Har donat på lite med bilen nu och nu verkar den fungera
Lite grejer som ska kollas upp ännu men nu går den att köra med iallafall!
Hoh, detta är en lång och krånglig histora :hihi: Konstaterade iallafall att min kardan var för kort efter lite spekuleringar och insticket i lådan var helt enkelt för kort, Och varför det blivit så från första början är för att T56:an har en bakre packbox med en dammläpp som sticker ut 15mm och ser ut såhär:
Så när jag har beställt kardanen av svea så måttade jag enligt deras instruktioner, tryck in yoken tills den bottnar och dra ut den 20mm.
Vilket i mitt fall innebär att jag i själva verket har haft den utdragen 35mm + lite felmarginal så den var 38mm utdragen i fullt utfjädrat läge :doh:
Hela splinesdelen på yoken är ~85mm lång, så jag har ju haft yoken typ halvvägs utdragen.
Provade ringa svea för att se vad dom kan göra... Semesterstängt :angryfire: I vild panik så sket jag i det och lämnade bort axeln för att förlänga den på annat håll så man får börja åka nångång, Visade sig då att när killen som förlängde den åt mig spände upp den i svarven så var inte röret helt 100% runt, men det borde inte ha nån betydelse egentligen om den är balanserad.
Hade inte vid det här laget heller fått mina Yoke bussningar från USA så då började det krisa med det också, Men efter lite hjälp av Johan Olofsson (Fun Beemer) som var till Motormetropolen i luleå och grävde fram nån passande bussning samt p-box så fick jag ihop växellådan !
Fick iaf kardanen förlängd och hängde dit den och provade... Likförbannat vibrerade det, dock Mycket mycket mindre än i bänken då yoken nu var tight i lådan iaf!
Tänkte att det måste vara nåt som inte var rätt med kardanen ändå, Så Johan fick än en gång göra en insats och vara till Motormetropolen för att gräva fram nån kardanaxel med 1350 kors i båda sidor som vi skulle kunna korta ner ena sidan på för att testa.
Döm av min förvåning när han ringde och sa att han hittat en färdig axel i rätt längd och allt från nån GMC husbil
Så lastade på bilen och drog till Boden för att testa kardanen och ev. vidare felsökning om det nu inte skulle fungera.
Väl där så pressade vi över knutkors och monterade dit och provade med bilen uppallad, Fortfarande vibrationer ... vafan
Lade då märke till att vänster bakhjul kastade litegrann och konstaterade mer eller mindre att det måste vara därifrån vibbarna kommer, Men tänkte att det är lika att provköra på riktigt och se hur det verkar då.
Så for ut till en gammal flygraka och provade lite , Vems Emil fanns också där i krokarna så han åkte med och mappade lite så man kunde prova lite hårdare
Men vibbade fortfarande konstigt även när man körde, Så provade hänga av gatdäcken + spacerplattorna och drog på slicksen, Och då jävlar försvann vibbarna, vad man kan känna när man kör iaf!
Ska prova palla upp och köra utan hjul/spacers för att utesluta att det är kardanen som vibbar.
Sen om det är mina spacers som inte är centrerade eller krokiga eller om det är drivaxlarna som är krokiga vet jag inte, ska prova klocka drivaxlarna och se så dom är rak i första hand!
När lådan var nere så passade jag på att göra ett ordentligt propellerskydd också!
Fick även svarva till en ny gliddel till wishbonestaget, då den gamla var krokig och nöp fast vid infjädring
Jag kan lova att den gamle s38:an börjar låta ursinnig nu