Page 7 of 12
Re: M&M's bmw Turbos. Bilder o lite film!
Posted: 16 May 2011, 16:49
by Ronnie AVR
moxi wrote:Fernis skulle komma förbi garaget ikväll. Får snacka lite med han då. Skulle vara kul att få ut så mycket som är möjligt. Vill gärna ha 500whp.. 990cc spridare borde ju räcka till det. Vad tror du man vågar ladda?
Spridarna lär räcka. Men är ju som sagt orginal botten så de är nog du som sätter gränsen
Re: M&M's bmw Turbos. Bilder o lite film!
Posted: 16 May 2011, 21:32
by moxi
Ronnie AVR wrote:moxi wrote:Fernis skulle komma förbi garaget ikväll. Får snacka lite med han då. Skulle vara kul att få ut så mycket som är möjligt. Vill gärna ha 500whp.. 990cc spridare borde ju räcka till det. Vad tror du man vågar ladda?
Spridarna lär räcka. Men är ju som sagt orginal botten så de är nog du som sätter gränsen
Okey... 1,5 bar blir väl bra då! Borde väl få närmare 500 hk på hjulen då kanske. Får se vad Emil kan göra;)
Re: M&M's bmw Turbos. Bilder o lite film!
Posted: 17 May 2011, 11:20
by moxi
jävla startmotor att ge upp!..strulade då vi mappade i slutet. Kollade upp den igår. Jag behöver en ny, tur att man känner folk som har sånt liggandes! blir att byta inför bänkning så allt är bra.
förväntansfull över vad för siffror man kommer att få!
Re: M&M's bmw Turbos. Bilder o lite film!
Posted: 23 May 2011, 16:09
by moxi
Mappade bilen i helgen o fick upp den i 505whp vid 1,4 bar. Men tyvärr så sade nått lager upp sig i motorn för när vi skulle göra dom sista pullen så var det någon som tittade på oljan o där var det metalldamm.
Nu smids nya planer. Motor ska isär troligtvis i helgen o jag har redan beställt några saker från PPF. Så tanken är att motorn skall vara ihop om typ 2 veckor... Mer effekt!
Re: M&M's bmw Turbos. Gott o ont!
Posted: 23 May 2011, 19:57
by Christian.N
Helt rätt, kommer bli rått
Re: M&M's bmw Turbos. M50B30+BW366= effekt!
Posted: 08 Jun 2011, 11:45
by moxi
Han enbart mappa bilen till 75% var nästan färdig då det visade sig lite metallspånn i oljan så det var bara att avbryta. Fick 505whp m50b25 med mls+ TB70 snurra.
Tog isär motorn o kollade vad orsaken var, hittade då att tidigare ägaren satt dit ARP-brickorna på orginalet vilket gjort att han hade krossat (Kilarna) som håller i originalbrickorna + att min ventilkåpa vart för tight, märken efter kedjan fann i framkant.
Men efter massa funderingar o tips bestämde jag mej för att bygga 3L M50.
Så beställde jag en ny turbo från staterna BW366 som jag hoppas ska spinna på.
1280cc spridare inhandlade.
Även en ny cooper-packning fick ersätta den tidigare MLS-packningen.
Nu i alla fall är nya motorn nere igen i motorutrymmet. Det som återstår är att få ventilkåpan fixad. Måste försöka få den tät, hade lite strul när jag bänkade den då den läckte lite vid svetsningarna.
Men men ska bli jävligt kul att se hur den nya motorn kommer att funka. Hoppas på att få ihop motorn till innan midsommar
Re: M&M's bmw Turbos. M50B30+BW366= effekt!
Posted: 08 Jun 2011, 13:08
by ippe
Pulverlackera kåpan funkar kalas mot små fittporer som man aldrig hittar! Mitt tråg som är svetsat från scratch blev tätt efter det.å
Re: M&M's bmw Turbos. M50B30+BW366= effekt!
