Page 7 of 9

Posted: 10 Mar 2011, 22:14
by knotan
smiskar man sönder ventilshims så brukar det ju oftast vara pga dåligt varvstopp (mest vanligt i äldre sprut såklart,) eller för mjuka fjädrar.
är nästintill övertygad om att Björckan kör med std tryckare å han har mej veterligen inte haft problem med just det trots "ganska" högt varvstopp och märklig körstil :roll:

kan det även ha med äldre kamprofiler att göra, dvs inte som finns till just 2jz, men äldre motorer som skapat ett ryckte som hänger kvar i motorbyggarbranschen i allmänhet??

Posted: 10 Mar 2011, 22:18
by RWHP
knotan wrote:smiskar man sönder ventilshims så brukar det ju oftast vara pga dåligt varvstopp (mest vanligt i äldre sprut såklart,) eller för mjuka fjädrar.
är nästintill övertygad om att Björckan kör med std tryckare å han har mej veterligen inte haft problem med just det trots "ganska" högt varvstopp och märklig körstil :roll:

kan det även ha med äldre kamprofiler att göra, dvs inte som finns till just 2jz, men äldre motorer som skapat ett ryckte som hänger kvar i motorbyggarbranschen i allmänhet??
Hahaha märklig körstil :lol:

Posted: 10 Mar 2011, 22:18
by knotan
RWHP wrote:
knotan wrote:smiskar man sönder ventilshims så brukar det ju oftast vara pga dåligt varvstopp (mest vanligt i äldre sprut såklart,) eller för mjuka fjädrar.
är nästintill övertygad om att Björckan kör med std tryckare å han har mej veterligen inte haft problem med just det trots "ganska" högt varvstopp och märklig körstil :roll:

kan det även ha med äldre kamprofiler att göra, dvs inte som finns till just 2jz, men äldre motorer som skapat ett ryckte som hänger kvar i motorbyggarbranschen i allmänhet??
Hahaha märklig körstil :lol:
mm. går bredare än snabbt i kurvorna dvs :lol:

Posted: 10 Mar 2011, 22:23
by Jørg1e30
RWHP wrote:Förstår inte danska eller om de är norska :)

haha! Vi er norska. Vi norska forstår svenska så lett.Rart et inte er lett for dere att forstå norska :) Heter det ikke ventilflyt på svenska?

Posted: 10 Mar 2011, 22:30
by RWHP
Jørg1e30 wrote:
RWHP wrote:Förstår inte danska eller om de är norska :)

haha! Vi er norska. Vi norska forstår svenska så lett.Rart et inte er lett for dere att forstå norska :) Heter det ikke ventilflyt på svenska?
Jag säger ventilsläpp, om de är rätt vet jag inte :) Men nu tror jag ja förstod va de stog, regner = räknar?

Posted: 10 Mar 2011, 22:40
by _anders
regner=räknar :wink:

Og om det er björckan, som i björcks busbil, så kör han med shimless :)

Posted: 10 Mar 2011, 23:13
by knotan
_anders wrote:regner=räknar :wink:

Og om det er björckan, som i björcks busbil, så kör han med shimless :)
är du säker på det?,jag vet att han avverkat (minst) ett par toppar de senaste åren varav ingen av de jag känner till haft igentliga problem med just shimsen /(tex en byggd topp av Herr Bank) jag säger inte att det ena lösningen är dålig eller bra iom jag inte byggt nån av dem men det kan vara som du säger

Re: Toyota Supra, 80mm turbo m.m

Posted: 08 Apr 2011, 02:40
by RWHP
Börjar hända lite små grejer i garaget nu.. Ett gäng med slang kopplingar för att göra om bränslesystemet bak och så lite för att göra om oljesystemet.

Image

Image

Re: Toyota Supra, 80mm turbo m.m

Posted: 11 Apr 2011, 22:03
by RWHP
Andreas bestämmde sig för nya spridare.. De ny verkar ju lite bättre än de gamla :)

Image

Re: Toyota Supra, 80mm turbo m.m

Posted: 12 Apr 2011, 20:05
by Bmwandreas
Ja nya bosch spridarna är bästa som kommit på länge.

