Frågor & förslag, FAQ turbokonvertering BMW.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

jgranath wrote:Tja!
Jag skriver en fråga från polarens användare, eftersom jag är för ung för att bli medlem :cry:

Jag håller på och fixar på min första bil och första projekt, det är en Bmw 320 e30 utan katt. Jag ska göra mig en turbokonvertering(lite seriösare än sniik) och frågan är: Hur ska jag veta hur mycket jag ska svarva ner kolvarna? Har räknar jag ut vilket komp jag ska ha?

Sattsar väl på 1 bar i ladd, funderar också på att köpa mig värre kolar, fast beggade.

MVH Tobbe

jag kan ju börja att säga att om du inte ens är så gammal så du får köra
mopped,så kan du lägga ner energin och pengar på det istället. för en bil, har du hela livet att lägga ner energi och pangar på. För det kostar en hel del kunskap,energi och det är inte gratis som sakt.kunskapen kanske du siter på,du kanske har läst en del osv.Men det spelar ingen roll för du har inte råd(antar jag) och du kommer inte kunna köra den med tanke på att du inte har nåt körtkort. Jag lägger även till att jag skriver inte deta för att spoliera dina drömmar, jag är realistisk.

Over and out :arrow:
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
jgranath

Post by jgranath »

Moppeåldern har jag lämnat, tar körkort om några få månader. Jag tar detta projekt väldig seriöst och det kommer inte bli sämre än dom projekt som finns i projekt tråden!
Och du har inte den blekaste hur jag ligger till ekonomiskt så det kan du stryka att yttra dig om!
Jag trodde det här var en sidan där man ger varandra tips och och inte klagar på varandra!
nicke.t

Post by nicke.t »

man måste väll inte ha körkort för bygga bil,de ska börjas i tid. :)
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

jgranath wrote:Tja!
Jag skriver en fråga från polarens användare, eftersom jag är för ung för att bli medlem :cry:

så började du inläget så jag får väl beklaga mig djup och be om ursäkt då för att du inte kan skriva.
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
jgranath

Post by jgranath »

haha, ursäkten godtagen! Men du får ha överseende med detta, om jag skulle vara 17 år och 11 månader så får jag inte bli medlem här.
Jag får väl be om ursäkt för jag förvirrade dig!
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

jgranath wrote:haha, ursäkten godtagen! Men du får ha överseende med detta, om jag skulle vara 17 år och 11 månader så får jag inte bli medlem här.

öh okey det där förstod ja inte heller ? :) får ju vara medlem bara man är över 13 ? or whaat :o
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

jgranath

Post by jgranath »

Bmw*Alex wrote:
jgranath wrote:haha, ursäkten godtagen! Men du får ha överseende med detta, om jag skulle vara 17 år och 11 månader så får jag inte bli medlem här.

öh okey det där förstod ja inte heller ? :) får ju vara medlem bara man är över 13 ? or whaat :o
'
Admin godkänner bara en om man är över 18.
Aja inge mer trams i denna tråd nu, tycker i alla fall jag!
pelko

Post by pelko »

Bmw*Alex wrote:
jgranath wrote:-

Jag hoppas du förstår hur mycket du gör bort dig. Du är själv 18 år!

Jag blev medlem då jag var 17. Du skriver sämre än "jgranath" och påstår att inte han kan skriva.

Att du sedan skriver massa skit och antydningar om honom är det värsta jag sett på forumet, ärligt talat.

Skärp dig.

jgranath: Kika här för en del svar på dina frågor: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
jgranath

Post by jgranath »

Jo jag vet att den där tråden finns, men jag vet inte hur mycket jag ska svarva ner dom på djupet. Att gropen ska vara 60mm i diameter , kanten ska lutas av ca: 30 grader, det vet jag.
Det fanns en länk till en hemsida där man kunde räkna ut komp, den länken funkar inte. Någon som vet en annan sida?

MVH
RickardP

Post by RickardP »

Kanske vart uppe tidigare men hittar inget som ger mig svar..
Vad kan man ladda på en m30b35 med original topp? har hört runt 0,8bar men vore kul att veta säkert.
Går det att köra med original toppackning vid dessa laddtryck?
turbojacko

Post by turbojacko »

jag körde på 1 bars ladd på min helt orginal
420hk/595nm i motor funka fint(med ms-sprut)
Carlsson

Post by Carlsson »

turbojacko wrote:jag körde på 1 bars ladd på min helt orginal

var det Oöpnad motor med orginal topplockspackning ingen oring eller nått ???
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
RickardP

Post by RickardP »

Lät bra det :D
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

hur länge höll det då? = )
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

PegiPax

Post by PegiPax »

Hej. Håller på bygger en M20B25 turbo motor. o jag har En m21 Smidd diesel vev med 2litr stakar med b25 kolvar . varför tar kolvarna i veven ? ska man måsta fräsa ur eller svarva bort en del av kolven på undersidan för att få det o funka ?
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
Roobin

Post by Roobin »

skall svetsa på mina camberjusterings grejer nu ikväll tänkte jag, dock en lite fundering jag har har inte riktigt hittat svaret på min fråga.

Kanske bör skicka PM till Peppe egentligen men andra kanske har gjort nå liknande. Står att peppe har flyttat upp den 6mm för o få 9 mm totalt att ändra.

Dessa 6 mm är de mätt från CC på orginal hålet?
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
peppe
Moderator

Post by peppe »

Har ju passerat ett par dagar sedan den tråden och det jobbet utfördes. Men jag vill starkt minnas att vi mätte i hålet där bulten "vilar" så att säga, i botten... Va fan, hur säger man???

Mvh
Post Reply