Hur många graders tändning vid 1.5bars ladd

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Hur många graders tändning vid 1.5bars ladd

Post by BMW_320turbo »

Vet inte hur många gradder jag ska ha på tändningen vid 1.5bar har 8.2 i komp sen så är resten original. Skulle vara ännu trevligare om någon skulle skriva en bra tänd kurva. kör med Ms&s är det någon som vill hjälpa mig så vore jag väldigt glad :lol:
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

lite mer info om motor och bränsle :wink:
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Re: Hur många graders tändning vid 1.5bars ladd

Post by Vision79 »

BMW_320turbo wrote:Vet inte hur många gradder jag ska ha på tändningen vid 1.5bar har 8.2 i komp sen så är resten original. Skulle vara ännu trevligare om någon skulle skriva en bra tänd kurva. kör med Ms&s är det någon som vill hjälpa mig så vore jag väldigt glad :lol:


Känns som det är individuellt på varje motor om man vill vara på säkra sidan..

Kan man inte mappa ska man lämna bort det...varför snåla på en sån sak?...typ det allra viktigaste :)
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

han som har mappat undrar lite hur högt man kan gå på tändningen, finns lite hästar att hämta där

M20B25 o-ringat 8,2 i komp, 465cc spridare, Garret gt3040r
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

Raceaddic wrote:då skall han nog inte mappa om du inte vill ha en trasig motor :shock: men upp till 20 grader vid 1.5 kan fungera men man får köra med spikutrustning för annars kan de gå sönder snabbt


Det är vad han ställde tändning på nu men han tyckte att jag ska titta lite på vad ni andra körde med innan vi skruvade upp laddet mer. laddar 1.1bar nu och den går hur fint som helst. vad kör ni för lambda då aldrig över 12?
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

12,5 afr så mest effekt...men lätt med spikningar då också..be careful :)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

så alla kör med 20grader så det är inte bra att gå över det då?
LT
Posts: 207
Joined: 24 Jul 2007, 09:21
Location: Nässjö

Lånar tråden en snabbis

Post by LT »

Raceaddic wrote:det är helt induviduelt för varje motor men 20 grader är ett bra riktmärke


Undrar hur det går med toppen ,försenad ett par veckor ???
Går inte att få tag på dig,,,,Har skickat mail här o försökt att ringa dig.
Vad händer??????Gäller e34 toppen
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

1.5 kg ladd och 465:or börjar väll närma sig botten, eller dom bör göra det om motorn lämmnar någe pulver.

Vad är det för duty cycle på dom?

20 grader lär gå, går säkert att gå på lite till. Men då lär ni vilja lyssna i utrustning.
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

Har tyvär ingen utrustning för avlyssning, ska man bara köra på 18 grader lr vågar man köra på 20 grader? hur mycket ska man ladda med 465:or kanske ska nöja sig vid 1.3bar? Tycker att den går rätt bra som den gör nu och då laddar jag 1.1bar se själva :)

http://www.garaget.org/video/gb19rcmquaz4
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja som tumregel brukar man väll räkna 1cc / hk på en 6 cyl maskin.

Vad har du för insprutning ? Du bör ju kunna se duty cycle på spridarna och avgör hur mycket dom jobbar?

Vet inte så mycket om din maskin, men på 1.5kg ladd borde den vara på rätt sida av 500hk sträcket ialla fall...
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

20 grader vid vridpeak och 1.5 bar låter väldigt högt, då brukar det spika.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

BMW_320turbo wrote:Har tyvär ingen utrustning för avlyssning, ska man bara köra på 18 grader lr vågar man köra på 20 grader? hur mycket ska man ladda med 465:or kanske ska nöja sig vid 1.3bar? Tycker att den går rätt bra som den gör nu och då laddar jag 1.1bar se själva :)

http://www.garaget.org/video/gb19rcmquaz4


Men man kan inte chansa...

bredbandslamda och spiklyssning är ett minimum annars har du ju inte en aning, händer ngt som frångår från normalt kanske den börjar spika vid 15 grader..d vet man inte.

Känns som att gå ut på tunn is utan att veta om den håller eller ej..d kan gå men du kan mkt väl ramla igenom.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bmwandreas wrote:20 grader vid vridpeak och 1.5 bar låter väldigt högt, då brukar det spika.


Ja där kanske det är galet högt. Men hur ser det ut efter vrid peaken upp i varv på M20i motorerna?

Vet då Jens körde sin B20 så svalde den otroligt mer tändning än vad man törs tro. På 98 okt.
sh0rty^
Posts: 51
Joined: 22 Nov 2005, 15:30

Post by sh0rty^ »

Hva anbefaler dere som spikutrustning?
Post Reply