E30M3 Lysholm (Såld)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Tänk på att det är rätt tight nedåt för att kunna få bort oljefiltret samt slangarna till oljekylaren.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Najs bygge!
Vad använder du för rem till kompressorn? Är det en "vanlig" universal ribbrem som man kan köpa i diverse längder på Mekonomen eller är det nån speciell kompressorrem som ska tåla mer påfrestning?
Vad använder du för rem till kompressorn? Är det en "vanlig" universal ribbrem som man kan köpa i diverse längder på Mekonomen eller är det nån speciell kompressorrem som ska tåla mer påfrestning?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Nisse977 wrote:Najs bygge!
Vad använder du för rem till kompressorn? Är det en "vanlig" universal ribbrem som man kan köpa i diverse längder på Mekonomen eller är det nån speciell kompressorrem som ska tåla mer påfrestning?
Tack!!
Det är av typen POLY-V PK rem 6 ribbor finns massor av längder på mekonomen.
Ta en titt här för mer info och om du tänkt svarva egna hjul: http://www.conveyorteknik.se/fileadmin/ ... Blight.pdf
Lycka till med bygget.
Det finns olika mått på multiribremmar men just den modellen som heter pk har måtten 3,56mm mellan toppen på "ribborna" och den är 5,5mm hög. Finns andra modeller som heter tex ph, pl, pm samt pj som har andra mått.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Aha! Jag har ju köpt några remhjul till kompressorn, har inte tänkt på vad det är för typ av spår, det verkar vara standard för kompressor till bil i alla fall. De andra typerna används kanske i industrin eller har jag fel?
Hur stora steg finns remmarna att köpa i. Tänkte så man inte bygger värsta fina kompressorfästet och sen hittar man ingen rem som har rätt längd...
Om det är 3,56 mellan topparna och 5,5mm höga, så innebär det att V-vinkeln är 35,87grader vilket låter som en konstigt mått? Men ribborna kanske inte går ut i en spets? Tänkte då på hur jag ska svarva spåren i min remskiva till veven
Edit: Mätte ett remhjul jag har liggandes, och det verkar vara 40graders vinkel på spåren.
Hur stora steg finns remmarna att köpa i. Tänkte så man inte bygger värsta fina kompressorfästet och sen hittar man ingen rem som har rätt längd...
Om det är 3,56 mellan topparna och 5,5mm höga, så innebär det att V-vinkeln är 35,87grader vilket låter som en konstigt mått? Men ribborna kanske inte går ut i en spets? Tänkte då på hur jag ska svarva spåren i min remskiva till veven
Edit: Mätte ett remhjul jag har liggandes, och det verkar vara 40graders vinkel på spåren.
Last edited by Nisse977 on 04 Dec 2008, 07:28, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Såklart hjälper man kompressorkollegor
http://www.autokatalogen.se/afw/lulea/v ... Id=n282491
3PKx863mm är tre ribbor, 863mm lång. Så upp till ett par meter finns ju
http://www.autokatalogen.se/afw/lulea/v ... Id=n282491
3PKx863mm är tre ribbor, 863mm lång. Så upp till ett par meter finns ju
Peter Strandberg
ScratcH wrote:M3JONAS wrote:Jag körde med en spännare från cheva 350, sitter på tex nyare picksisar å kostar en knapp tusenlapp på hansen racing. Den var iaf toööräckligt kraftig.
Testar min V70 spännare till en början enligt trial and error principen
Men tack för tipset.
Hur går det själv med uppdateringarna av motorn?
V70 spännaren, är den fast?
Bäst att alltid köra med en fjädrande spännare, då tappar du inte spännkraften när motorn varvas upp.
Har testat med fasta spännare som följer med vissa kompressorkit, brukar inte fungera bra på multiribbrem.
pro_mille wrote:ScratcH wrote:M3JONAS wrote:Jag körde med en spännare från cheva 350, sitter på tex nyare picksisar å kostar en knapp tusenlapp på hansen racing. Den var iaf toööräckligt kraftig.
Testar min V70 spännare till en början enligt trial and error principen
Men tack för tipset.
Hur går det själv med uppdateringarna av motorn?
V70 spännaren, är den fast?
Bäst att alltid köra med en fjädrande spännare, då tappar du inte spännkraften när motorn varvas upp.
Har testat med fasta spännare som följer med vissa kompressorkit, brukar inte fungera bra på multiribbrem.
Nopp, den är fjädrande, men vet inte än om fjädern är tillräckligt hård