Posted: 08 Jun 2011, 13:27
by moxi
ippe wrote:Pulverlackera kåpan funkar kalas mot små fittporer som man aldrig hittar! Mitt tråg som är svetsat från scratch blev tätt efter det.å
Okey..får lämna in den på svetsning då..för just nu så svetsar den typ ut olja i framkant. Det blir typ en oljehinna uppe på kåpan.
Re: M&M's bmw Turbos. M50B30+BW366= effekt!
Posted: 08 Jun 2011, 21:04
by moonzhine
Att köra Arp brickorna på org ska inte vara nå problem,men tar däremot kamkedjan i kåpan så blire ju lite dåligt
Re: M&M's bmw Turbos. M50B30+BW366= effekt!
Posted: 09 Jun 2011, 15:05
by moxi
Okey då har vi skillda tankar om vad som är rätt o fel. Kilspåren som gör att orginalbrickan ligger kvar var krossade. Alltså anser jag att det var fel. Till viss del där ifrån vissa metallbitar kom ifrån. TTR-Jompa ska kolla på min ventilkåpa i helgen o kanske svetsa om den. Inväntar bara min nya turbo nu!
Re: M&M's bmw Turbos. M50B30+BW366= effekt!
Posted: 09 Jun 2011, 16:28
by Thörn
Tog isär motorn o kollade vad orsaken var, hittade då att tidigare ägaren satt dit ARP-brickorna på orginalet vilket gjort att han hade krossat (Kilarna) som håller i originalbrickorna + att min ventilkåpa vart för tight, märken efter kedjan fann i framkant.
hur fasen kan kedjan ta i ventilkåpan??
Har den varit dåligt spänd och vobblat? eller går det att lyckas med det genom att enbart dra åt ventilkåpan för hårt?
Re: M&M's bmw Turbos. M50B30+BW366= effekt!
Posted: 09 Jun 2011, 16:55
by moxi
Haha.. Nej nej kolla hela tråden. Har du inte märt att min motor står lite annorlunda vinklat. Den e helt rakställd. Byggde om ventilkåpan för att den inte skulle ta i huven.
Re: M&M's bmw Turbos. M50B30+BW366= effekt!
Posted: 09 Jun 2011, 17:43
by Thörn
aha just det de ja, ser riktigt trevligt ut när det e rakställt. Du får köra huvscoop istället
Re: M&M's bmw Turbos. M50B30+BW366= effekt!
Posted: 09 Jun 2011, 18:48
by moxi
Thörn wrote:aha just det de ja, ser riktigt trevligt ut när det e rakställt. Du får köra huvscoop istället
Haha.. Nej för fan! Inget jävla japsskit!
Re: M&M's bmw Turbos. M50B30+BW366= effekt!
Posted: 17 Jun 2011, 00:39
by Fernis1
Var ute och mekade lite idag med Niklas och startade upp hans nya maskin 3L m50 med BW 366:
Testade även nya mobilkameran jävligt bra bild detta är inte ens full kvalitet
http://www.youtube.com/watch?v=7zcbjoXaXXA" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M&M's bmw Turbos. M50B30+BW366=Uppstartad! Film
Posted: 28 Jul 2011, 17:41
by hockne
Har du någon som kan pulerlacka?
Jag har en kille som e bra och billig
Re: M&M's bmw Turbos. M50B30+BW366=Uppstartad! Film
Posted: 28 Jul 2011, 23:21
by moxi
Det var ett tag sen man skrev nått här, men gick o köpte lite 3l grejer men tyvär har det
Bara strulat en massa. Men åkte upp o köpte en beggad orginal m50b25 av Andy_b men den pajjade igår. Dödade 1st topp o 4st ventiler. Så jag o några polare steessmeckade ihop en helt vanlig m50b25 med cooper o arp. Bilen skall mappas nästa vecka eftersom nu har jag äntligen en
Fungerande motor. Tyvär blir det bara 2,5L istället för 3L. Men jag vill så gärna köra lite med bilen. Har ju stått mest hela sommaren.