PPF E21 Drag 7.881@285km/h !!!!Såld!!!!
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Det blev att ge upp. Provades med en större lillturbo men den ger alldeles för lite effekt och bygger bara massa mottryck.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Nej va tråkigt
Kan ni inte berätta vad mer specifikt vad det var för problem ni fick som ni inte klarade lösa..?

Kan ni inte berätta vad mer specifikt vad det var för problem ni fick som ni inte klarade lösa..?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Tråkigt. Hade hoppats på det där. Beklagar!Bäckis wrote:Det blev att ge upp. Provades med en större lillturbo men den ger alldeles för lite effekt och bygger bara massa mottryck.
Får man fråga vad ni testade med för "större" lillturbo?
Edit: Bonje, kika på denna bilden. Det blev för högt mottryck. Lösningen vore "väl" större lill-turbo eller större wastegate som flödar till stor-turbon.
Men eftersom de kör med 66mm wg kan det bli jobbigt att hitta en större, när lill-turbobytet inte gick tillräckligt bra.
http://pure-pf.com/e21/e211.JPG
Edit2: Det var så jag förstod problemet, rätta mig gärna ifall jag har fel.
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
Wg:n som flödar till stora har inget med problemet att göra, stora turbon laddar allt vad den orkar.
Man lär helt enkelt ha en så pass stor "liten" turbo att man förlorar de fördelar som finns.
Man lär helt enkelt ha en så pass stor "liten" turbo att man förlorar de fördelar som finns.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
fan va trist! då är det bara o köra dubbelturbo parallellt då.
Hoppas det löser sig nu
Hoppas det löser sig nu
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Nej för helvete, dubbelturbo är ju 100% gay och det onödigaste jag vet. Vi har ju jättefin och bra 4788, den får jobba ensam.
Nu blev det inte bromsning på fredag igen med singelturbo, så vi får fundera lite över om det går att komma förbi de problem vi har, eller om vi bara ska skrota hela idén och konstatera att de i USA som kör så här bara gör det för att de inte bromsat i bänk och inte vet bättre.
Nu blev det inte bromsning på fredag igen med singelturbo, så vi får fundera lite över om det går att komma förbi de problem vi har, eller om vi bara ska skrota hela idén och konstatera att de i USA som kör så här bara gör det för att de inte bromsat i bänk och inte vet bättre.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Nämn en som kör compound som har mycket mos. Har läst om många installationer och många som säger att det funkar bra men inga dynopapper. Upp till 900hk funkar det bra säger Ärtan men sedan verkar det bli för trångt. Lösningen vore större turbin på lilla turbon men då försvinner hela idén.Karel021 wrote:fan va trisst..
men de låter helt galet att ni inte får de o funka.
sitter allt i rätt ordning?
finns ju en uppsjö som kör med detta o de funkar hur bra som helst.
Tråkigt att du ger upp hade vart sjukt fränt o se de live !
Förbannat synd att det inte fungerar, detta hade varit banbrytande för dragracers med liten volym!
Last edited by johankihl on 09 Feb 2011, 17:39, edited 1 time in total.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
-
- Posts: 283
- Joined: 21 Nov 2005, 21:18
- Location: Åstorp
Jag har haft massa funderingar kring detta, skrota inte projektet helt, behöver justeras lite bara.Bäckis wrote:Wg:n som flödar till stora har inget med problemet att göra, stora turbon laddar allt vad den orkar.
Man lär helt enkelt ha en så pass stor "liten" turbo att man förlorar de fördelar som finns.
Synd att tiden är så knapp och Avesta en bit iväg annars skulle vi suttit ner & "brainstormat"
/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
bsr-pcs.se
0708 743212
johankihl wrote:Nämn en som kör compound som har mycket mos. Har läst om många installationer och många som säger att det funkar bra men inga dynopapper. Upp till 900hk funkar det bra säger Ärtan men sedan verkar det bli för trångt. Lösningen vore större turbin på lilla turbon men då försvinner hela idén.Karel021 wrote:fan va trisst..
men de låter helt galet att ni inte får de o funka.
sitter allt i rätt ordning?
finns ju en uppsjö som kör med detta o de funkar hur bra som helst.
Tråkigt att du ger upp hade vart sjukt fränt o se de live !
Förbannat synd att det inte fungerar, detta hade varit banbrytande för dragracers med liten volym!
En kille på titan kör ett sånt system på sin supra.. dock osäker på vad de är för effekt.
JohnE. Jag är väl insatt i vad det är för typ av installation, inte det som är problemet. Det var en förklaring på vad som jävlades jag var ute efter.
Jag gillar det här bygget riktigt hårt, och hoppas för allt i världen att ni ska få det att funka! Jag tolkar dina (Bäckis) inlägg som att ni inte riktigt vill berätta vad ni har stött på för problem..? Eller så orkar du helt enkelt inte skriva fler än 3 rader..
Nu spekulerar jag bara.. Låt säga att man har en 0,5 bars fjäder i wg:n som flödar till stora aggregatet, och den styrs med en laddtrycksventil så man kan bygga tryck så mycket och länge att den stora vaknar. Då öppnar man wg:n fullt och låter så mycket avgaser gå genom den till stor agget.
OM det flödar tillräckligt via wg:n borde inte den lilla turbon bygga för mycket mottryck. Att styra wg nr. 2 är ju inte krångligare än på en singel turbo installation så den struntar vi. Meeen eftersom ni ändå har någon form av problem så är det visst inte så enkelt som man kan tro!
Om ni någon gång vill berätta vart skon klämmer, är jag väääldigt intresserad att höra.
Jag gillar det här bygget riktigt hårt, och hoppas för allt i världen att ni ska få det att funka! Jag tolkar dina (Bäckis) inlägg som att ni inte riktigt vill berätta vad ni har stött på för problem..? Eller så orkar du helt enkelt inte skriva fler än 3 rader..

Nu spekulerar jag bara.. Låt säga att man har en 0,5 bars fjäder i wg:n som flödar till stora aggregatet, och den styrs med en laddtrycksventil så man kan bygga tryck så mycket och länge att den stora vaknar. Då öppnar man wg:n fullt och låter så mycket avgaser gå genom den till stor agget.
OM det flödar tillräckligt via wg:n borde inte den lilla turbon bygga för mycket mottryck. Att styra wg nr. 2 är ju inte krångligare än på en singel turbo installation så den struntar vi. Meeen eftersom ni ändå har någon form av problem så är det visst inte så enkelt som man kan tro!
Om ni någon gång vill berätta vart skon klämmer, är jag väääldigt intresserad att höra.

Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Det bygger för mycket mottryck oavsett vad man kör för laddtryck på den lilla. Tro mig vi testade ALLA olika laddtryck och tom böt turbos. Vi har iaf bromsat mest effekt med 2-stegsladdning på bensin vad jag vet om. Men effekten det blev duger inte till denna bil.
Vi har testat det mesta och har data på det. Men jag orkar inte svara på alla frågor. Så vi glömmer det här och går på singelturbo och lustgas
Vi har testat det mesta och har data på det. Men jag orkar inte svara på alla frågor. Så vi glömmer det här och går på singelturbo och lustgas
