M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Blä å fy å skit vad jag är less på bilen nu
Var på Barkarby och körde konbana idag å det funkade fint förutom att det var halt med vanliga däck. Passade även på att köra en repa på en rullande landsväg som de hade på plats och tyvärr så hade jag lite problem med misständningar vid 4000rpm men motorn gav iaf 455hk och 541nm vid 7000rpm resp 5000rpm, testade att vara lite elakare med tändningen sen men då misstände det bara mer.
På vägen därifrån sitter jag och åker lugnt och stilla då jag tycker att det börjar låta illa, stannar till vid en busshållplats å slår av motorn. När jag sen ska starta går inte maskinen runt! Visar sig att kompressorn tvärskurit och vägrar att röra sig en endaste millimeter Hänger av remmen å åker hemåt.
Nu är jag så jävla less att jag inte vet vad jag ska hitta på med biljäveln!
Var på Barkarby och körde konbana idag å det funkade fint förutom att det var halt med vanliga däck. Passade även på att köra en repa på en rullande landsväg som de hade på plats och tyvärr så hade jag lite problem med misständningar vid 4000rpm men motorn gav iaf 455hk och 541nm vid 7000rpm resp 5000rpm, testade att vara lite elakare med tändningen sen men då misstände det bara mer.
På vägen därifrån sitter jag och åker lugnt och stilla då jag tycker att det börjar låta illa, stannar till vid en busshållplats å slår av motorn. När jag sen ska starta går inte maskinen runt! Visar sig att kompressorn tvärskurit och vägrar att röra sig en endaste millimeter Hänger av remmen å åker hemåt.
Nu är jag så jävla less att jag inte vet vad jag ska hitta på med biljäveln!
TEAM SKÖN RACING wrote:Men släng kompressorn långt in i ngn grotta *hmprf* , montera en fin kullagrad turbo, för det där med kompressor j*vlas för 9/10 verkar det som.
Otur har du
/Jonas
Skön: Har man minsta otur med en kullagrad turbo så blir den skrot rätt snabbt, en skjuten tryckslang så är det bara att kasta den. Kullager i all ära men man köper sig problem. En fin glidlagrad turbo har i princip samma spool och håller mycket bättre.
Jonas: Tråkigt att det går sönder. Hoppas att du tar dig förnuft och sätter dit en turbo nu så du slipper krånglet.
Blown M5 wrote:Nej på med en ny skruv när du hämtat dig, finns för mycket turbos redan Kompressorn kanske blev överhettad, med rotorkontakt som följd?
Kompressorn var skållhet! Man brändes sig direkt man rörde vid den... Med tanke på det tror jag att det blivit rotorkontakt. Kan kanske hända om ett lager skär pga dålig smörjning eller?
- Bmwandreas
- Moderator
Bmwandreas wrote:Ge upp den där nu.
Sånt strul för så lite effekt borde inte gå.
SC61 eller liknande så har du bättre respons och mer än 100hk till.
Förstår att du gillar att gå mot strömmen, men har du aldrig undrat om strömmen har rätt och du fel?
Vad kostar ett sånt aggregat?
Har ni testat att montera turbon lågt på M3 e30? Är rätt gott om utrymme framför motorfästet.
Nu är kompressorn bortplockad och jag har börjat riva den. Det ser inte ut som om det är nånting som går att rädda Behövs iaf ett par nya skruvar minst, det har tagit i mer eller mindre överallt ser det ut som... Ska höra vad man får för dom av kompressorgurusarna Oskarsson på JM Tech. Kan vara intressant att höra om de har någon teori till varför det rasade.
Hur mycket laddtryck kör du med, hur är luftkapaciteten på kompressorn? En kompis jobbar med dessa på svenska rotormaskiner & vet ganska bra vad som funkar.Antar att du redan valt storlek på kompressorn med omsorg? Bättre att övervarva en mindre kompressor än att gå upp en storlek om man ska ha en del laddtryck ...
Blown M5 wrote:Hur mycket laddtryck kör du med, hur är luftkapaciteten på kompressorn? En kompis jobbar med dessa på svenska rotormaskiner & vet ganska bra vad som funkar.Antar att du redan valt storlek på kompressorn med omsorg? Bättre att övervarva en mindre kompressor än att gå upp en storlek om man ska ha en del laddtryck ...
Laddar ca 1,5. Kompressorn pumpar 2,0liter per varv och är uppdrevad 1,77x motorvarvet.
Den kompressorn jag har har legat på gränsen varvmässigt. Märkte att den inte var helt effektiv efter 7500rpm i motorvarv.
Kollade på effektkurvorna från i lördags och tycker mig se att det gick tungt även då... I första pullet hade jag maxeffekt vid 7000rpm, vid andra pullet vid 6500rpm och detta helt utan justeringar. Därefter tvärdök effekten.
Kan misstänka att nånting började flexa vid andra försöket.
Körde även ett par repor till efter det för att då få kraftiga misständningar, kanske kan blivit pga att kompressorn gick tungt?!
- Nisse Järnet