Page 7 of 11
Posted: 04 Feb 2011, 11:00
by pelko
Posted: 04 Feb 2011, 12:56
by e30Tompa
Den där verkar ju vara rätt optimal för att leka med. Dock borde du kunna få ner den lite i pris, hojfan är ju 10år gammal
Posted: 04 Feb 2011, 15:33
by pelko
Köpte för 18k. Fick med plast, däck och lite annat. Mkt nytt också. Utbudet är inte stort i väst på 2t.
Posted: 04 Feb 2011, 17:37
by Bmw*Alex
pelko wrote:Köpte för 18k. Fick med plast, däck och lite annat. Mkt nytt också. Utbudet är inte stort i väst på 2t.
oj oj oj den där hade man kunnat fått för 14-15 tusen om man haft tur här uppe
mvh
Posted: 04 Feb 2011, 17:43
by Franzén
En tvåtaktare alltså?
Det står helt klart att tvåtakt och fyrtakt delas in i två läger.
För min egen del är det fyrtakt som gäller.
Skulle få ett nervöst sammanbrott på hojen om jag varit tvungen att ligga på 9000rpm hela tiden.
Vrid är kung.
Posted: 04 Feb 2011, 17:45
by e30Tompa
Verkade ju vara rätt nyservad osv, så bara det inte uppstår en massa strul nu så kan du nog leva med 18papp
Drive insane
Posted: 04 Feb 2011, 18:06
by Ludde_
Bmw*Alex wrote:pelko wrote:Köpte för 18k. Fick med plast, däck och lite annat. Mkt nytt också. Utbudet är inte stort i väst på 2t.
oj oj oj den där hade man kunnat fått för 14-15 tusen om man haft tur här uppe
mvh
Posted: 04 Feb 2011, 18:20
by RickardP
Såg fin ut pelko. Ska också köpa en cross till våren. Blir troligtvis en 250 2-t för mig med. Har du vart ute och provat nått ?
Posted: 04 Feb 2011, 18:31
by Fredh-Holma
Har fått jobb nu, så såfort pengarna börja komma ska jag köpa mig en hojj jag också!
Fan vad kul det ska bli att börja kör igen.
Polaren fick sig just en ny hoj, en crf 450 -08
Posted: 04 Feb 2011, 20:08
by Rsjerry
Bra val
Posted: 04 Feb 2011, 22:11
by nicke.t
2-t är ju kul på sitt vis,men skulle aldrig köpa en 2t efter ja kört 4stroke.
ja annser att 4-stroke e så mycke mer hoj i alla lägen. men som sagt smaken är delad.en 4-t kan man bränna lite i kvarteret oxo,tycker inte en 2.t passar de.+ att en 4-t känns reelare för lite olround .
Posted: 04 Feb 2011, 22:30
by Persson-
jag har åkt några 2t 250 de senaste åren, nu åker jag 4t 250 (alla kawa av mysko anledning) och är grymt nöjd
enklare att leka på bakbananen med, drar mindre sås (stor skillnad). nackdelar: mekandet är inte lika billigt och simpelt, "nästan" llika bra fart (för en hobbyåkare) som 2t 250 men klenare i sand.
problemet: körde ner mig totalt i ett surhål förra året då det sipprade in vatten osv i avgassystemet och efter det går den aldrig lika bra som förr!
symptom: mycket mer svårstartad både kall som varm (har ev grus o skit från vattnet ätit sönder ventilerna?) samt så säger den ifrån ibland om man trottlar fullt, typ att den dör.
jag hoppas jag slipper riva toppen. tänkte göra en till förgasarrengöring när jag har tid sen får vi se om det hjälper...
Posted: 04 Feb 2011, 23:23
by patte
kör själv suzuki 250 2t 05a, är grymt nöjd över den. Har funkat riktigt bra och går hårt.
Men jag provade en suzuki 250f 2011 i somras och den var riktigt härlig att köra. Nästa hoj blir nog en insprutar 4t
Posted: 05 Feb 2011, 01:13
by pelko
Jag var också inne på en 450 4t väldigt länge som man kan läsa i tråden. Det som fick mig att köpa 2t var hur dyrt det blir att skruva ras på en 4t mot en 2t.
Nästa hoj, om jag fastnar, blir en 4t men då har jag en annan syn på det hela och kan leva med dyrare reparationer. Detta är första riktiga crossen och då kan det vara skönt att hålla nere kostnaderna lite om man får otur.
Har kört lite på gatan utanför garaget och för oss som är nybörjare så är det extremt mycket motor. Den går som helvete rent ut sagt nu i början.
Det snackas vrid hit och dit och givetvis har en 4t mer vrid från botten men vi som är nybörjare tror jag inte kommer klaga på vridet som finns i en 2t. Får se när jag börjar vänja mig men jag körde idag med 70% gas som max kanske och det sköt på fint. Ville inte köra mer i området då det var isigt och brist på skydd.
Var och kollade när ett par polare körde inomhus i en bana vi har 30 min hemifrån. Perfekt att köra där under vintern. Ska köra där om någon vecka tänkte jag.
Posted: 05 Feb 2011, 01:22
by pelko
Franzén wrote:En tvåtaktare alltså?
Det står helt klart att tvåtakt och fyrtakt delas in i två läger.
För min egen del är det fyrtakt som gäller.
Skulle få ett nervöst sammanbrott på hojen om jag varit tvungen att ligga på 9000rpm hela tiden.
Vrid är kung.
Vet inte hur mycket du kört i yngre dagar eller om du är helt "grön" som jag inom crossåkandet men det är lätt att bilda sig en egen uppfattning på nätet om hur "slöa" 2t är på låga varv.
Är du grön som jag så lovar jag att du inte klagar och törs säga att det dröjer innan man drar full rulle oftare än halvgas. Det är sjukt med effekt i dom, även på låga varv. Om man är grön.
Du får prova någon dag
Posted: 05 Feb 2011, 01:41
by Dajb
e nog som du säger pelko att man märker nog inte av bristen av vrid på låga varv förens man åkt 450 ordentligt, och sedan får testa en 250 2t,
jag har kört allt från 80cc till 520 och jag trivs helt klart bäst på en 450, speciellt dom nya med insprut, där e Explosivitet i en sådan, hade en kawa 450 -09 med helsystem och lite smått och gott, där var ryt i den maskinen
köper en sådan direkt jag har pengar över nästa gång igen
Lycka till med cross åkandet, ta det lugnt
Mvh
Posted: 05 Feb 2011, 01:53
by pelko
Bmw*Alex wrote:pelko wrote:Köpte för 18k. Fick med plast, däck och lite annat. Mkt nytt också. Utbudet är inte stort i väst på 2t.
oj oj oj den där hade man kunnat fått för 14-15 tusen om man haft tur här uppe
mvh
Ja det är skillnad i pris. Men kolla utbudet på Blocket tex så ser du att det inte finns någon annan att ens kika på inom 15 mil