Page 7 of 9
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 01 Oct 2013, 22:48
by GrymÅElak
Passar på att fråga expertisen. Nu satte jag i en s38b36 med 315 friska. Kan jag stoppa i en s38b38 på 340 friskare utan att göra om hela omreg processen? Det är ju mindre än effektökningen på tillåtna 20% och effekten är mindre, om än på gränsen till 15kW/100kg (15*1690/100=253,5kW=344,8HK). Bara undrar utifall att
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 02 Oct 2013, 07:55
by therealpinto
Den generellt tillåtna effektökningen på 20 % räknas från bilens originaleffekt. Värt att påpeka är också att det inte är så att man får öka effekten med 20 % utan att regbesikta, det krävs alltid.
Ett ombyggt fordon som ändras igen behöver normalt sett besöka SFRO igen. Är det bara en mindre ändring blir det sällan en hel besiktning utan man bedömer då bara de bitar som ändrats. Men ökad effekt kan ju ställa andra krav på bromsar etc. vilket kan göra det mer omfattande.
Gustaf
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 02 Oct 2013, 09:42
by GrymÅElak
Ok, det var ju synd att det inte gäller för aktuell motor
Att man behövder regga bilen förstår jag. Det jag tänkte var att slippa byta allt igen och kanske klara det utan en ny SFRO bes
(även om den, som jag skrev innan var väldigt bra och lärorik). Ökningen är ju "bara" 7-8%. Nåja, OM det blir aktuellt tar jag det med "min" SFRO-gubbe
Tack för hjälpen
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 02 Oct 2013, 09:55
by therealpinto
Värt att förtydliga är kanske att om bilen redan är klassad som ombyggt fordon tack vare att man bytt exempelvis motor, växellåda, bakaxel och hela bromssystemet, så behöver man inte byta allt detta igen om man ändrar något. Bilen är redan ombyggt fordon och behöver inte passera "tröskeln" igen.
Bara motorbyte kan till exempel vara helt okej i det fallet om man anser att bromsar etc. klarar den nya effekten.
Gustaf
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 02 Oct 2013, 14:34
by GrymÅElak
Låter kanon! Tack för det förtydligandet.
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 02 Oct 2013, 19:03
by Johnlarsson
Såg att någon mer undrade samma sak men tror inte att han fick något riktigt svar.
Jag äger en E36 320i Coupé med en M50B20 vanos. På sidan av håller jag på att bygger en turbo M50B25. Går det att sätta dit en zf låda, 325ans drivaxlar, 325ans bromskivor och ok, en lamelldiff samt att ethanolkonvertera? Räcker 325ans eller 328ans grejer eller måste jag ha saker från t.ex. en M3a för att det ska gå igenom?
Sv: Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO ed
Posted: 02 Oct 2013, 19:27
by Bmw*Alex
Johnlarsson wrote:Såg att någon mer undrade samma sak men tror inte att han fick något riktigt svar.
Jag äger en E36 320i Coupé med en M50B20 vanos. På sidan av håller jag på att bygger en turbo M50B25. Går det att sätta dit en zf låda, 325ans drivaxlar, 325ans bromskivor och ok, en lamelldiff samt att ethanolkonvertera? Räcker 325ans eller 328ans grejer eller måste jag ha saker från t.ex. en M3a för att det ska gå igenom?
M3an skulle ja köra på iaf.för att de ska verka seriöst och för hållbarhetens skull
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 02 Oct 2013, 21:54
by BmwClubFinland
Bra tråd, men om man har en e36 323 och vill sätta i en s50b30 turbo?
mvh
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 03 Oct 2013, 07:21
by therealpinto
Bromsarna ska matcha effekten, en M50B25 med turbo ger minst 280 hk nånstans. Är det rimligt med bromsar från en bil med 192 hk?
Nej, skulle jag säga.
När det gäller effekt (frågan om S50B30) så ska det som sagt vara rimligt laddtryck (helst inte under 0,5 bar), och en tumregel är att man får ut minst 10% effektökning per 0,1 bars laddtryck (så med 0,5 bar, 50% effektökning). Det stämmer inte exakt men det är ganska rättvisande. Börjar man med en motor på 192 hk så bör den alltså ge minst 288 hk med turbo (192 x 1,5 = 288). Använder man istället en S50B30, som väl har 286 hk, blir det 429 hk...
Då är det bara att räkna på våra 15 kW/100 kg tjänstevikt och se att det inte kommer gå ihop.
