BMW E46 328 med T5a

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

Fjädrat lamellcentrum fungerar kanon fram tills att fjädrarna bottnar sen går dom gärna sönder. Stripp åka lär ge betydligt högre moment peak än banåka. Det svåra är veta när fjädrarna bottnar.

Mvh Marco
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
Grefven

Post by Grefven »

Marco Garver wrote:Fjädrat lamellcentrum fungerar kanon fram tills att fjädrarna bottnar sen går dom gärna sönder. Stripp åka lär ge betydligt högre moment peak än banåka. Det svåra är veta när fjädrarna bottnar.

Mvh Marco
finns det någon hk och Nm spec på de med fjädrade centrum? så man inte köper en dyr fin lamell i onödan.
leifh
Posts: 97
Joined: 26 Nov 2009, 13:09

Post by leifh »

Nu var det länge sen jag gjorde en uppdatering.
Har jobbat på med bilen så det har inte stanat av.

Har bla gjort:
Insuget är helt klart (dok inte då bild än)
Image
Image

M5 kadanen är ihop svetsad med E46 kadan och kortad.
Tackar Knäcke för hjälpen.
Image
Image
Pedalstället har gjorts klart med bromsljus brytare m.m
Även boten platan är svetsad.
Image

Hämtat båda blocken från borrning och fräsning.
Kommer bygga två motor så jag har en helt klar extra motor om något skulle hända.
Fått hem 5 stakar som saknades, bara kolvar kvar.
Blev även 5st Lucas 1200cc spridare
Image
Image

Glömde nästan dom stora 4st lådorna som kom i veckan.
Blev väldigt nöjd av fälgarna även att dom var i silvet. Bilder kommer.

Jag jobbar vidare så kommer det fler uppdateringar.
/Leif
User avatar
bingsingen
Posts: 215
Joined: 12 Jan 2011, 01:14
Location: Buskerud (Norge)

Post by bingsingen »

mycket grymt :twisted:
Heller aids enn e30!
User avatar
jimm_y
Posts: 343
Joined: 22 Sep 2008, 17:53
Location: Klippan

Post by jimm_y »

blir hel fräckt
320 2,5 24v Kic-88
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad


http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
leifh
Posts: 97
Joined: 26 Nov 2009, 13:09

Post by leifh »

Tack.. skoj o höra vad ni tycker :D

Jag jobbar på med bilen men det är mycket små saker som jag gör så jag spara till en störe bilduppdatering men nu har jag ett problem som jag behöver hjälp med.

Vad skall man ha för aluminium till bellhouse?
Jag är på jakt efter 7075 aluminium till bellhousen som PFC rekomnderar,
men det går inte all hitta i 240mm för mänskliga pengar.
Fick tips att man kan köra med 4612 aluminium vågar man göra det?

Någon som har andra tips? eller kan fixa 7075aluminium i 240mm ca 100mm tjock för okej pengar?

Mvh Leif 0702936611
Last edited by leifh on 20 Feb 2011, 16:28, edited 1 time in total.
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

7075 borde vara lättare att få tag på och lär ju funka minst lika bra,
7075 är europa betäckningen och heter 6958 i svenska tabeller utifall folk inte hittar 7075..
Jag kan nog fixa en bit på 160mm i dia,fast tror de är 6082 då men vet folk som fräst bellhouse av de inom rallycross och de funkar ju skit fint :)
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
leifh
Posts: 97
Joined: 26 Nov 2009, 13:09

Re:

Post by leifh »

En liten uppdatering:
Det som har hänt är att första "besiktnings motorn" är ihop byggd och monterad i bilen med låda och koppling m.m
Nu är det el jobb och torrsumps in koppling kvar.
I och på bilen finns det att göra då bilen skall få ny lack.
Men innan jag börjar med det så skall motorn vara klar.

