Rostfritt grenrör

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Rostfritt grenrör

Post by Zwofurti »

Går det att bygga ett grenrör i 304L?

Har kollat upp materialet lite och det verkar inte skilja så mkt från 316L som de flesta bygger i.

Mvh //Emil
Nobbe

Post by Nobbe »

folk brukar bygga i 304 (2333) oxå. Tex greddy och pentrof bygger sina rör dom säljer svindyrt i 2333, men svetsar tydligen med 316 (2343) så skiten spricker direkt.

Mao så ska det funka, dock så lär du svetsa med 304 tillsats isf.

Sen är det olika legeringa givetvis, men likvärdiga i övrigt, skillnaden är att 2343 är syrafast, det är inte 2333.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

oki, var ungefär det jag fattat också, men du, syrafast, vad är det egentligen?

har föröskt läsa på lite men hittar nada..
Nobbe

Post by Nobbe »

Zwofurti wrote:oki, var ungefär det jag fattat också, men du, syrafast, vad är det egentligen?

har föröskt läsa på lite men hittar nada..


Som det låter, det tål syror.

Mao, bygger du ett kar som du ska ha svavelsyra i eller nått sånt så vill du gärna inte bygga i 2333, för då har du det på golvet efter sin tid, men 2343 tål det.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Nobbe wrote:
Zwofurti wrote:oki, var ungefär det jag fattat också, men du, syrafast, vad är det egentligen?

har föröskt läsa på lite men hittar nada..


Som det låter, det tål syror.

Mao, bygger du ett kar som du ska ha svavelsyra i eller nått sånt så vill du gärna inte bygga i 2333, för då har du det på golvet efter sin tid, men 2343 tål det.


Tack tack=)
andré
Posts: 166
Joined: 20 Nov 2005, 17:14
Location: Skåne

Post by andré »

[quote="Nobbe"]folk brukar bygga i 304 (2333) oxå. Tex greddy och pentrof bygger sina rör dom säljer svindyrt i 2333, men svetsar tydligen med 316 (2343) så skiten spricker direkt.

Är du säker att det är pågrund av tillsatsen? Det är inte så att dom knappt lägger någon tillsats. Och har inte svetsarna till att bränna igenom riktigt?
Nobbe

Post by Nobbe »

andré wrote:
Nobbe wrote:folk brukar bygga i 304 (2333) oxå. Tex greddy och pentrof bygger sina rör dom säljer svindyrt i 2333, men svetsar tydligen med 316 (2343) så skiten spricker direkt.

Är du säker att det är pågrund av tillsatsen? Det är inte så att dom knappt lägger någon tillsats. Och har inte svetsarna till att bränna igenom riktigt?


Nope, en bil jag håller på med nu har greddy grenrör som spruckigt lite varstans, dom har ägaren till bilen haft mailkontakt med och frågat vad de va för material samt vad för tillsats dom använt, Svaret var 304 i rören och 316Lsi pinnar.
adde_z
Posts: 148
Joined: 30 Dec 2005, 12:19
Location: Östhammar

Post by adde_z »

Spelar ingen roll om du använder 316 tillsats till 2333(4301 tror jag nya benämningen är) Ska inte spricka av den anledningen!
Men sen så spelar det ju ingen roll om du skulle ha 316 rör och en 304 böj och svetsa ihop dessa heller!
Anledningen till att jänke rören spricker är nog varken valet av tillsats lr att de skulle ha i för lite.Jag skulle nog skylla på gas kvalitet lr svetshastigehet vs strömstyrka!
M.A.D CarCare Dinitrol Center Östhammar
andreas@madcarcare.se
andré
Posts: 166
Joined: 20 Nov 2005, 17:14
Location: Skåne

Post by andré »

adde_z wrote:Spelar ingen roll om du använder 316 tillsats till 2333(4301 tror jag nya benämningen är) Ska inte spricka av den anledningen!
Men sen så spelar det ju ingen roll om du skulle ha 316 rör och en 304 böj och svetsa ihop dessa heller!
Anledningen till att jänke rören spricker är nog varken valet av tillsats lr att de skulle ha i för lite.Jag skulle nog skylla på gas kvalitet lr svetshastigehet vs strömstyrka!