Gustaf
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 03 Oct 2013, 08:29
by Sten
Johnlarsson wrote:Såg att någon mer undrade samma sak men tror inte att han fick något riktigt svar.
Jag äger en E36 320i Coupé med en M50B20 vanos. På sidan av håller jag på att bygger en turbo M50B25. Går det att sätta dit en zf låda, 325ans drivaxlar, 325ans bromskivor och ok, en lamelldiff samt att ethanolkonvertera? Räcker 325ans eller 328ans grejer eller måste jag ha saker från t.ex. en M3a för att det ska gå igenom?
Det här är ju det som är lite diffust, räcker ombyggnaden....?
M50B20 och M50B25 är ju lixom "samma" motor,om man får förenkla lite. Därför jag tänkte att det är "bättre" att bygga på 316 eller 318.
Men den du bygger och som sagt M3 bromsar eller bättre borde alltså gå!?
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 03 Oct 2013, 08:39
by therealpinto
Jag skulle säga så här; Med bakgrund av diskussionerna vi haft med Transportstyrelsen och besiktningsorganen skulle jag absolut inte rekommendera att inleda ett bygge på en 320i (E36) där man försöker få den som ombyggt fordon med M50B25 och M3-delar. Även om det gått tidigare så är det en stor risk, mycket bättre att börja med en 316-318 och så bör man försöka använda så mycket "icke produktionsdelar" som möjligt. Det är så otroligt surt att stå med en färdig bil som nobbas av ett besiktningsorgan för att det inte klassas som ombyggt fordon, det är värt jobbet att göra "rätt" från början.
Gustaf
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 05 Oct 2013, 13:19
by HellMek
therealpinto wrote:Jag skulle säga så här; Med bakgrund av diskussionerna vi haft med Transportstyrelsen och besiktningsorganen skulle jag absolut inte rekommendera att inleda ett bygge på en 320i (E36) där man försöker få den som ombyggt fordon med M50B25 och M3-delar. Även om det gått tidigare så är det en stor risk, mycket bättre att börja med en 316-318 och så bör man försöka använda så mycket "icke produktionsdelar" som möjligt. Det är så otroligt surt att stå med en färdig bil som nobbas av ett besiktningsorgan för att det inte klassas som ombyggt fordon, det är värt jobbet att göra "rätt" från början.
Gustaf
Är ju i princip ingen skillnad på chassit mellan 316-328 E36. Fram skiljer bromsar ej ventilerat/ventilerat och samma bak. Grövre diff bak på 325 och upp, men allt i hjulupphängningen är ju samma. Borde nog krävas att man monterar bromsar som är större samt inte direkt bolt-on.
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 06 Oct 2013, 09:32
by Brox
Tror det mer handlar om att bes-organen tror/tycker att det är en större skillnad än vad det egentligen är mellan en 316 och en 320.
Det visuella gör dem nöjdare än tekniskt spec känns det som
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 01 Apr 2014, 22:09
by Henke_mellerud
Lyfter tråden lite...
Är det HELT omöjligt att regga en m3 (e46) med turbo?
tack
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 01 Apr 2014, 22:19
by Affus
Nej men du måste byta hela drivlinan+bromssystem. Det blir ju lite bökigt på en m3 som har såpass stöddiga grejor från början. Sen är det ju svårt att hålla sig inom effekt gränserna när motorn är vass som sugis. Du får ju bara ha 15kw/100kg alltså 20.4 hästar. Eller så kan man gå efter procent har jag för mig.
Så alltså inte omöjligt men jävligt svårt. Sen måste du ju ta bort allt som gör den till en m3a.
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 01 Apr 2014, 22:26
by Henke_mellerud
Tar man orginal effekten 343hk och delar den med 20,4 så blir det 16,8. Alltså måste bilen väga 1,68ton utan turbo med den masikinen.
Vet inte om det går att få ihop på nåt bra sätt. för vass motor orginal
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Posted: 02 Apr 2014, 07:07
by therealpinto
Fördelen med att bygga på en bil med hög grundeffekt är att man få ha 20% effektökning räknat från originaleffekten, så på en M3 med 343 hk kan ju 343 * 1,2 = 411 hk teoretiskt sett funka. Som ombyggt fordon, då förstås.
Grejen är ju just att man måste byta ungefär precis allt som är bra på en M3 till ännu bättre saker men är man seriös i sitt bygge är ju inte det omöjligt.
Gustaf