Page 7 of 15
Posted: 03 May 2008, 17:44
by Rallyfinnen
Så här ser det ut just nu:
Posted: 11 May 2008, 15:40
by Rallyfinnen
Krånglat med installation av LC-1 (som verkar vara riktig dynga, tar inte programmerningen av dom analoga utgångarna).
Hade problem med +15 matning (tändning till) och hade satt i ett stift för att mäta, och naturligtvs klantade jag till det..
Stiftet låg mot jord med tändning till.... verkar inte vara säkrat, så det blev rök från motorhärvan istället!
Fy fan, gick bara därifrån för att inte slå sönder nåt..
Motivationen har nått botten nu!
Posted: 13 May 2008, 17:00
by Rallyfinnen
Liten uppdatering igen..
Har kollat motorhärvan, och det var inte så farligt.
Kabeln hade brunnit av innan den hann orsaka någon större skada. Ingen av dom andra kablarna behöver bytas.
Men, det kan bli lite jobb att få till det brända stiftet i kontakthuset till styrboxen.
Lite tur i oturen alltså.
Har dessutom fått lite special-tips på hur man programmerar LC1, så det kanske löser sig när jag fått till härvan.
Posted: 13 May 2008, 17:32
by ippe
Ska bli roligt att se hur det slutar, någor säger mig att det kommer bli lite vrid i maskin när allt lirar.
Posted: 18 May 2008, 18:26
by Rallyfinnen
Har kört lite på rullarna idag o fått till en liten grundmapp på grundtryck.
Naturligtvis krånglar den ena LC1:an..(funkar 1 gång på 10
)
så jag har kollat lambda på ena banken när jag justerat soppa o kopierat mappen till andra boxen och hoppas det blir samma..
pga detta så ligger jag ganska fett än så länge, ca 0,8 på 0,4 i ladd. Med denna grovjustering ligger effekten på ca 400hk.
Avgastempen är under 600, så det ska nog gå att bra på lite mera ladd än
Var ute på en kort provtur och fick direkt påhälsning av en i närheten som hade åsikter på min körstil (gick kanske lite brett..)
Posted: 19 May 2008, 16:13
by Rallyfinnen
Testade kalibera om LC1:orna idag('total' kalibereing), men det sket sig.
Sedan växlade jag sensorerna, och så verkar det funka efter det.. stabilt..?
Posted: 23 May 2008, 21:22
by Rallyfinnen
Har kört lite på rullarna idag och justerat lite soppa och tändning. Lambdorna funkar bra nu, men naturligtvis ska nåt krångla..
Nu är det varvtalsspikar på ena MS som ställer till det. Kan få spikar upåt 15000rpm omkring 5000, och så går ju naturligtvis varvstoppet i..
Får felsöka imorgon..
Posted: 25 May 2008, 08:42
by Rallyfinnen
Fortfarande inte hittat felet med varvtalsspikarna.
Alltid på bank 1 oberoende om jag skiftar styrboxarna.
Har testat växla tändspolar och fördelare också.
Hade samma fenomen innan turbokonverteringen, och då testade jag byta givarn också, men det hjälpte inte.
Kollade signalen på oscilloskåp då, och den var fin.
Har 300ohm parallellt med vr-givarna, men det hjälper inte heller..
Så är det väl när man ska bygga snik.. mycket extrajobb..
Posted: 25 May 2008, 08:47
by Snekast
Kul! 400 pollar är ju inte fy skam med en så grov mapp, hur mkt vrid hade du? Hoppas resten löser sig!
Posted: 25 May 2008, 08:51
by Rallyfinnen
Var uppe i 450 igår, ville slira på rullana på 4:an, så jag fick gå upp på 5:an.
Tändningen börjar bli ganska hög, så det känns inte bra att det skjuter o har sig när jag får varvtalsspikarna..
Posted: 25 May 2008, 18:34
by Rallyfinnen
Ligger nu på omkring 480 på 0,6 i ladd, tror vridet är ca 680.
Har ingen laddtrycksstyrning än, så jag har bara pyst upp trycket.
Börjar bli lite feg, vill inte gärna köra så högt tryck på lägre varv, så jag funderar på att försöka få bilen körbar o köra lite istället..
Pillade på dwell så blev det bättre med varvtalsspikarna och misständningarna..
Posted: 31 May 2008, 18:45
by Rallyfinnen
Jaha.. nu har jag konstaterat att originalkopplingen inte orkar med..
Körde en sväng idag, och det slirade till rejält på 4:an.
Bara att ställa skiten i verkstan igen... koppling kostar väl skjortan..
Posted: 01 Jun 2008, 13:32
by Marco Garver
Är båda styrsystemen jordade på samma punkt? Problemen du beskriver låter precis som att ena kabelhärvan har dålig jord. /M
Posted: 14 Jun 2008, 18:52
by Rallyfinnen
Nu är motorn på väg ur och koppling på g. Tänkte testa med reservmotorn, eftersom den som satt i verkar vara en oljemissbrukare..
Troligtvis dåliga styrningar, verkar ryka mest på tomgång och när man startar.
Hoppas den andra är frisk..
Kanske blir att fixa topparna senare och se om man kan bättra flödet lite samtidigt.
Angående jordning så använder jag original jordkablar, och dom går till samma punkt om jag inte tar helt fel. Har testat med separat extrajordning också, men det hjälpte inte..
Posted: 22 Jun 2008, 09:22
by Rallyfinnen
Hade med mig kameran igår, så jag slänger upp någon bild på nya kopplingen:
Posted: 22 Jun 2008, 19:22
by Rallyfinnen
Lyfte ena toppen på 'gamla motorn' idag. Verkar som det var problem med styrningarna..
Kände en del glapp på dom ventiler som stod öppna, men det är ju svårt at bedöma innan allt är isär.
Inga 'sandblästrade' kolvtoppar heller
Posted: 08 Jul 2008, 16:16
by Krillian
hur går de här??