Page 7 of 23

Posted: 15 Dec 2007, 13:18
by M3JONAS
Vision79 wrote:[
Hehe...jaa jag har påtalat det men han tyckte dubben var så dyr så d blev inget ;)
Släng på ett par vanliga friktionsdäck så orkar den spinna... :)

Posted: 16 Dec 2007, 09:24
by Vision79
M3JONAS wrote:
Vision79 wrote:[
Hehe...jaa jag har påtalat det men han tyckte dubben var så dyr så d blev inget ;)
Släng på ett par vanliga friktionsdäck så orkar den spinna... :)
Ja jo precis *schooup* :)

Nu är motorn inte långt ifrån att vara klar...bilder kommer troligast under dagen!

Posted: 18 Dec 2007, 08:44
by Vision79
Hej o hå vanos på :)

lite bilder..allt på plats och nu väntar vi på svänghjul och klartecken ang tryckplatta och lamell :)

sedan ska rovan lyftas på plats och vi ska börja bygga tryckrör och avgassystem :)

Patte var en mkt klok man och investerade i en fin ac/dc puls tig.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image


VOILA!!

Norra PPF´s snabbaste motorrenovering/rebuild? ;)

Posted: 18 Dec 2007, 12:56
by moonzhine
ser mkt potent ut :)
men hur har ni gjort med vanosen lite mer exakt?vad gör den där dosan?

MVH

Posted: 18 Dec 2007, 14:03
by M3JONAS
Vision79 wrote: Patte var en mkt klok man och investerade i en fin ac/dc puls tig.
Snåljåp! Tvingar du polaren att köpa en svets?! Kan du inte ställa dit en demosvets istället... ;)

Posted: 18 Dec 2007, 16:20
by Vision79
M3JONAS wrote:
Vision79 wrote: Patte var en mkt klok man och investerade i en fin ac/dc puls tig.
Snåljåp! Tvingar du polaren att köpa en svets?! Kan du inte ställa dit en demosvets istället... ;)
äääh...tyst märe ;)

moonzhine: dosan är en liten mackapär som gör att man vrider kammarna i rätt läge för i och urmontering av vanosen, i övrigt har vi inte gjort ngt med vanosen den förblir intakt och fullt fungerande.

Posted: 19 Dec 2007, 19:11
by moonzhine
Okej då förstår jag..när beräknas uppstart av bygget då?

Posted: 19 Dec 2007, 19:17
by Vision79
moonzhine wrote:Okej då förstår jag..när beräknas uppstart av bygget då?
Ja, svänghjul blir väll moddat här före jul OM kära MagnusB har tiden över annars blire väll efter jul som vi kan stoppa tillbaka motorn i bilen igen.

Ska skaka fram en Tial 46:a oxå..bygga lite tryckrör och avgas sedan installera styrsystemet...just ja koppla in soppa pumpar oxå.

det blir nog inte uppstart föräns 27 december.......skämt o sido ;)...kanske i Januari har vi turen att vrida på nyckeln?...sedan skall en tid bokas för bromsning

Posted: 20 Dec 2007, 08:47
by bmw_fredde
Vart ska ni sätta extraspridarna? eller ska ni inte köra extrasprut längre?

Posted: 20 Dec 2007, 08:55
by Vision79
bmw_fredde wrote:Vart ska ni sätta extraspridarna? eller ska ni inte köra extrasprut längre?
Extra sprut?

Njao det är en interceptor (tror jag det kallas va?) man jobbar parallelt med orginal ECU´n, så orginal ecu styr vissa funktioner och den andra boxen andra som soppa o tändning tex, så 720cc spridarna ersätter orginalets mao...det blir denna variant pga att vi tjurar på med vanosen :)

Posted: 20 Dec 2007, 09:30
by bmw_fredde
Vision79 wrote:
bmw_fredde wrote:Vart ska ni sätta extraspridarna? eller ska ni inte köra extrasprut längre?
Extra sprut?

Njao det är en interceptor (tror jag det kallas va?) man jobbar parallelt med orginal ECU´n, så orginal ecu styr vissa funktioner och den andra boxen andra som soppa o tändning tex, så 720cc spridarna ersätter orginalets mao...det blir denna variant pga att vi tjurar på med vanosen :)

Okej det låter bra det! vad kostar ett sånt?

Posted: 20 Dec 2007, 09:53
by Vision79
bmw_fredde wrote:
Vision79 wrote:
bmw_fredde wrote:Vart ska ni sätta extraspridarna? eller ska ni inte köra extrasprut längre?
Extra sprut?

Njao det är en interceptor (tror jag det kallas va?) man jobbar parallelt med orginal ECU´n, så orginal ecu styr vissa funktioner och den andra boxen andra som soppa o tändning tex, så 720cc spridarna ersätter orginalets mao...det blir denna variant pga att vi tjurar på med vanosen :)

Okej det låter bra det! vad kostar ett sånt?
Ja...runt en 10:a nånstans får man väll räkna med laddstyrventil osv..?!

Posted: 20 Dec 2007, 21:30
by Vision79
-Svänghjul
-Tryckplatta
-Lamell

Check!


Nu ere f**n inte mkt kvar :)

Posted: 26 Dec 2007, 18:31
by Vision79
Då har vi svarvat ett plant M30 svänghjul så att kransen från M3 3,2:ans svänghjul passar..fick ta ca 9/10 i diam och värma av o på kransen, vart klockrent!!..nu lirar det fint med 765:an o + 6 pucken

Image


Patte mätte ungefär 10ggr innan han bestämde hur mkt som skulle tas :)....mätb*g ;)

Image

Hade en fin adapter till hjulet som gjorde att vi kunde bulta fast det direkt i svarven.

Image

Nu ska vi bara göra ngn fin krök till intercoolern från turbon så den smiter fint under grenröret...lite trångt kan ja lova!

Image

Posted: 29 Dec 2007, 21:01
by Vision79
ngt tips hur vi ska lösa oljereturen på bästa sätt? , det är gränsfall om man inte måste ha en pump ?

Posted: 29 Dec 2007, 21:11
by wallin
Vision79 wrote:ngt tips hur vi ska lösa oljereturen på bästa sätt? , det är gränsfall om man inte måste ha en pump ?

duger inte detta!!
kolla det finns nog en bra bild
http://www.garaget.org/?car=42081
det funkade på min iaf :D
det är på det berömda men funkar

Posted: 29 Dec 2007, 21:17
by Vision79
wallin wrote:
Vision79 wrote:ngt tips hur vi ska lösa oljereturen på bästa sätt? , det är gränsfall om man inte måste ha en pump ?

duger inte detta!!
kolla det finns nog en bra bild
http://www.garaget.org/?car=42081
det funkade på min iaf :D
det är på det berömda men funkar

Ptjaa...vill inte ha oljan tillbaka i turbon när man svänger osv...ryker så illa då :roll:

Är väll d som e största problemet...ere samma uppbyggnad på 3,2 o 3,0 tråget då??