Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Fixa barnvakt istället mr badass.. Är familje far denna vecka då sambon är borta i veckan. Men hinner nog få ihop det till helgen har ju lunchen och en timme efter maten att skruva på ca... framsteg blir det iaf imorgon är den nog ihop för körning ingen lek att få ihop en m60 utan beskrivning lättare att montera dubbelvanos på s50. på lördag morgon dyker jag upp i orsa med novan iaf,,,
072 931 6764
Instagram novasikko
Instagram novasikko
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
End of story! Jag har idag lämnat facklan åt näste man! Lycka till Morgan!!!
072 931 6764
Instagram novasikko
Instagram novasikko
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Nä det är nu storyn börjar Lykka till du med Mikko!!!!
Blir spännande detta,trevligt att råkas vi hörs!
Mvh/Morgan.
Blir spännande detta,trevligt att råkas vi hörs!
Mvh/Morgan.
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Dålig uppföljning i denna tråd tycker jag
Motorn pajjar sen är den helt plötsligt såld, jag vill ju veta mer
Motorn pajjar sen är den helt plötsligt såld, jag vill ju veta mer
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Jo den är ihopsatt och provkörd och sen bytte jag till mig den,men nu så får den vila till nästa år.
Tanken är att sätta den i en 530 V8 som sedan är tänkt att användas till drifting och lite bus.
Har startat en projekttråd,så du får fortsätta att läsa om den där.
Tanken är att sätta den i en 530 V8 som sedan är tänkt att användas till drifting och lite bus.
Har startat en projekttråd,så du får fortsätta att läsa om den där.
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Jo det är så att jag vart erbjuden ett block till min motor som igentligen ska vara till novan därför var jag tvungen att sälja den fast nu vart det ju inte så jag böt bort den mot en bil som jag mest troligt kommer att sälja för att finansiera nästa motor men jag ska passa på att köra av mig lite till innan försäljningen.Japmax wrote:Dålig uppföljning i denna tråd tycker jag
Motorn pajjar sen är den helt plötsligt såld, jag vill ju veta mer
Jaag satt ihop den och körde i orsa och lite hemma här, i orsa blåste jag packningen igen strax före målgång på testrepan... det har jag dragit ett sträck över och gått vidare Hade kul med motorn i sommar iaf blir garanterat fler sånna motorer vid senare tilfället.. Nu kan vi önska sten lite lycka med hans äventyr nästa sommar.
072 931 6764
Instagram novasikko
Instagram novasikko
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Måste fråga, är oljepumpen det ända som gjordes på m60:in? inga oringar, arp bultar??? Insuget??
jävla grymt asså!
jävla grymt asså!
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Jag tror du har rätt i det ja,han har gjort lite ändringar här och där men inget som har med hållbarheten på motorn att göra tror jag.e30_dude wrote:Måste fråga, är oljepumpen det ända som gjordes på m60:in? inga oringar, arp bultar??? Insuget??
jävla grymt asså!
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
En sak jag kom att tänka på M60 fanns ju både med Alusil och Nikasil i blocken. Har varit mycket dissektioner om vilket som är bäst. Vad är denna motorn byggd på ?
Vad är serienumret
Kopierat från en engelsk sida:
M60B30:
1 725 970 - Nikasil
1 741 212 - Nikasil
1 745 871 - Alusil
M60B40:
1 725 963 - Nikasil
1 742 998 - Nikasil
1 745 872 - Alusil
Vad är serienumret
Kopierat från en engelsk sida:
M60B30:
1 725 970 - Nikasil
1 741 212 - Nikasil
1 745 871 - Alusil
M60B40:
1 725 963 - Nikasil
1 742 998 - Nikasil
1 745 872 - Alusil
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Oj,det vet jag tyvärr inte kanske Sikko vet?
Motorn kommer från en 740-95 tror jag det var,sen så har jag för mig att det "problemet" gällde länder med sämmre soppa som USA,Brasilien och UK.
Motorn kommer från en 740-95 tror jag det var,sen så har jag för mig att det "problemet" gällde länder med sämmre soppa som USA,Brasilien och UK.
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Skulle också vara roligt att veta! Min är i alusil enligt realoem men stämmer inte med nån av dina serier!nicnir90 wrote:En sak jag kom att tänka på M60 fanns ju både med Alusil och Nikasil i blocken. Har varit mycket dissektioner om vilket som är bäst. Vad är denna motorn byggd på ?
Vad är serienumret
Kopierat från en engelsk sida:
M60B30:
1 725 970 - Nikasil
1 741 212 - Nikasil
1 745 871 - Alusil
M60B40:
1 725 963 - Nikasil
1 742 998 - Nikasil
1 745 872 - Alusil
Från en 540 -93a/4
EDIT* även en 740 -95a/4 är i Alusil enligt realoem.
