Page 7 of 16
Posted: 27 Jul 2008, 23:13
by Fredriktak
Va är det för Uvxl på Alpina B7diffarna samma som till dom M535, fick tag på en sådan, men han visste inte utvxl var, skit samma han "trodde" det va 3,07, hur kan man kolla upp det?
Köpt den här dvs.
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ht=#167951
MvH
Posted: 28 Jul 2008, 11:14
by Resgard
Fredriktak wrote:Va är det för Uvxl på Alpina B7diffarna samma som till dom M535, fick tag på en sådan, men han visste inte utvxl var, skit samma han "trodde" det va 3,07, hur kan man kolla upp det?
Köpt den här dvs.
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ht=#167951MvH
Du får snurra på medbringaren ett varv och hålla koll på hur många varv ingående axeln i diffen snurrar, men det är ju svårt att få till det exakt. Om du vill veta exakt vilken utv det är i klumpen så får du räkna antalet kuggar på krondrevet (det största) samt pinjongen som sitter på ingående axeln. Sedan tar du krondrevets kuggar dividerat med pinjongens kuggar så får du ut exakta utväxlingen på diffen.
Posted: 28 Jul 2008, 14:43
by Fredriktak
Resgard wrote:Fredriktak wrote:Va är det för Uvxl på Alpina B7diffarna samma som till dom M535, fick tag på en sådan, men han visste inte utvxl var, skit samma han "trodde" det va 3,07, hur kan man kolla upp det?
Köpt den här dvs.
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ht=#167951MvH
Du får snurra på medbringaren ett varv och hålla koll på hur många varv ingående axeln i diffen snurrar, men det är ju svårt att få till det exakt. Om du vill veta exakt vilken utv det är i klumpen så får du räkna antalet kuggar på krondrevet (det största) samt pinjongen som sitter på ingående axeln. Sedan tar du krondrevets kuggar dividerat med pinjongens kuggar så får du ut exakta utväxlingen på diffen.
Tusen tack, ska plocka isär den och kolla det i morrn eller övermorrn, men kollar på det lite mindre exakta sättet ikväll.
MvH
Posted: 05 Aug 2008, 09:12
by xulex
Jag har köpt mig en komplett 535 E28 bakvagn. Hurvida passar den på min E30? Har inte börjat riva ännu och vill ha lite mer kött på benen innan jag börjar.
Passar 535 bakvagnsbryggan på min E30 utan större modifikation? Då tänker jag om bultdelningen är samma och spårvidden är densamma?
Isåfall passar mina E30 nav på 535 bärarmarna annars får jag ju byta nav fram eftersom det blir fembultat. Passar isåfall medbringarna/axlarna från 535 i längd eller måste jag ha kortare/längre axlar då?
Annars får jag ju flytta över 535 klumpen till min e30brygga och då undrar jag hur mycket jobb det är, är det samma bultdelning i infästningen till bryggan? Jag såg att diffkåpan skiljde sig finns det isåfall någon som passar på 535 e28 klumpen som passar i E30 karossen?
Hur är det med medbringarna/axlarna, är 535 för långa/korta då?
Posted: 05 Aug 2008, 19:58
by Strandholm
Någon som monterat m3e36 bakvagn på e30?
Posted: 31 Aug 2008, 20:54
by Allx
Ska snart montera en M20b25 och 260 låda från en 525i -89 i en 320 touring -88. Lilla M-paketet på 320. Kommer det bli helt knasig utväxling med den bakaxeln jag har med nya motorn å lådan eller kommer det fungera som vanligt?
Posted: 14 Sep 2008, 23:46
by timpa
Det är en annan diffratio för M3 här än vad det står i tabellen på första sidan i denna tråd:
http://www.e30eta.com/ecdiff.htm
Är det 4.1 eller 3.25 som gäller? Det första kanske var speciellt för usamodeller?
Posted: 15 Sep 2008, 22:19
by Staffe
Hej!
Skulle vilja veta när ger m3/328 (fem växlade) upp ?
Samt när börjar m3/Z3M diffarna ge upp?
Posted: 29 Sep 2008, 21:39
by Resgard
Hur mycket effekt/vrid klarar en orginal e30 325 bakvagn av innan man börjar köra sönder knutar, medbringare osv. Har 318is lika bakvagn som 325, lr är den mindre?
Posted: 29 Sep 2008, 21:43
by Nisse Järnet
Jag har inte pajjat nåt än iaf
Posted: 29 Sep 2008, 21:49
by Vision79
Nisse Järnet wrote:Jag har inte pajjat nåt än iaf
vad har du för spec då?
Posted: 29 Sep 2008, 21:49
by Resgard
Nisse Järnet wrote:Jag har inte pajjat nåt än iaf
Kör du med sviktstålsaxlar, lr orginal? För började fundera när skottsäkerbakvagns konceptet vad för saker som skulle hålla för över 700 hk om de inte duger med 325 om man hamnar runt 500
Posted: 13 Oct 2008, 20:12
by loka
hoek wrote:Hur är det med Tds lådorna, vad har de för utväxlingar? kortare / längre än vanliga eller är det ungefär samma?
Utväxling på ZF lådan till e34 525 tds
1:an 5,09
2:an 2,80
3:an 1,76
4:an 1,25
5:an 1,00
Posted: 21 Oct 2008, 22:41
by Japmax
loka wrote:hoek wrote:Hur är det med Tds lådorna, vad har de för utväxlingar? kortare / längre än vanliga eller är det ungefär samma?
Utväxling på ZF lådan till e34 525 tds
1:an 5,09
2:an 2,80
3:an 1,76
4:an 1,25
5:an 1,00
Säker? Det va inget dåligt hopp mellan 1an o 2an isf
Posted: 22 Oct 2008, 06:37
by loka
Japmax wrote:loka wrote:hoek wrote:Hur är det med Tds lådorna, vad har de för utväxlingar? kortare / längre än vanliga eller är det ungefär samma?
Utväxling på ZF lådan till e34 525 tds
1:an 5,09
2:an 2,80
3:an 1,76
4:an 1,25
5:an 1,00
Säker? Det va inget dåligt hopp mellan 1an o 2an isf
Har tagit det från instruktionboken och om du kollar på sidan 5 i länken nedan så finns samma hopp mellan 1:an och 2:an i en av ZF S5-31 lådorna.
http://www.zf.com/na/content/media/impo ... g/S531.pdf
Posted: 14 Nov 2008, 16:38
by paran0id
Vilka olika möjligheter har man att använda sig av till en Getrag 260 låda i form av kardan/bakklump?
Gällande m30 då förstås..
Håller på att konvertera min 525'a till 535 turbo, men behöver ju då fixa både kardan och klump.
Kan man använda klumpen från automatare?
Har uppfattat det som att kardanen skiljer sig så fortfarande manual-kardan som gäller antar jag.
Ska man ta hela bakaxeln från automataren som jag kan plocka delar ifrån kanske?
Posted: 17 Nov 2008, 09:07
by Snekast
Hur löser man problemet med att man tagit en Getrag 260 ifrån 5serie och således har stora flänsen/hardyn och petat i den i en e30? Har ingen vidare lust att börja grotta bort flänsen och byta den. Finns det några alternativ vad gällande kardan som passar mot vanliga diffen och denna bjässe till fläns? stora diffhuset har jag.