Page 7 of 9
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 08 Sep 2011, 07:48
by 3riksson
hej
ja precis, det ska ju smälta ihop, du ser skillnaden på en bra svets och en som inte flyter ihop som det ska i skärmen när du tittar på smältan va?
Nej inte med MIG/MAG rakt på då blir det jättemycket svetsfog där.
studera och läs igenom det dom har att skriva här
http://www.mig-welding.co.uk/tutorial.htmDen tycker jag är bra och enkelt att förstå
Här är en bild från sidan som tydligt visar skillnaden på Fog och Fog
Lycka till!
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 09 Feb 2012, 08:41
by Oskar
Ja här var länge sedan jag uppdaterade. Inte så mycket har hänt. En kväll när jag svängde in på min gata så stod oturligt nog en civil polis som stoppat en annan bil när durade förbi. De kom sedan hem till mig och tyckte väl att det inte var så lämpligt att köra med en bil som inte varit besiktigat på 12 år
Polisen sa att det var ett personligt rekord att stoppa en bil som varit obesiktigad så länge. Jag är lite trött på att alltid behöva hålla utkik efter farbror blå så nu är planen att regga bilen med turbo. Så nu ska jag i med riktiga dörrar med glasrutor, glasruta bak osv. ska försöka få upp vikten till ca 1200 kg så kan jag ha max 245 hk. Det borde jag väl kunna komma ner i med mindre laddtryck och köra på bensin.
Jag har plockat ner bakvagnen för att svetsa om bärarmsfästena, göra fästen till min grova krängningshämmare från 02bakvagnen, svetsa dit justeringar för camber & toe blästra & pulverlacka den och få i nya bussningar.
Jag har även börjat göra om infästningarna för coiloversen bak då bilen blev lite för låg och fästena ganska fula. En fundering dock. Jag har ju ett länklager i toppen förut hade jag gjort fästet så att bulten gick i bilens längdrikting så att säga. Är det rätt eller ska den vridas 90 grader ? I bärarmen sitter ju bulten i 90 grader mot bilens längdriktning. Vad är rätt ?
Gamla fästet:
Sågat bort lite:
Fick mig ett litet paket från Ground Control så att jag kan ställa lite caster & camber fram:
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 29 Feb 2012, 08:56
by Oskar
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 29 Feb 2012, 11:57
by johankihl
Riktigt snyggt!
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 29 Feb 2012, 13:08
by samuel
Är det ett komplett bromskit du har köpt?
Var får man tag på det isåfall?
Mvh
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 29 Feb 2012, 13:16
by markus
samuel wrote:Är det ett komplett bromskit du har köpt?
Var får man tag på det isåfall?
Mvh
http://www.bmw2002.com/
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 29 Feb 2012, 17:04
by Oskar
markus wrote:samuel wrote:Är det ett komplett bromskit du har köpt?
Var får man tag på det isåfall?
Mvh
http://www.bmw2002.com/
Stämmer bra det, och om du gångrar deras priser med 10 så har du ett ca pris i svenksa kronor på prylarna hemma i sverige med frakt tull och moms.
Mycket smidigt, nya nav, lager, ok, adaptrar, skivor och stålomspunna bromsslangar. Bolt On
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 29 Feb 2012, 20:11
by Falck
ser fint ut:)
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 10 Apr 2012, 19:25
by Oskar
Fick tillbaka lite prylar från blästring & pulverlack
E28 M535 bärarmar med ditsvetsade 02 fästen för krängningshämmare
E28 M535 Bakaxelbrygga med 7 cm mindre spårvidd än original, camber och toe justeringsmöjlighet och fästen för krängningshämmare från 02 balken så jag kan använda den 22mm jag har från IE
Tryckrören, bättre i svart så slipper man polera.
Blev lite skillnad mot när allt var rostfärgat
Pressat i nya hjullager och nya bussningar.
Väntar nu bara på nya inre medbringarflänsar med abskransar så jag får signal till hastighetsmätaren. Sen kan jag smäcka ihop allt.
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 02 Jun 2012, 08:23
by Oskar
Nu är bilen äntligen besiktigad. Första godkännda besiktningen sen 1997. Dock så besiktigade jag utan turbo för att få ner effekten lite. Bilen är ju reggad med ändrad motor och bur men med en max effekt på 105 hk och den har ju lite mer men det gick visst bra ändå. Så nu är det dags att slänga på turbon igen och köra i 2 år till nästa besiktning. Gött!
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 02 Jun 2012, 09:22
by baumgardt
Oskar wrote:Nu är bilen äntligen besiktigad. Första godkännda besiktningen sen 1997. Dock så besiktigade jag utan turbo för att få ner effekten lite. Bilen är ju reggad med ändrad motor och bur men med en max effekt på 105 hk och den har ju lite mer men det gick visst bra ändå. Så nu är det dags att slänga på turbon igen och köra i 2 år till nästa besiktning. Gött!
fan vad trevligt! stiligt värre!
Sv: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 02 Jun 2012, 13:37
by johankihl
Tuff bil! Den kommer att bli lömsk med lite pulver
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 05 Jun 2012, 04:28
by lenin
Rikigt snyggt!
Har du kvar naven, skivorna o oken? E de bolt on på alla 02:or?
mvh / Johan
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 05 Jun 2012, 06:12
by Oskar
Tackar för berömmet
Johankihl:
Jo den är lite lömsk. Men inte enbart pga effekten. I högre farter känns inte styrningen nåt vidare utan man får veva fram och tillbaka. Jag får nog bygga om lite för att få bättre känsla och mindre nervositet. Styrningen kommer ju från e21 men styrarmarna som sitter under fjäderbenen är mycket längre på en 02:a än på en e21 så de måste kortas för att få snabbare styrning. Men det får jag nog lämna till en riktig svetsare. Vill inte gärna att de lossar när jag kör. Får se om det hjälper.
Lenin:
Japp bromskitet finns kvar och passar till alla 02:or med vanliga fjäderben. Tii och Turbo har andra fjäderben.
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Posted: 02 Oct 2012, 16:48
by Oskar
I gårdagens avsnitt av Halv åtta hos mig kunde man se min BMW en snabbis i början av programmet. Dock så var den just då på väg att bli besiktningsbar så turbo osv var bortmonterat vid inspelningstillfället i Maj
http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/halv_atta_hos_mig?title=halv_atta_hos_mig_del_25&videoid=2224582&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo - Medverkar i Halv åtta hos mi
Posted: 02 Oct 2012, 17:18
by Pimplaren
Haha nice
Halv 8 hos mig är rätt underhållande!!
Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo - Medverkar i Halv åtta hos mi
Posted: 02 Oct 2012, 23:54
by Dajb
Halv åtta hos mig är ju givet varje kväll
dock var det sjukt dåligt planerat av dig att besiktiga just då
hha, hade ju varit mycket trevligare om du kunde lagt en pro mod utanför istället
(ska förövrigt testa din huvudrätt)
den såg sketa god ut
Mvh