Vart få motorn bytt?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Vart få motorn bytt?

Post by RoDe »

Vart ska man vända sig i sthlms-området för att få motorn utbytt? Helst nån som har bytt bmw-motorer förr.

M20b20-motronic som ska bytas ut mot en m20b25-motronic.
The Lower Class
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Hur mycket betalar du?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

borde väl nån privat person som meckat lite e30 göra lite snabbt åt dig.. lär vara dyrt på verkstad.
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

antingen nån verkstad som gör det till ett bra pris eller någon privatperson som gjort det förr.

vill inte ha nån som vill "öva" på motorbyte.
The Lower Class
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Varför inte byta själv? Man måste ju lära sig nån gång :D
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

Jonas_Linder wrote:Varför inte byta själv? Man måste ju lära sig nån gång :D


ja lika bra å börja om du nu ska bygga turbo å grejer.

är inte så svårt.

ta bort all el, soppa å så från motorn., lossa kardan bort me motorfästen å växellåds fästen å vipps :D
User avatar
Kajan
Posts: 131
Joined: 15 Dec 2005, 11:48
Location: Karlskrona

Post by Kajan »

Ta ungefär en timme när jag brukar göra de.. De e skit lätt....
E36 Cupé snigel på grenröret edition
E32 Turk edition
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Plättlätt! Jag skulle kunna ta mig an det, men ska åka bort en dryg vecka..
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

BRUZZE wrote:
Jonas_Linder wrote:Varför inte byta själv? Man måste ju lära sig nån gång :D


ja lika bra å börja om du nu ska bygga turbo å grejer.

är inte så svårt.

ta bort all el, soppa å så från motorn., lossa kardan bort me motorfästen å växellåds fästen å vipps :D


jo självklart att det ska byggas turbo. all motorjobb är klart på block och topp så att den är förberedd på det.

jag vill ge mig på det själv, men vill helst titta på första gången.

har tillgång till motorlyft nu som jag får låna av en schysst ppf-medlem, men har ingen aning hur man ska dra repen runt motorn etc.
The Lower Class
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

försök byta själv..
inte så svårt faktiskt...

markera ALLA kablar och kontakter, eller rättare sagt ALLT som plockas bort från motorn tex slangar etc oxo då du inte gjort det förut..

då vet du vart allt ska sitta när det är dags för att montera tillbaka allt..

tex, 2 tejpremsor med samma siffra skrivet på.. ena går på kontakten o ena där den sitter..
låter kanske lite löjligt, men det funkar o många gör så :wink:..

finns många sätt att montera "repet".. du kan tex sätta det runt grenröret och främre öglan som sitter framför ventilkåpan!! dvs du använder inte endast ett rep/kedja.. du använder fler för stabilitet, SAMT GÖR DET INTE SJÄLV, utan ha nån polare med dig ifall det olyckligtvis skulle inträffa nåt..

du kan antingen plocka ut endast motorn, eller motor+växellåda..
jag tog ut växellåda o motor samtidigt o tycker att det gick relativt smidigt..
orkade inte med att pilla med växellådsbultarna när allt satt monterat..

har du b25ans kabelhärva också???
inte säker men tror väl att det skiljer något mellan b20 o b25 härvan..
nån annan som vet kan kanske svara på det :roll: ???
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Skiljer inget i härvan.

Behöver hewller inte märka upp några kontakter.. det går inte sätta fel...

Enda jag brukar göra är att ta en bild på startmotor anslutningarna och hålla reda på vilken som är soppa matning och vilken som är retur.. Sen e det bara lyfta ur skiten..

Att få ut den tar ca. 1 timme.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

skiljer det inte något i härvorna så e de bara att köra på då..
User avatar
Blackbmw
Posts: 233
Joined: 05 Dec 2005, 15:24
Location: Nord-trönderlag

byte

Post by Blackbmw »

Ja, jag är 16år, och tillochmed jag fick till det, var ganska kul, så det fixar du :)
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

jo, jag har både kabelhärvan och 260-lådan till motorn. så den är helt komplett.

har tänkt att lyfta ur både motor och låda.

får se hur jag gör om ingen kan hjälpa...
The Lower Class
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Kajan wrote:Ta ungefär en timme när jag brukar göra de.. De e skit lätt....



byter du motor ensam på en timme är du fan snabb! :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Nobbe

Post by Nobbe »

Amplify wrote:
Kajan wrote:Ta ungefär en timme när jag brukar göra de.. De e skit lätt....



byter du motor ensam på en timme är du fan snabb! :)


Måste hålla med! Kör man in bilen i garaget fullt fungerande och sedan backar ut efter en timme med en annan motor är man snabb :) F1 mek nästa?
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Jo 1 timme är bra gjort, men du får räkna med nån timme X-tra första gången, men kan lova att du lär behöva lyfta ner/ur motorn några gånger så lika bra att lära sig själv direkt, om du har tillgång till garage med lyft osv. Lycka till! :)
Post Reply