M5E34turbo 870/964whp. Såld!
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Daniel.Fredriksson
- daniel-635
Attans vad avancerat det börjar bli.
Riktigt imponerande att få plats med allt detta !
Riktigt imponerande att få plats med allt detta !
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Lika snygga former som en brud med feta pattar 

/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
har varit med bilen till turbocenter & fått en mappning/bromsning nu, anders där gjorde ett kanonjobb med förutsättningar han hade då bilen
fortfarande har lite detaljer som jag måste lösa. Det slutade med 540 hk på hjulen (ca 620 i maskin). Problemen är: 1:Laddtryck är för lågt, beräknat är det ca 1,6 men det blir ca 1.1-1.2. Vad det beror på vet jag ej än, kan va otätt i insuget nånstans men annars vet jag inte. 2: Effekten peakar vid 6200rpm sen dyker den ordentligt, troligtvis ventilflyt känns det som. 3: 0.5 bars mottryck i avgassystemet då bakre biten är m5 original. När dessa saker är åtgärdade borde effekten hoppa upp en del.
Bilen känns dock galen endå i nuläget
Stort tack till ///peter också
som lånade ut sina msd-spolar
Bromspapper:
https://share.acrobat.com/adc/document. ... b36c565567
(någon som vet hur man lägger in ett pdf dokument här?)
fortfarande har lite detaljer som jag måste lösa. Det slutade med 540 hk på hjulen (ca 620 i maskin). Problemen är: 1:Laddtryck är för lågt, beräknat är det ca 1,6 men det blir ca 1.1-1.2. Vad det beror på vet jag ej än, kan va otätt i insuget nånstans men annars vet jag inte. 2: Effekten peakar vid 6200rpm sen dyker den ordentligt, troligtvis ventilflyt känns det som. 3: 0.5 bars mottryck i avgassystemet då bakre biten är m5 original. När dessa saker är åtgärdade borde effekten hoppa upp en del.
Bilen känns dock galen endå i nuläget

Bromspapper:
Kul att det lirar såpass bra!
Hur har du beräknat laddtrycket? Jag hade liknande "problem" när jag åkte kompressormaskin men det var bara att konstatera att det pga en del interna läckage i kompressorn samt relativt vassa kammar med överlapp så blir det rätt mycket lägre laddtryck än beräknat. Testade ni att ändra nånting på kammarna? Jag höll på en hel del med det och med minskat överlapp fick jag betydligt mycket mer laddtryck i insuget. (pratar alltså om att justera kamdreven/kammarn) Sen om det gav mer eller mindre effekt kan jag inte svara på...
Hur har du beräknat laddtrycket? Jag hade liknande "problem" när jag åkte kompressormaskin men det var bara att konstatera att det pga en del interna läckage i kompressorn samt relativt vassa kammar med överlapp så blir det rätt mycket lägre laddtryck än beräknat. Testade ni att ändra nånting på kammarna? Jag höll på en hel del med det och med minskat överlapp fick jag betydligt mycket mer laddtryck i insuget. (pratar alltså om att justera kamdreven/kammarn) Sen om det gav mer eller mindre effekt kan jag inte svara på...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
Kan vara triggermissar också om du kör med 60-2?Blown M5 wrote:har varit med bilen till turbocenter & fått en mappning/bromsning nu, anders där gjorde ett kanonjobb med förutsättningar han hade då bilen
Bilen känns dock galen endå i nulägetStort tack till ///peter också
Bromspapper:
Jag har utrustning som ser ventilflyt så orkar du åka upp i höst kan jag köra den om du hittar nå läckage. Kör du orig kammar?
Så det kan vara tändmissar då? Jag kör med 60 -2 & honeywell-synkgivare på kammen, men borde inte sm4 reagera om sådant uppstår?
tänkte inhandla eran ventilfjädersats oavsett så man är på den säkra sidan. Laddtryck-kurvan är ju i stort sett rak även när effekten sjunker, så problemet ligger iaf inte där. En kul grej oxå var att insugs tempen var uppe på 29 grader som mest när intercooler var igång, avstängd ca 70 grader
tänkte inhandla eran ventilfjädersats oavsett så man är på den säkra sidan. Laddtryck-kurvan är ju i stort sett rak även när effekten sjunker, så problemet ligger iaf inte där. En kul grej oxå var att insugs tempen var uppe på 29 grader som mest när intercooler var igång, avstängd ca 70 grader

- Bmwandreas
- Moderator
Det har varit mycket problem med 60-2 och SM4. Ibland funkar det perfekt. Bästa är att fräsa bort så det är 3 tänder kvar och köra en honeywellgivare.Blown M5 wrote:Så det kan vara tändmissar då? Jag kör med 60 -2 & honeywell-synkgivare på kammen, men borde inte sm4 reagera om sådant uppstår?
Ok, det låter som en bra ide. Anders sa oxå att det blir lite stabilare med hallgivare än magnet. Kör orig. kammar men justerade så att överlappet är minmalt. Hur mycket "hårdare" är era fjädrar jämfört med original?
Sen vet man ju inte hur mycket originalfjädrarna mattats av sen dom rullade ut från fabriken 1990, borde ju ha tappat en hel del spänst?
Sen vet man ju inte hur mycket originalfjädrarna mattats av sen dom rullade ut från fabriken 1990, borde ju ha tappat en hel del spänst?
- Bmwandreas
- Moderator
De är dubbelt så hårda.Blown M5 wrote:Ok, det låter som en bra ide. Anders sa oxå att det blir lite stabilare med hallgivare än magnet. Kör orig. kammar men justerade så att överlappet är minmalt. Hur mycket "hårdare" är era fjädrar jämfört med original?