Page 7 of 22
Posted: 23 Jul 2007, 12:42
by Söderling
Per Eriksson wrote:Vad tror du om att ta en m5 klump och göra nya gavlar/axelrör så det blir som en stel axel?
Ja det går nog säkert, har inte kollat hur dom ser ut. Men lutar mot en cheva axel.
johankihl wrote:1031 axeln håller ju ganska mycket bättre om man byter drivaxlar och gör en gördel/förstärkning till banjon så att inte rören sviktar.
Ja den skulle nog hålla ganska bra då. Men bara drivaxelsatsen till 1031 axeln kosta nästan 17000kr.
Posted: 23 Jul 2007, 13:07
by wuffee
Konstigt att hilmersson får sin att hålla på mantan.. han kör ju 1031 axel.. något fuffens har han ju säkert gjort med den.. men ändå..
Hur som helst så får man önska lyckatill vid eventuella ombyggnader
.
Mvh
Uffe
Posted: 29 Jul 2007, 07:36
by Söderling
Så, då va nästa film klar. Hoppas ni gillar den
http://www.youtube.com/watch?v=RF2o1ynN5SY
Posted: 29 Jul 2007, 10:22
by Pitbull
Nice film.
Posted: 29 Jul 2007, 11:09
by Krillian
nice film..
verkar gå rätt bra den "volvon"
Posted: 10 Sep 2007, 21:20
by Söderling
Då är äntligen motorn på väg ihop igen. Vart lite stillestånd när inte toppackningen ville komma nån gång. Men nu händer det lite igen.
Köpte en HX55 som ja tänkte köra med ist. Nu ska bara grenröret byggas om lite då den är lite större än T-70 ja körde med förut
Ska även byta ut prosparket till autronic SM4. Tänkte använda VAG tändspolar till det.
En Aussie Locker diff ska oxå i med en 3.31 utv. Så det slipper varva så mycket. Sen är diffen ist för svetsad diff, lite snällare mot drivaxlarna hoppas jag. Så man slipper byta dom hela tiden.
Posted: 11 Sep 2007, 05:12
by Vesslan
ser ju mkt roligt ut det här, va räknar du med för topp fart på bött varav?
har du satt någe pris på gamla turbon?
Posted: 11 Sep 2007, 21:38
by Söderling
Vesslan wrote:ser ju mkt roligt ut det här, va räknar du med för topp fart på bött varav?
har du satt någe pris på gamla turbon?
Va ja kan komma fram till bör den göra ca 290km/h vid 8000rpm
Den gamla turbon var lite glapp, därför ja byter ut den. Om den går å renovera så hamnar den nog på isbilen.
Posted: 12 Sep 2007, 12:49
by Fido85
finns det att få tag i sådant innehåll till klumpen te bmw? originala drev osv är ju inte att hurra för
Posted: 12 Sep 2007, 12:58
by Bäckis
Fido85 wrote:finns det att få tag i sådant innehåll till klumpen te bmw? originala drev osv är ju inte att hurra för
Är dom inte? Jag vet ingen som skjuter klumar på BMW, bara lite drivaxlar och kardaner.
Posted: 14 Sep 2007, 14:06
by Söderling
Fido85 wrote:finns det att få tag i sådant innehåll till klumpen te bmw? originala drev osv är ju inte att hurra för
Den ja har är igentligen till nån jeep som har Dana 30 framaxel. Så det innehållet passar i volvons axel. Men det passar nog inte i BMW. Då är det väll bätter å köra lamelldiff, sitter väll i ganska många BMW orginal.
Diffen har inte pajjat någe för mig, men å ha svetsat är nog lite för elakt mot drivaxlarna som bara vill gå av för jämnan.
Posted: 14 Sep 2007, 15:31
by Terror_Flynn
Fido85 wrote:finns det att få tag i sådant innehåll till klumpen te bmw? originala drev osv är ju inte att hurra för
En Torsendiff kanske skulle vara nåt?
Posted: 15 Sep 2007, 15:04
by johankihl
Fido85 wrote:finns det att få tag i sådant innehåll till klumpen te bmw? originala drev osv är ju inte att hurra för
Finns en kille som säljer torsen diffar till BMW på blocket. Det tror jag är en fin grej...
Posted: 16 Sep 2007, 10:26
by Erki87
Tjena
Vad är det för specs på t70 turbon?
Har en 2.8liters m50 maskin på gång och behöver en turbo som svarar ganska tidigt då jag inte vill varva så mycket för att spara kolvar stakar osv.
När börjar du få laddtryck?
mvh Eric Johansson
Posted: 27 Sep 2007, 22:24
by Söderling
Erki87 wrote:Tjena
Vad är det för specs på t70 turbon?
Har en 2.8liters m50 maskin på gång och behöver en turbo som svarar ganska tidigt då jag inte vill varva så mycket för att spara kolvar stakar osv.
När börjar du få laddtryck?
mvh Eric Johansson
Ja vet inte riktigt va det är för spec på den. Men laddet började runt 3000rpm. Sen hade ja fullt (0.85) vid 3500rpm. Och sen höll den det till 8000rpm. Var väldigt lättkört.
Posted: 28 Sep 2007, 07:48
by Fido85
johankihl wrote:Fido85 wrote:finns det att få tag i sådant innehåll till klumpen te bmw? originala drev osv är ju inte att hurra för
Finns en kille som säljer torsen diffar till BMW på blocket. Det tror jag är en fin grej...
kan du fixa en länk? såg att freddes diff for åt helvete...vill ha färdigt innehåll som håller tills min originala går sönder..att ha på hyllan och bara byta
Posted: 28 Sep 2007, 08:13
by bmw_fredde
www.bakaxel.se har torsendiffar!