Page 7 of 44
Posted: 21 Sep 2008, 21:59
by pelko
Men alltså dom stora bultarna som går rakt upp nerifrån som har torx-skalle eller vad det är, sitter för hårt för vanliga bits.
Sitter ju två stora feta bultar i mitten på stötfångarn.
Antar att man inte kan kringå dom och lossa en större del.
Mvh Mathias
Posted: 21 Sep 2008, 22:11
by RoDe
bakdelen på min plockade jag loss med fästet.
om du står bakom bilen sett på vänster sida under bilen hålls fästet med två muttrar. på höger sida sitter dom muttrarna i bagageutrymmet. loss med muttrar på båda sidor så har du loss bakdelen med fästen.
Posted: 22 Sep 2008, 12:02
by Thörn
Haha nej, den och baken sitter fortfarande kvar. Men bultarna som håller dom sitter HÅÅÅÅRT. Vet fan inte hur jag lossar dom lämpligast
Jag fick värma mina med gassvets, då lossnade dom rätt lätt sen.
Posted: 22 Sep 2008, 18:29
by pelko
Får ta fram gasen sedan då
Funderar på om man inte ska köpa sig en M50 sedan igen, verkar ju gilla laddtryck
Mvh Mathias
Posted: 22 Sep 2008, 20:27
by M3-emil
Yes Pelko!! M50
Posted: 23 Sep 2008, 08:59
by jeenz
nej ditt miffo !!!!!!!!! KÖR M20 NU !!
Posted: 23 Sep 2008, 19:57
by pelko
Haha vi får la se men det känns som om M50 mer är min sak, börjar kunna dom lite och sedan känns de stabilare.
Mvh Mathias
Posted: 24 Sep 2008, 07:44
by jeenz
Blir nog bra i vilket fall
Men säg till när du ska sälja av m20 motorn då
Posted: 24 Sep 2008, 09:04
by pelko
Haha, den är ju såld sedan ett par veckor Jens
:D
Mvh Mathias
Posted: 25 Sep 2008, 22:04
by pelko
Idag körde jag ut 325'an och städade ännu mer i garaget. Snart har jag fått ut all onödig skrot så det ser harmoniskt ut. Tänkte börja med elen i motorrummet i helgen, den roliga biten av skruvanet
Lite skitbilder med mobilen:
Efter massa lekande med pallyftare och pallar fick vi ut den.
Stog mindre stabilt.
Sedan flyttade jag 320n till sitt rätta ställe. Ni ser hur mycket skit det är runt bilen...
Mvh Mathias
Posted: 25 Sep 2008, 22:15
by JWSE30
Fan va fint detta kommer bli, underbart när allt är nytt och 100% rostfritt!
Duktigt avundsjuk på ditt garage är man också
Mvh Jonas
Posted: 25 Sep 2008, 22:25
by Resgard
Hade du några mått på vaggan som någon frågade om förr
Posted: 25 Sep 2008, 22:30
by pelko
Jodå mått finns väl men tyvärr inte nerskrivna...
Det varierar lite på vilken konstruktion man ska ta till men höjden kan jag väll få fram någon dag.
Denna är byggd av en kille som sponsrar mig med massa delar som delrinbussningar, spakställ osv osv. Det var hans förra kaross.
www.specialsvarv.se
Så navet som gör så att det blir roterbart är svarvat och pressat så det blir som en "broms", bilen står alltså helt still innan man tar i och får fart på den.
Mvh Mathias
Posted: 28 Sep 2008, 21:15
by pelko
Nu efter att 325an är ute ur leken så har jag börjat renovera lite prylar. Bakvagnsbryggan och ena bärarmen är redan lackade och klara. Den andra bärarmen ska jag ta i veckan sedan återstår bara omkringprylarna för att montera det på bilen.
Jag fick hem en 325 E36 styrväxel som jag ska passa in i E30n, detta för att få kortare och mindre rattvarv. Så idag plockade jag isär den så mycket det gick och rengjorde allt. Badade styrvväxeln i Aceton, blev lagom ren. Sedan ska det putsas med trissor för att få bort den sista skiten.
Som allt annat till bilen så ska den rengöras och göras som ny, sedan få alla leder, rör och slangar nya. Inget ska lämnas åt slumpen.
Jag började även att ta isär fjäderbenen och lackade krängningshämmaren i BMW's titansilvriga nyans 452.
För övrigt så har jag köpt ett par gula Koni stötdämpare som ska sitta i bilen. En bra början för ett fint chassi.
Kommer mer i veckan.
Bilder:
Styrväxeln demonterad.
Skiten.
Detta förblir historia.
Efter lite badande försvinner den mesta skiten.
Börjar bli lite renare iallafall.
Fjäderbenen och diffen som ska fräshas till ordentligt.
Blev gött med plats efter att 325an åkte ut.
Mvh Mathias
Posted: 28 Sep 2008, 21:48
by Krillian
Du får skriva sen om Servo slangarna passar och hur du löste stoppet
annars ser de bra ut.
Posted: 29 Sep 2008, 18:43
by pelko
Idag är jag sjuk men fixade lite småsaker. Skaffade nya bromskivor som ska sitta bak, nya damasker till styrväxeln samt nya styrstag.
Jag lackade även krängarn guldig efter att ha slipat den. Allt annat är så ljust så jag tror det kan bli fränt om man bryter av lite.
Kommer köra med en M50 och ZF låda, det blev klart idag. Ska se vad pengarna räcker till men troligtvis blir det att renovera motorn med nya lager och ringar, lite svarvade kolvar samt o-ringat block så man kan köra överladdat utan att behöva ta ur motorn ur bilen igen. M20 hade inte varit fel heller men M50 känns modernare och roligare.
Bilder:
Damaskerna.
Fick köpa universal-damasker då det var svårt att få fram ett par som passade. Men dessa ser ut att passa fint om man monterar de som de ligger enligt bilden.
Skivorna.
Krängarn.
Mvh Mathias