PPF M3 Turbo "real street". 10.18/233.6km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Locked
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Det är snällt att jag kan få låna det men det är lite långt att åka och hämta det. men tack för erbjudandet!
Vet inte riktigt hur jag ska placera turbon så jag vet inte hur jag ska göra med fästena. Vad ska du köra med för motorkuddar? När ska du bygga fästen?

Var ute och tittade på blocket och det är ju hela 8 bulthål som ser ut att ligga i linje med varandra. Borde bli riktigt stabilt!

Image
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jag har M12 maskinkuddar. Ungefär samma höjd som original men mkt hårdare.

Ska bygga nästa vecka skulle jag tro, eller när jag orkat bygga ihop maskinen.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu fortsätter jag med dumma frågor igen... ;)

Har du tagig tryckanslutningen till nukeboxen innan spjället? Säljer ni såna tryck/vacuumboxar?

Går det att dra ner oljereturen på avgassidan av motorn eller hamnar man för lågt då? Tänkte på att det undre tråget är så lågt å man vill väl helst ha in oljereturen ovanför oljenivån?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

M3JONAS wrote:Nu fortsätter jag med dumma frågor igen... ;)

Har du tagig tryckanslutningen till nukeboxen innan spjället? Säljer ni såna tryck/vacuumboxar?

Går det att dra ner oljereturen på avgassidan av motorn eller hamnar man för lågt då? Tänkte på att det undre tråget är så lågt å man vill väl helst ha in oljereturen ovanför oljenivån?


Bak på toppen på M20 sitter det ett mkt slimmt gjutet 90 graders vattenrör. Det är borrat genom tråget och bultat i framkant på tråget.

Fungerar super.

Anslutningen till vakkumstationen är tagen på en nytillverkad koppling som sitter mellan spjällen. Är någon annan pjåp där original.

Fungerar iaf perfekt och ja, vi säljer vakkumstationen. Tror den är upplagd i shoppen nu och finns i lager.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Plockade ur veven och tvättade allt idag.

Har monterat i nya vevaxeln med nya high perf lager samt slipat in ringspel och monterat kolvar och stakar.

Tyvärr förstörde jag vevaxeldrevet då jag trodde att jag skulle få loss det från veven utan att värma. Kan ha ett liggande, men jag är nöjd med dagens arbete ändå för allt det dryga är ju gjort nu.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Bak på toppen på M20 sitter det ett mkt slimmt gjutet 90 graders vattenrör. Det är borrat genom tråget och bultat i framkant på tråget.



Smidigt! Tack för tipset.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Fan, har rotat igenom gömmorna och jag har inget extra drev.

Blir stillestånd tills efter nyår då BMW öppnar igen :(

Oavsett vilket så är det så pass mkt tråkigt gjort att jag har ork att slå ihop allt en kväll sen :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Hmm, räknade lite och kom fram till att jag inte alls får 2,5 :(

Evo 3 har 95mm borr och då ger den ändå bara 2465cc. Min med 94 i borr blir på futtiga 2414cc.

Jaja, inte mkt att göra för jag tänker inte borra till 95mm eller större då blocket säkert spricker då.

100cc och högre komp gör nog susen ändå med tanke på att det enda jag vill uppnå är bredare register. Med tanke på hur lager osv såg ut så kommer jag även höja varvstoppet till minst 8000rpm om det finns någon effekt att hämta där uppe med mina kammar :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
wallin
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2006, 21:19
Location: göteborg

Post by wallin »

som raggarna säger! (small block) :D
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

wallin wrote:som raggarna säger! (small block) :D


You bet!

Hade köpare på maskinen som den var, men en M3 ska ha S14 så den får hänga med. Ger ju bra med mos, bara att det låter som en Ascona i avgasröret :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

:D Asconor ja=)
Mvh Nicke Blom
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Imorgon kommer nytt drev och lite andra grejor så man kanske kan muttra klart....
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

Hur gåre gosse? Vart de någe muttrande idag?

vill ju att du ska ha bilen igång nästa gång ja kommer upp så man kan få sladda ner nån telefonstolpe med den 8)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Fanns ingen tid idag.

Jag och Jimmy har byggt allt runtikring utrustning på en folkamotor till en dragracebil.

Imorgon försöker jag med min :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Fan vad segt, men nu är hela bottendelen klar och toppen ligger komplett med grenrör på golvet.

Ska tvätta lite och sen smacka ihop dem med varandra så jag har en frän puffra klar att lyfta i bilen :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Tingsdalsracer
Posts: 1104
Joined: 10 Oct 2006, 08:00
Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten

Post by Tingsdalsracer »

Härligt,, du är ute i tid ialla fall. Du kan bara sitta o sippa på bärsen sen :D
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

30 minuters hårdjobb senare är pinnbultar isvetsade i grenröret, en M12 mutter svetsad under nedersta röret för att kunna göra ett stag till motorfästet samt gamla hålen för givarna i vattenröret igensvetsat.

Nu ska avgashus, grenrör och vattenrör coatas.

Sakta men säkert blir allt gjort....
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Locked