Re: Toyota Supra, 80mm turbo m.m

Posted: 12 Apr 2011, 20:41
by AGsTony
Helt sjuklt bra spridare du kan besikta med dom till o med på bensin


Tony

Re: Toyota Supra, 80mm turbo m.m

Posted: 12 Apr 2011, 21:26
by Bäckis
Jag antar att trådskaparen förstår att ID2000 inte är något annat än de Bosch 2000 tex vi säljer?

Re: Toyota Supra, 80mm turbo m.m

Posted: 13 Apr 2011, 02:25
by RWHP
Bmwandreas wrote:Ja nya bosch spridarna är bästa som kommit på länge.
AGsTony wrote:Helt sjuklt bra spridare du kan besikta med dom till o med på bensin


Tony
Jaa dom verkar onekligen vara sjukt bra så vi får hoppas på lite bättre tomgång också :)
Bäckis wrote:Jag antar att trådskaparen förstår att ID2000 inte är något annat än de Bosch 2000 tex vi säljer?
Jo jag har förstått de är samma, men att ID har satt sina klistermärken på dom. Med priset jag fått är ungefär 1000kr/st så de va bara att förmedla det vidare till Andreas som äger bilen och han va ju inte sen att tacka ja till dom :)

Re: Toyota Supra, 80mm turbo m.m

Posted: 17 Apr 2011, 21:20
by MKIV
MKIV wrote:2000cc spridare beställs i veckan.
Och jag va o hämtade ny plast till bilen.
Image .
RWHP va i garaget i helgen en sväng o började med soppa systemet o jag va hemma själv med ungarna .Men i veckan hoppas jag dom sista delarna kommer så bilen går att göra klar. När jag va på toyota så frågade jag vad en ny huvpinne kostade o håll i er 2400kr för en bit stål pinne :?

Re: Toyota Supra, 80mm turbo m.m

Posted: 28 Apr 2011, 21:52
by MKIV
I brist på annat så har jag börjat med att konverterat lycktor o polerat generatorn i väntan på litet delar + större spridare.Men allt tar sån tid:(
Image
Håller även på att justera in huven o ska montera aerocatch huvlås.
Tycker passformen va så där på saibon kolfiberhuven :?
Men blir nog bra när jag mätt klart alla skarvar o justerat in lyktor
och front.
Sen är de bara mappning kvar.

Re: Toyota Supra, 80mm turbo m.m

Posted: 11 May 2011, 11:43
by RWHP
Va förbi garaget en sväng och testmonterade lite grejer åt Andreas för att kolla så allt passa.. Ursäkta för dom dåliga bilderna men glömde vanliga kameran.

Oljetermostat, börjar öppna vid 71 grader och är fullt öppen vid 82.
Image
Image

Dragit ny slang från pumpen fram till sista bränslefiltret, väntar på en grej för att kunna montera upp tanken igen och dra slangen till pumpen. Sen massor av folk som kör så att pumpen suger i botten på tanken och i mitten på den lilla baljan så det bör nog alltid finnas bränsle till pumpen nu. Det ska vara tillräckligt med markfrigång för att klara rejäla lanucher på strippen och vägbulor, vilket man oftast snedar över ändå.
Image
Image

Så lessna Andreas på huvpinne och fixade 2st huvdämpare, blev riktigt bra för att vara custom jobb :)
Image

Re: Toyota Supra, 80mm turbo m.m

Posted: 20 May 2011, 06:45
by RWHP
Kom lite 2200cc spridare igår :) 6st ska till en BMW och 6st till Supran. Det är löjligt va små dom är när man tar bort distansen med silkorgen i :) Monterade dom i BMWn där igår och trots att det är ett MS v1 i den så låg lambdan stabilt på 11.5-11.7 så det va riktigt imponerande!

Image