Page 7 of 8
Posted: 14 Dec 2010, 22:44
by Bäckis
Ha ha, ja, gör så. 32 kg är mjukare än standard icke vanos fjädrar kan jag upplysa om...
Posted: 15 Dec 2010, 17:10
by Pyrro
Ja då var det inget svårt val.
5 av kolvarna sitter i nu.
Har dock glömt bort vilket moment man ska dra stakarna med.
De sitter med ARP-fett
Posted: 15 Dec 2010, 17:32
by Bmw*Alex
Posted: 15 Dec 2010, 17:45
by Pyrro
Fattade ju halv 7 av den där.
Såg inget i tråden heller.
Någon som vet får gärna skriva.
Posted: 16 Dec 2010, 22:31
by Pyrro
60Nm ska det vara.
Nu väntar jag på ny ringsats så att jag kan stoppa i sista kolven.
Sedan måste nya kedjor (hur viktigt är det?) inhandlas.
Ny vattenpump, och en oljepump.
Då ska allting vara redo att onteras, så när som på en insugskam.
Posted: 03 Jan 2011, 17:15
by Pyrro
Lite händer det. Sakta men säkert.
Pengarna växer inte på träd och intresset av att hålla på lyser med sin frånvaro.
Men en dag så blir det nog roligt igen.
Posted: 03 Jan 2011, 18:06
by Dawe_A
Gogogogogoggo tomas
Vill se denna rulla i sommar!
va dina pumpar så dåliga? eller vill du bara vara på den säkra sidan?
Posted: 03 Jan 2011, 18:34
by Pyrro
Det roligaste är att handla grejor ju.
Ser det väll ungefär som samma sak som du ser på HD-kolvbultar.
Men vattenpumpen tänker jag byta bara för att ha en fin. Och oljepumpen är sliten, får se om det går att fixa.
Posted: 03 Jan 2011, 19:10
by Dawe_A
Pyrro wrote:Det roligaste är att handla grejor ju.
Ser det väll ungefär som samma sak som du ser på HD-kolvbultar.
Men vattenpumpen tänker jag byta bara för att ha en fin. Och oljepumpen är sliten, får se om det går att fixa.
hehe riktigt samma är det ju inte
Man behöver ju inte dela hela motorn om man skulle ångra sig och vill köra fullt ladd samtidigt som man är nojig för att originalen inte skall hålla.
. NU vet jag inte exakt vilken turbo du kör med, men har man en turbo som pallar en 850+ whp så tycker jag iallafall att man bör anpassa resten av motorn efter det? OCh HD bultar är ju inte jättedyrt, inte om man ser det i det stora hela.
Jag byter mina pumpar om det visar sig att de presterar dåligt, har jag bra oljetryck så funkar den ju bra.. (skall rengöra silen).
Vattenpumpen likaså, man märker det nog rätt snabbt.
(största anledningen är nog att bara vattenpumpen kostar typ 3-4k till s50
)
Posted: 03 Jan 2011, 19:46
by Pyrro
MAX 600 kommer mitt tröskverk att lämna.
Men jag har bara gjort en snabb koll på oljepumpen, vattenpumpen blir en ny i vilket fall.
Min fundering är hur viktigt det är med racekedjor.
Fast med tanke på priset på dem så är det ju inte omöjligt att det bara är att handla.
Posted: 03 Jan 2011, 19:47
by Dawe_A
Pyrro wrote:MAX 600 kommer mitt tröskverk att lämna.
Men jag har bara gjort en snabb koll på oljepumpen, vattenpumpen blir en ny i vilket fall.
Min fundering är hur viktigt det är med racekedjor.
Fast med tanke på priset på dem så är det ju inte omöjligt att det bara är att handla.
ja då är det ju ingen fara, finns ju folk som åker mycket mer effekt men jag vill minnas att någon utav dom fått ovala kolvbultar efter en säsong.
Racekedjor kostar väl bara runt "700-1000kr" ? Detta har jag inte kollat upp utan bara hört.
Finns inga racekedjor till s50 tydligen, undra vad original kan kosta
Posted: 03 Jan 2011, 19:49
by Pyrro
Har för mig att de kostar 1700. Inte farligt.
Men det är även såhär.
Det är 12 flak öl.
Livet är svårt med alla dessa prioriteringar hela tiden.
Posted: 03 Jan 2011, 19:54
by Dawe_A
okej! Kollade nyss real OEM ( och då är ofta priserna billigare än där)
Då kostade kamkedjan till s50 bara 1000 spänn och oljepumps kedjan 400..
kan detta ens vara möjligt
handla ett flak öl och kedjorna, så kan du montera kedjorna och samtidigt vara full!
Posted: 03 Jan 2011, 19:57
by Pyrro
Blir aldrig bra när jag skruvar i fyllan.
På en av mina skotrar åkte jag på kostnader på över 2xk för att jag skruvat i fyllan
Posted: 05 Jan 2011, 21:50
by Pyrro
Som vanligt när jag lägger upp någon bild.
Alla kolvarna sitter nu i.
Ska se om jag hinner med något mer imorgon.
Posted: 13 Jan 2011, 20:32
by Pyrro
Långsamt var namnet.
Håller på lite med fjäderbenen fram.
Men i all hast så kapade jag bort fästet till krängaren utan att mäta upp och markera, men borde ju gå att ta måttet ifrån andra sidan?
Dagens rubrik i lokaltidningen, haha!
http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.26429 ... d-av-selen
Posted: 13 Jan 2011, 21:05
by Orre
Snacka om MNF vibbar man får när man ser 2 gamla medlemar i samma tråd!
Kul bygge, gillar att det byggs i en e34.. Lite omväxling från alla e30s!