak på andra sidan
Image

lite planering o måttning

Image

måtta till rätt längd styrstagen
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

väck med gamla sunkiga balk o snäcka
Image

tänkte testa bmw e31 bärarmar med sfärisk ledlager och moosehead övre ledbussningar istället för powerflex
Image

monterat på bil men rören som går på styrväxeln tar i så det blev o skicka till sellholm för ombyggnad
Image
Image
Image

här blev ju fel vinkel så det får borras nytt hål o plugga gamla
Image

ska montera en rattknut från en e30 så inte rattbussning vinklas för mycket, men tar i bromsljuskontakten så får kanske slipa lite grann på knuten
Image
"nya" rattstång men helt fel längd än sålänge =)
Image

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)

Posted: 23 Oct 2016, 06:48
by Luen
Helt klart kul att se lite mer helhet i ombyggnaden av styrningen än de smygbilderna du lockar med på Facebook :)

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)

Posted: 23 Oct 2016, 08:52
by Nitro
Luen wrote:Helt klart kul att se lite mer helhet i ombyggnaden av styrningen än de smygbilderna du lockar med på Facebook :)
tyvärr så e inte fb som en forum så man får lägga ut de flesta av bilderna här =)
plus så väntar jag på grejer som tar tid

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)

Posted: 25 Oct 2016, 01:59
by Luen
Nitro wrote:
Luen wrote:Helt klart kul att se lite mer helhet i ombyggnaden av styrningen än de smygbilderna du lockar med på Facebook :)
tyvärr så e inte fb som en forum så man får lägga ut de flesta av bilderna här =)
plus så väntar jag på grejer som tar tid
Nej det är ju inte de. Dock sett att du lägger ut lite då och då men först nu jag hittat din projekttråd :)

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)

Posted: 25 Oct 2016, 09:16
by Emppu
Snyggt byggt, som sagt väldigt intressant att få så bra bilder på ombyggnationen då det finns funderingar själv för samma sak, styrsnäckan är ju underbar :lol:

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)

Posted: 25 Oct 2016, 16:20
by Nitro
Emppu wrote:Snyggt byggt, som sagt väldigt intressant att få så bra bilder på ombyggnationen då det finns funderingar själv för samma sak, styrsnäckan är ju underbar :lol:
tack tack =) hoppas bara att det funkar sen =P

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)

Posted: 19 Nov 2016, 12:33
by Nitro
1 st styrväxel med ombyggda slanganslutningar från sellholm
Image

monterad illa kvickt
Image
Image

den högra sidan blev ju nästan perfekt, men vänstra blev inte lika bra så styrarmarna ska byggas om igen
Image
Image

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)

Posted: 22 Nov 2016, 20:03
by daniel-635
Har du klurat något på Krängnings hämmaren ännu ?

Ska bli riktigt intressant att se hur du tycker bilen förändras.

Vad får du för utväxling, varv mellan fulla utslag ?

Min vart ju 2,7 varv vilket är i snabbaste laget, man blir rent förvånad över hur det svänger. :wink:

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)

Posted: 22 Nov 2016, 21:34
by Nitro
daniel-635 wrote:Har du klurat något på Krängnings hämmaren ännu ?

Ska bli riktigt intressant att se hur du tycker bilen förändras.

Vad får du för utväxling, varv mellan fulla utslag ?

Min vart ju 2,7 varv vilket är i snabbaste laget, man blir rent förvånad över hur det svänger. :wink:



3 varv (1varv=50mm)
Krängningshämmaren blir nog lite längre stabilisatorstag men är inte där än
Jag tror det blir riktigt bra detta :)

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)

Posted: 03 Dec 2016, 17:20
by stenarn
Vad kör du med för styrväxel och vad har du modifierat i spindlarna?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)

Posted: 03 Dec 2016, 21:25
by Nitro
stenarn wrote:Vad kör du med för styrväxel och vad har du modifierat i spindlarna?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

En högerstyrd e46 med lila bricka, och kortade styrarmar och vända så styrled hamnar underifrån

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)

Posted: 29 Apr 2017, 13:43
by Nitro
japp då hade man köpt en manuell 850i och la e28an åt sidan till jag blev klar med den andra
Image

nu börjar vi med e28an vad man har gjort de senaste dagarna
bumpsteer spacers och e31 bärarmar
Image
Image

renoverad m5 e28 bagagerumsklädsel
Image
Image

lite bättre längd på nya stålomspunna slangar
Image
o nya damasker
Image
nya hålet genom torpeden
Image
Image
"nya" rattaxeln
Image
Image

har lite servoslangar kvar och försöka luska ut vad för sorts rattaxeldamask man kan använda

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)

Posted: 13 May 2017, 09:28
by Nitro
lite uppdateringar

köpte en renoverad 370mm mtech1 ratt
Image
Image

behöver längre stabstag imed e28ans är 240mm
Image
stack o köpte e39 v8 modellerna 285mm stag
Image


Image

sen dök det upp fler problem
Image
behöver längre stag och mer slimmad damask

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)

Posted: 21 May 2017, 10:30
by Nitro
från 285mm stag till 300mmn stag och en universal styrväxeldamask så blev det mycket bättre
Image

första rundan: skitbra :D :D :D
helvete vad lätt den svänger =P nu e de bara en riktig hjulinställning o sen testar vi lite mer högre farter =)

Image

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)

Posted: 31 May 2017, 09:37
by Nitro
:D

https://youtu.be/7sl44Altl9w" onclick="window.open(this.href);return false;