Om någon har 5a block eller hel motor så höra av dig, garage kompisen skall nu ha 5a i sin BMW E30 :clap:
leifh
Posts: 97
Joined: 26 Nov 2009, 13:09

Re: Re:

Post by leifh »

Kolla på en annan dator där hitta jag några bilder.
Image

Image

Image

Image

Mer kommer imorgon..
leifh
Posts: 97
Joined: 26 Nov 2009, 13:09

Re: Re:

Post by leifh »

Efter att ha varit ledig och varit i gareget en go fredag så fick jag gjort mycket..
Känns riktigt bra nu när det börjas kännas uppstart, men ingen ide att stressa..
Några bilder:

Saker från min sponsor LMR.se
Image

Nu är fästena klara så många timmar och pengar det går för att bygga torrsump skulle inte gjort det om jag visste det nu..
Image
Image
Image

Rengöring och montering av oljetanken
Image
Tanken på plats
Image

Man ser inte att det ligger 2st 1" olje slangar under, nöjd att fått in slangarna så bra..
Image

Elservo skall det vara, klart med slangar..
Image
User avatar
Linkan_V95R
Posts: 46
Joined: 24 Mar 2011, 00:05
Location: Bräkne - Hoby

Re: BMW E46 328 med T5a

Post by Linkan_V95R »

Ser bra ut! Vilken bil kommer el-servon ifrån? :)
Elving "Linkan" Lindqvist

Toyota Supra MKIV TT

0761895026
leifh
Posts: 97
Joined: 26 Nov 2009, 13:09

Re: BMW E46 328 med T5a

Post by leifh »

Linkan_V95R wrote:Ser bra ut! Vilken bil kommer el-servon ifrån? :)
Den kommer från en Volvo 480 tror jag det var..

Lite bur mek,
Efter lite jobb så var den i med innetak o taklucka..

Image
Image
Image

Inte varje dag man ser bur o taklucka :thumbup:
Image
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re:

Post by ButterflyRacing »

leifh wrote: Pedalstället har gjorts klart med bromsljus brytare m.m
Även boten platan är svetsad.
Image
Du vet väl att bromspedalen på dessa ställ måste förstärkas.
Det är för många pedaler som kolapsat.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Re: BMW E46 328 med T5a

Post by wuffee »

Varför inte lägga buren längs med astolpen?

Mvh
Svetsare
User avatar
uranium
Posts: 449
Joined: 06 Feb 2007, 22:38
Location: Söderhamn

Re: BMW E46 328 med T5a

Post by uranium »

wuffee wrote:Varför inte lägga buren längs med astolpen?

Mvh

Jag skulle gissa att den blir starkare så där istället för att följa a-stoplen och sen gå tillbaks runt brädan i en konstig böj som är värdelös ur belastningssynpunkt. Ser ut att vara en färdigtillverkad bur för dom som inte vill såga sönder brädan men ändå göra det bästa av situationen.
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
leifh
Posts: 97
Joined: 26 Nov 2009, 13:09

Re: Re:

Post by leifh »

ButterflyRacing wrote:
leifh wrote: Pedalstället har gjorts klart med bromsljus brytare m.m
Även boten platan är svetsad.
Image
Du vet väl att bromspedalen på dessa ställ måste förstärkas.
Det är för många pedaler som kolapsat.
Nej det har jag inte hört, tycker den ser uta att vara stark..
Vart är det den går sönder?
leifh
Posts: 97
Joined: 26 Nov 2009, 13:09

Re: BMW E46 328 med T5a

Post by leifh »

uranium wrote:
wuffee wrote:Varför inte lägga buren längs med astolpen?

Mvh

Jag skulle gissa att den blir starkare så där istället för att följa a-stoplen och sen gå tillbaks runt brädan i en konstig böj som är värdelös ur belastningssynpunkt. Ser ut att vara en färdigtillverkad bur för dom som inte vill såga sönder brädan men ändå göra det bästa av situationen.
Helt rätt..
Post Reply