Håller med.
Nobbe

Post by Nobbe »

adde_z wrote:Spelar ingen roll om du använder 316 tillsats till 2333(4301 tror jag nya benämningen är) Ska inte spricka av den anledningen!
Men sen så spelar det ju ingen roll om du skulle ha 316 rör och en 304 böj och svetsa ihop dessa heller!
Anledningen till att jänke rören spricker är nog varken valet av tillsats lr att de skulle ha i för lite.Jag skulle nog skylla på gas kvalitet lr svetshastigehet vs strömstyrka!


Du är välkommen hem till mig och kika på grenrören om du vill, dom är skrotade nu iaf. Är nån snubbe som jobbar på antingen kempi eller om de va ESAB som svetsat om dom en gång. Och kan garantera att de inte är fel på svetsarna. + att en pilsner eller en kopp kaffe har du aldrig tackat nej till tidigare ;)

Grejen med 2333 (det heter fortfarande 2333, iaf det företaget jag jobbar på tillverkar istålfabriken) och skillnaden mot 2343 är som sagt marginell mekasnisk, men fortfarande tillräkligt stor i legerings synpunkt för att dom ska röra sig olika mkt vid upphettning, vilket resulterar i att dom spricker. Man får aldrig glömma att grenrören blir jävligt varma, 800grader pluss.

Sen att jag personligen aldrig skulle tillverka grenrör i rostfritt är en anna femma. ;)

Ps, Greddy är japanskt, inte amerikanskt. ;)
adde_z
Posts: 148
Joined: 30 Dec 2005, 12:19
Location: Östhammar

Post by adde_z »

Är det en stående ibjudan lr? Isf hör jag av mig nästa gång jag åker förbi hemorten din!?

Jo det är ju japanskt kanske :oops: , men jag tycker de flesta "stora" firmors massproducerade grejer ser piss ut, som de sen bara polerat upp för att dra bort blickarna från hur det är byggda (svetsat)!
Lika dant är det med känslan av materialet "känns" inte som riktigt rf likt det som vi bygger med!

Vet killar som byggt med blandat 316 och 304 och inte fått nått probs med sprickor.
Vi har även vid nått tillfälle blandat in nån 304 böj på nått projekt på strömfabriken och där gör man ju inte hur man vill med sånna grejer!

Men varför lägga i nån tillsats överhuvudtaget??? Kör ofasat, dikt emot, puls och rätt rotgastryck så blir det ju bättre och snyggare!

Håller med dig om att bygga i rf!! Skulle jag bygga i nått ädlare än svart så skulle det bli inconell (kommer fan aldrig ihåg hur det stavas)
M.A.D CarCare Dinitrol Center Östhammar
andreas@madcarcare.se
Nobbe

Post by Nobbe »

adde_z wrote:Är det en stående ibjudan lr? Isf hör jag av mig nästa gång jag åker förbi hemorten din!?

Jo det är ju japanskt kanske :oops: , men jag tycker de flesta "stora" firmors massproducerade grejer ser piss ut, som de sen bara polerat upp för att dra bort blickarna från hur det är byggda (svetsat)!
Lika dant är det med känslan av materialet "känns" inte som riktigt rf likt det som vi bygger med!

Vet killar som byggt med blandat 316 och 304 och inte fått nått probs med sprickor.
Vi har även vid nått tillfälle blandat in nån 304 böj på nått projekt på strömfabriken och där gör man ju inte hur man vill med sånna grejer!

Men varför lägga i nån tillsats överhuvudtaget??? Kör ofasat, dikt emot, puls och rätt rotgastryck så blir det ju bättre och snyggare!

Håller med dig om att bygga i rf!! Skulle jag bygga i nått ädlare än svart så skulle det bli inconell (kommer fan aldrig ihåg hur det stavas)


Jepp, stående inbjudan!! Så kan vi dricka bärs å meka Audi (ollsons gammla, fick den av han)

Du som är svetsaren, du vet bäst ;)
adde_z
Posts: 148
Joined: 30 Dec 2005, 12:19
Location: Östhammar

Post by adde_z »

Då kommer jag förbi nån dag och tar en java!
M.A.D CarCare Dinitrol Center Östhammar
andreas@madcarcare.se
Post Reply