Ximon - E30 S38 DRAG - 7.94 sek @ 285 km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Inte kul med krysskilsproblem!

Vars finns det där att inhandla?

Är det Locktite som har det eller?
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

locktite har det jag brukar med använda det!
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Okay, bra att veta om man får problem!

Hoppas ni får igång monstret tills helgen.

Pys bakhjulen nu massor åsså åker du hjullyft :twisted:
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

ryktena på byn gör gällande att det verkar vara orr i maskin igen, men inget bekräftat :twisted:
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Lite mek och mycket inställning kan lösa många problem :)

Bilen ihop, locktitad efter konstens alla regler, uppstartad, provkörd och lastad.

Jag och VEMS-Emil åker nu på ett tag, och Erik o The Shop-Jonas åker i morgon bitti.

Vi frågade bilen om den var sugen innan vi lastade, och då svarsde den så här :twisted:

Image

Image

Det får man väl tolka att den inte har tänkt sucka in iaf :D

Nu står den som sagt på släpet och fryser.

Image

Kom gärna förbi och snacka lite om ni ska till Malmby!

Vi syns där!
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

emil wrote:ryktena på byn gör gällande att det verkar vara orr i maskin igen, men inget bekräftat :twisted:


Det lär ju kunna bekräftas av innevånarna i Hamn. Det skall visst ha varit en arg BMW där ikväll :twisted:
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Glöm inte att ta med min lilla sak!
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Hur har det gått i helgen då?
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

Ximon wrote:
Vi frågade bilen om den var sugen innan vi lastade, och då svarsde den så här :twisted:

Image



haha lyser fint om ditt ansikte, kan det vara shiftlight o varvstopp eller är du bara en röd liten djävul :twisted: :wink: :lol:..

hur gick det i malmby förresten??
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Ja hur gick helgen?

Mötte er vid MAX i SVALL idag runt 16:10 :) , såg den elake på håll :twisted:
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

såg den puttra runt i skyttbrink/tumba i helgen oxå av alla ställen :) Precis utanför där jag mekar min M5:a, blev tvungen att titta 2 gånger tänkte vad gör den här ...
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Helgen gick hyfsat. 9.84 som bästa tid, men greppet var kasst på malmby, och söndagen regnade bort :(

Vi kom delad trea (med Bernis) i tävlingen "Sveriges snabbaste gatbil" så det var ju ball.

På söndagen ringde Claus från Turbocenter till Emil och var sugen på se insprutningen, och erbjöd oss att sätta upp den i rullarna hos dem. Perfekt tänkte vi, men efter bara lite varmkörning dog AEM-boxen. Tydligt teckan på att detta år är över, och att det inte kommer sitta något som har med AEM i min bil i fortsättningen!! :evil:

TEAM SKÖN: Jo, ära bör man annars dör man :)

Blown M5: Det var säkert då vi skulle ruppa runt lite innan Claus dök upp.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Kolla upp varför ni kör på dwell, det ska ju vara pulse signal till Aem boxen. Kanske därför den pajar?

Mvh
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

Man får välja vilken flank man skall trigga på, och inkopplingen har skett enligt instruktion
boxen har inbyggda tändsteg, alltså utgången jordas
Har förstått att äldre AEM-boxar endast går att driva med 0-5V positiv signal, men nyare går att välja variant på,med en liten brytare

är det något odokumenterat som ni upptäckt?
Bör ju inte spela någon roll vilken flank man triggar på när bägge finns med och står i manulen?

mvh Emil
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Alltid när vi triggar smarta tändsteg så kör vi puls utgång, inte dwell utgång med laddtid.

Kanske är det som gör att stegen pajar?
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

Bmwandreas wrote:Alltid när vi triggar smarta tändsteg så kör vi puls utgång, inte dwell utgång med laddtid.

Kanske är det som gör att stegen pajar?


Även puls utgången är ju aktiv en viss tid, kan ju ses som en form av dwell. Iofs ligger väl inte pulstiden på mer än ca 0.8-1ms, gentemot flera ms för dwell styrda.

Mvh
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

precis samma som jag tänker.. är ju samma sak, man har ju en pulstid hur som helst
sedan om man väljer positiv eller negativ flank att trigga gnistan på, spelar ju ingen större roll
0-5V puls triggar man på fallande flank, öppen kollektor (Vanlig tändutgång) triggar på stigande, dvs när tändsteget släpper, det är enda skillnaden
en MSD trivs med i stort sett valfri pulslängd (dwell-tid), men denna AEM misstände å hade sig om man gick över 0.8 mS, även detta är helt odokumenterat, och omöjliggör att det fungerar med originalbilar enligt deras kopplingsscheman..
Post Reply