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Men är alusil det att föredra eller? har också hört det där med att de inte ska vara så kännsligt när man har "finare" bränsle. Men ska man börja överladda så kanske det har en påverkan
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Här kan ni läsa lite om detta.
http://www.meeknet.co.uk/E32/Nikasil.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.meeknet.co.uk/E32/Nikasil.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Vet inte men bra skit lär det ha varit iaf...nicnir90 wrote:En sak jag kom att tänka på M60 fanns ju både med Alusil och Nikasil i blocken. Har varit mycket dissektioner om vilket som är bäst. Vad är denna motorn byggd på ?
Vad är serienumret
Kopierat från en engelsk sida:
M60B30:
1 725 970 - Nikasil
1 741 212 - Nikasil
1 745 871 - Alusil
M60B40:
1 725 963 - Nikasil
1 742 998 - Nikasil
1 745 872 - Alusil
072 931 6764
Instagram novasikko
Instagram novasikko
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Haha bra svar Gasa till det rasarSikko wrote:Vet inte men bra skit lär det ha varit iaf...nicnir90 wrote:En sak jag kom att tänka på M60 fanns ju både med Alusil och Nikasil i blocken. Har varit mycket dissektioner om vilket som är bäst. Vad är denna motorn byggd på ?
Vad är serienumret
Kopierat från en engelsk sida:
M60B30:
1 725 970 - Nikasil
1 741 212 - Nikasil
1 745 871 - Alusil
M60B40:
1 725 963 - Nikasil
1 742 998 - Nikasil
1 745 872 - Alusil
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
Re: Spricker m60B40 motorerna vid 400hk???
Hittat en del info som nog kan glädja en del av er som hålls med m60 motorn
Står en del om M60 motorn på Wikipedia också
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M60" onclick="window.open(this.href);return false;
Hittade även på nån annan sida att serienumret ska vara instansat strax över startmotorn.
Kanske hinner bekräfta det ikväll om jag hinner palla upp bilen för service.
Sen även en annan sida med mkt bra info om m60 motorn.
http://bmwv8capri.yolasite.com/resource ... -specs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bla.
The intake and exhaust camshafts have different valve
opening periods: intake valves 246°, exhaust valves 242°.
The valve angles are identical to the M50 engine with the
intake valves at 20° 15' and the exhaust valves at 19° 15'.
Så att flytta insugskammar till avgassidan kanske har samma effekt som på m50 motorn?
Nån som vet hur det funkar?
Sen även:
Compression ratio 10:1
Intake valve diameter 35.0mm (1.378 in.)
Exhaust valve diameter 30.5mm (1.201 in.)
Minimum oil pressure at idle/max speed 0.5 bar (7 psi) / 4.5 bar (66 psi)
Oil capacity with oil filter 7.5 ltr. (8.0 qts.)
Coolant thermostat (opening temp.) 85°C (185°F)
Engine Control Digital Motor Electronics (DME) M3.3
Firing order 1-5-4-8-6-3-7-2
Spark plug (dual electrode) electrode gap 0.9mm 0.035 in., non adjustable
CO value at idle 0.7 ± 0.5%, non adjustable
Idle speed 600 ± 50 RPM
Recommended fuel Unleaded gasoline of at least 89 AKI
Och Mkt mkt mer!
Mvh
Står en del om M60 motorn på Wikipedia också
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M60" onclick="window.open(this.href);return false;
Hittade även på nån annan sida att serienumret ska vara instansat strax över startmotorn.
Kanske hinner bekräfta det ikväll om jag hinner palla upp bilen för service.
Sen även en annan sida med mkt bra info om m60 motorn.
http://bmwv8capri.yolasite.com/resource ... -specs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bla.
The intake and exhaust camshafts have different valve
opening periods: intake valves 246°, exhaust valves 242°.
The valve angles are identical to the M50 engine with the
intake valves at 20° 15' and the exhaust valves at 19° 15'.
Så att flytta insugskammar till avgassidan kanske har samma effekt som på m50 motorn?
Nån som vet hur det funkar?
Sen även:
Compression ratio 10:1
Intake valve diameter 35.0mm (1.378 in.)
Exhaust valve diameter 30.5mm (1.201 in.)
Minimum oil pressure at idle/max speed 0.5 bar (7 psi) / 4.5 bar (66 psi)
Oil capacity with oil filter 7.5 ltr. (8.0 qts.)
Coolant thermostat (opening temp.) 85°C (185°F)
Engine Control Digital Motor Electronics (DME) M3.3
Firing order 1-5-4-8-6-3-7-2
Spark plug (dual electrode) electrode gap 0.9mm 0.035 in., non adjustable
CO value at idle 0.7 ± 0.5%, non adjustable
Idle speed 600 ± 50 RPM
Recommended fuel Unleaded gasoline of at least 89 AKI
Och Mkt mkt mer!
Mvh