M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Blä å fy å skit vad jag är less på bilen nu :evil: :twisted: :evil:

Var på Barkarby och körde konbana idag å det funkade fint förutom att det var halt med vanliga däck. Passade även på att köra en repa på en rullande landsväg som de hade på plats och tyvärr så hade jag lite problem med misständningar vid 4000rpm men motorn gav iaf 455hk och 541nm vid 7000rpm resp 5000rpm, testade att vara lite elakare med tändningen sen men då misstände det bara mer.

På vägen därifrån sitter jag och åker lugnt och stilla då jag tycker att det börjar låta illa, stannar till vid en busshållplats å slår av motorn. När jag sen ska starta går inte maskinen runt! Visar sig att kompressorn tvärskurit och vägrar att röra sig en endaste millimeter :x Hänger av remmen å åker hemåt.

Nu är jag så jävla less att jag inte vet vad jag ska hitta på med biljäveln! :evil:
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Men släng kompressorn långt in i ngn grotta *hmprf* , montera en fin kullagrad turbo, för det där med kompressor j*vlas för 9/10 verkar det som.

Otur har du :(

/Jonas
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

släng skiten i soporna å släng dit ett aggregat.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

TEAM SKÖN RACING wrote:Men släng kompressorn långt in i ngn grotta *hmprf* , montera en fin kullagrad turbo, för det där med kompressor j*vlas för 9/10 verkar det som.

Otur har du :(

/Jonas


Skön: Har man minsta otur med en kullagrad turbo så blir den skrot rätt snabbt, en skjuten tryckslang så är det bara att kasta den. Kullager i all ära men man köper sig problem. En fin glidlagrad turbo har i princip samma spool och håller mycket bättre.

Jonas: Tråkigt att det går sönder. Hoppas att du tar dig förnuft och sätter dit en turbo nu så du slipper krånglet.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu är det nära att man ger upp kan jag berätta... Vi får se hur det artar sig!
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

vill du ha ett bud? 8) :shock: :D
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Nej på med en ny skruv när du hämtat dig, finns för mycket turbos redan :) Kompressorn kanske blev överhettad, med rotorkontakt som följd?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Blown M5 wrote:Nej på med en ny skruv när du hämtat dig, finns för mycket turbos redan :) Kompressorn kanske blev överhettad, med rotorkontakt som följd?


Kompressorn var skållhet! Man brändes sig direkt man rörde vid den... Med tanke på det tror jag att det blivit rotorkontakt. Kan kanske hända om ett lager skär pga dålig smörjning eller?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ge upp den där nu.

Sånt strul för så lite effekt borde inte gå.

SC61 eller liknande så har du bättre respons och mer än 100hk till.

Förstår att du gillar att gå mot strömmen, men har du aldrig undrat om strömmen har rätt och du fel? :)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det var jag som postade från fel användare :oops:
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Ge upp den där nu.

Sånt strul för så lite effekt borde inte gå.

SC61 eller liknande så har du bättre respons och mer än 100hk till.

Förstår att du gillar att gå mot strömmen, men har du aldrig undrat om strömmen har rätt och du fel? :)


Vad kostar ett sånt aggregat?

Har ni testat att montera turbon lågt på M3 e30? Är rätt gott om utrymme framför motorfästet.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Finns utrymme för en sådan turbo där nere.

Ring mig.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu är kompressorn bortplockad och jag har börjat riva den. Det ser inte ut som om det är nånting som går att rädda :( Behövs iaf ett par nya skruvar minst, det har tagit i mer eller mindre överallt ser det ut som... Ska höra vad man får för dom av kompressorgurusarna Oskarsson på JM Tech. Kan vara intressant att höra om de har någon teori till varför det rasade.
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Hur mycket laddtryck kör du med, hur är luftkapaciteten på kompressorn? En kompis jobbar med dessa på svenska rotormaskiner & vet ganska bra vad som funkar.Antar att du redan valt storlek på kompressorn med omsorg? Bättre att övervarva en mindre kompressor än att gå upp en storlek om man ska ha en del laddtryck ...
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Jag har en fin SC61 till salu...gått max 100mil! , PM
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Blown M5 wrote:Hur mycket laddtryck kör du med, hur är luftkapaciteten på kompressorn? En kompis jobbar med dessa på svenska rotormaskiner & vet ganska bra vad som funkar.Antar att du redan valt storlek på kompressorn med omsorg? Bättre att övervarva en mindre kompressor än att gå upp en storlek om man ska ha en del laddtryck ...


Laddar ca 1,5. Kompressorn pumpar 2,0liter per varv och är uppdrevad 1,77x motorvarvet.
Den kompressorn jag har har legat på gränsen varvmässigt. Märkte att den inte var helt effektiv efter 7500rpm i motorvarv.

Kollade på effektkurvorna från i lördags och tycker mig se att det gick tungt även då... I första pullet hade jag maxeffekt vid 7000rpm, vid andra pullet vid 6500rpm och detta helt utan justeringar. Därefter tvärdök effekten.
Kan misstänka att nånting började flexa vid andra försöket.

Körde även ett par repor till efter det för att då få kraftiga misständningar, kanske kan blivit pga att kompressorn gick tungt?!
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Håller med dom andra, du är värd en turbo nu :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply