Page 7 of 24
Posted: 12 Jun 2008, 16:37
by Holm
Har kommit på ett bra sätt att mäta uppsticket på pyramidringarna...
Tar en indikatorklocka med magnetstativ. Sätter stativet på blocket och nollar klockan mot blocket, sen bara vrida
över och mäta mot den plana delen på ringarna, då jäklar blir det exakt...
Får kolla det nån dag framöver...
Ärtan eller bäckis: Vad ska uppsticket över deckplan vara?
Posted: 12 Jun 2008, 19:37
by E34 RRT
0,3 mm tycker jag har sett nånstans!?
Posted: 12 Jun 2008, 20:53
by Holm
Nej, nu är det nog o-ringning du tänker på, brukar sticka upp några tiondelar...
Pyramidringarna sticker upp ungefär lika mycket som packningen är tjock, men jag anar att dom ska vara lite
lägre än packningen så att toppen inte bottnar mot ringen innan packningen pressas ihop...
Nån som vet?
Posted: 13 Jun 2008, 14:17
by E34 RRT
Holm wrote:Nej, nu är det nog o-ringning du tänker på, brukar sticka upp några tiondelar...
Pyramidringarna sticker upp ungefär lika mycket som packningen är tjock, men jag anar att dom ska vara lite
lägre än packningen så att toppen inte bottnar mot ringen innan packningen pressas ihop...
Nån som vet?
oki!
Posted: 14 Jun 2008, 11:25
by Highburg
Ja det skulle bli bra exakt med Indikatorklocka..
Hinner inte med nån skruvning i helgen men vi kan ta och mäta upp det nån dag nästa om du har tid..
Hörde det fanns tydligen olika tjocka toppakningar men vet ej hur många olika alternativ...En vet jag att det finns som är 0,3 mm tjockare än orginal..Vi får kolla upp det när vi mätt ringarna
Och Holm Nu är det dags att du också skaffar en Bmw Turbo
Posted: 15 Jun 2008, 13:02
by Highburg
Posted: 18 Jun 2008, 06:46
by PegiPax
Highburg wrote:Föresten Vilken ut av ansl är tryck vs retur till oljekylaren..Övre eller den undre
Nån som vet
Har ej läst något noga nu men fick du ordning på detta ? iaf den övre trycker det ur har testat d. Kör tryck därifrån till turbon på min...
Posted: 18 Jun 2008, 16:35
by SteffenM2
Hei. Hvordan blir bilen og kjøre med M20 motor? Blir ikke vekt fordelingen veldig feil? Har lyst på 6 i min 1602 selv, men er redd det blir for tungt. Jeg har også planer om og kjøre orginalt motor rom. Blir det for tungt da tror du?
Tror du det holder med at jeg bygger andre motorfester, og lager ny torpedo vegg?
takk for svar!
Posted: 18 Jun 2008, 17:16
by flp
roligt bygge. är själv småsugen på en 02a. går ju lite lättare att regga än min e30.
BMW325M wrote:Har ej läst något noga nu men fick du ordning på detta ? iaf den övre trycker det ur har testat d. Kör tryck därifrån till turbon på min...
är inte den termostatstyrd? har hört nå sånt iaf. isf äre ju ingen höjdare att köra trycket till turbon därifrån.
MVH Micke
Posted: 18 Jun 2008, 19:06
by Highburg
BMW325M
Japp det visste jag tack ändå
Jag skulle veta för att jag ville ha trycket på undersidan på oljekylaren så man skulle få ur luften i oljesystemet om du förstår vad jag menar
...Ja tog olja till turbon från olje tryckskontakten...
SteffenM2
Denna bil har gått på strippen med m20 förut och den är ju hel än i alla fall...
Vet ej hur det blir med viktfördelningen men jag tror den kommer bli lätt i arslet + den är skapligt lättad väger ca 900kg
Tror nog att det kommer att hålla men kaske vrider sig som en korkskruv om du har mycket effekt
flp
Tack ja det tycker ja att du gör rätt i flera Gat 02or vill vi ha
Japp står i reg beviset, utbytt motor, Fullbur , Endast för en passagerare..
JAg har kollat upp lite Genom att den är en 68 så får jag ha turbo och 6a bara den inte ligger över 115hk så är det lugnt
Flippfront, plastrutor, tank i skuffen, inga bälten, sidepipes är också helt grönt..
Det enda som jag behöver är hstighetsmätare vindrutetorkare och ett bromspapper på 115hk sedan är det bara att åka
Min är då inte termostatstyrd men det är nog bättre att ta den från oljetryckskontakten
Posted: 18 Jun 2008, 22:46
by SteffenM2
Takk for svar!
Bilen min blir isåfall preppet med alt for mange meter rør, og oppstivning der det passer, så tror ikke det skal vri seg. Hvor mye effekt tror du jeg kan kjøre før det går dårlig?
Beklager hijack, men takk for svar!
Posted: 20 Jun 2008, 09:33
by Highburg
Okej ja men då ska det väll inte vara några problem
Ja kanske är trög men det sista som du skrev förstår jag inte
Hvor mye effekt tror du jeg kan kjøre før det går dårlig?
Beklager hijack, men takk for svar!
Posted: 20 Jun 2008, 09:41
by Highburg
Hittade¨på en gammal bild när jag hade hämtat Beemurn då vart det fullt i garaget
Posted: 22 Jun 2008, 16:48
by Highburg
Ja då har jag o Holm vart och lekt lite med indikatorklockan
Vi mätte upp hur mycket det var mellan plana ytan på blocket och kanten på ringarna som toppen kommer att vila på....
1ans cyl 1,90mm 1,92mm... 2ans cyl 1,90mm 1,90mm..... 3ans cyl 1,90 mm...4ans cyl 1,90 1,90....5 ans cyl 1,92 mm 1,90 mm.... 6ans cyl 1,80 mm 1,82 mm......
Så då är frågan vilken tjocklek på topplockspakning som vi ska användas ut av
...och hur många olika topp-packningar finns det
Mvh Thomas
Posted: 22 Jun 2008, 18:59
by Highburg
Vi mätte Kanten.....Och sedan är är själva spetsen 2,5 tiondelar hög....om ni förstår
Posted: 22 Jun 2008, 19:21
by Bmwandreas
Ring mig imorn så ska jag berätta hur du ska göra.
Posted: 22 Jun 2008, 19:40
by Highburg
Okej det blir bra det..
Mvh Thomas