Page 7 of 18

Posted: 08 Jan 2011, 16:36
by _2499
Ska dit med svänghjul och koppling nu hade jag tänkt. Kollade i tabellen för åtdragningsmoment och fick fram följande:

105nm svänghjul -> vev

34nm koppling -> svänghjul

Detta stämmer va?

Posted: 09 Jan 2011, 04:41
by _2499
Ritade en adapter för att kunna ansluta min stålomspunna slang på kopplingscylindern. Ska mäta om alla Z-mått i mätmaskinen på skolan imorgon så dom stämmer, sen ska det ändras och efter det programeras. Tillverkas på tisdag om planen inte spricker.

Image

Sen har jag mökat med spakstället och kommit fram till vad som ska ändras för att få det att passa. Undrar dock om denna filuren här ska sitta fast i karossen på nått vänster?

Image

Posted: 09 Jan 2011, 04:46
by _2499
Tur att jag råkade få med svänghjulet och sinterlamellen på kortet..

Jag har absolut ingen aning om hur en koppling är uppbygd men jag antar att det är såhär: svänghjul -> sinterlamell -> tryckplatta.

Om ja, sitter lamellen rätt på svänghjulet eller ska den vändas?

Lamell

Posted: 09 Jan 2011, 08:20
by mozz
Du känner hur lamellen ska vara vänd,den passar inte alls
Om du vänder den fel.
Men kolla så att inte lamellen tar i struten på axeln på lådan
Då får du korta den ca 6 mm, annars kommer lamellen
Ta i

Posted: 09 Jan 2011, 10:42
by Grefven
Filuren ska sita i en bussning som e fäst i karossen. Du hittar den på real oem.

Posted: 09 Jan 2011, 11:38
by _2499
tack för hjälpen!

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=25&fg=05

Del nummer 4 alltså, är det något mer som behövs för att hålla den rackarn på plats?

och nummer 3, det går att byta ut den mot en vanlig skruv?

Posted: 09 Jan 2011, 11:55
by Dawe_A
_2499 wrote:tack för hjälpen!

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=25&fg=05

Del nummer 4 alltså, är det något mer som behövs för att hålla den rackarn på plats?

och nummer 3, det går att byta ut den mot en vanlig skruv?
Det är 4an du skall ha ja,

3an borde gå att byta ut mot en vanlig skruv, men se till att den är i samma stolek, annars kanske det blir drygt glapp i spakstället :)


På min förra e30 tyckte jag att det va grymt smidigt att lossa nr 3 med clipset som sitter där original :)

Posted: 09 Jan 2011, 11:55
by JonasH88
_2499 wrote:tack för hjälpen!

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=25&fg=05

Del nummer 4 alltså, är det något mer som behövs för att hålla den rackarn på plats?

och nummer 3, det går att byta ut den mot en vanlig skruv?
Det är nr 4 den ska sitta instucken i.

Jag kör med en M10(lr om det är en M8 ) bult istället för nr 3 på min E30. Tror det är smidigare att lossa på plats, om man nu skulle behöva det, då mitt original satt som berget när jag skulle ha loss länkaget på plats..

Posted: 09 Jan 2011, 16:31
by _2499
Kanon, då gör jag med det!

Posted: 09 Jan 2011, 17:20
by Grefven
byt absolut inte nr3 mot en skruv. det är en fin passning på den så att du slipper slidder i hela spakstället. likaså lossar du spakstället med en hand istället för att försöka komma åt med verktyg i ovansidan av kardantunneln den dagen du behöver ta bort det.

köp 2, 7, 10 och 12 oxå.

12 är verkligen det som bestämmer hur sliddrigt det blir.

Posted: 09 Jan 2011, 17:24
by _2499
Grefven wrote:byt absolut inte nr3 mot en skruv. det är en fin passning på den så att du slipper slidder i hela spakstället. likaså lossar du spakstället med en hand istället för att försöka komma åt med verktyg i ovansidan av kardantunneln den dagen du behöver ta bort det.

köp 2, 7, 10 och 12 oxå.

12 är verkligen det som bestämmer hur sliddrigt det blir.
okej chefen, är allergisk mot sladdriga saker...

2, 7, 10 och 12 skickade du med spakstället :wink:

Posted: 09 Jan 2011, 18:10
by Grefven
_2499 wrote:
Grefven wrote:byt absolut inte nr3 mot en skruv. det är en fin passning på den så att du slipper slidder i hela spakstället. likaså lossar du spakstället med en hand istället för att försöka komma åt med verktyg i ovansidan av kardantunneln den dagen du behöver ta bort det.

köp 2, 7, 10 och 12 oxå.

12 är verkligen det som bestämmer hur sliddrigt det blir.
okej chefen, är allergisk mot sladdriga saker...

2, 7, 10 och 12 skickade du med spakstället :wink:

kolla så de är tajta iaf.

Posted: 09 Jan 2011, 18:23
by TreLingon
Eller så köper du allt nytt. Allt kostar kaffe pengar på Bmw. Så är problemet löst. Mitt tips :)

Posted: 09 Jan 2011, 18:23
by _2499
Verkade vara ok när jag kikade på dom.

Planen är ju att få ihop åbäket fortare än kvickt föra att rulla igenom bes (förhoppiningsvis) sen rivas ner igen. Så om det inte skulle vara 100% är det inte hela världen :)

Posted: 09 Jan 2011, 19:50
by Wiic
Jag testade för skojs skull o byta 3an mot en bult rakt igenom. Finns bara negativa saker med det.
- Ett helvete o komma åt.
- Sladdrar som om man vispar grädde.
Så kör på 3an!!! :D

Posted: 09 Jan 2011, 19:54
by Grefven
ja, det är som sagt inga pengar heller. en bil kan kännas som ny med en investering på 5-700:-

Posted: 10 Jan 2011, 21:58
by _2499
Ritade en till adapter eftersom fiddes bög-garage inte skickade med alla delar och sakerna jag beställde ifrån bmw passar fan inte :evil: fasen vad allt ska bråka.

Image