Oljemängd lamelldiff E30 323i -86
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Oljemängd lamelldiff E30 323i -86
Jag höll på och fixade lite med bilen igår kväll och passade bland annat på att byta olja i diffen (efter att ha haft en för ändamålet avsedd oljeflaska liggande i bagaget sedan i höstas). Öppnade nedre pluggen och tappade ur till ett kärl som det redan fanns en skvätt gammal spillolja i, öppnade sedan övre och skruvade tillbaka nedre och hällde i den olja jag hade.
När jag hade hällt i min enlitersflaska (med lite spill p.g.a. den krångliga arbetsställningen på marken) stack jag in pekfingret i påfyllningshålet och konstaterade att ytan inte gick att nå om jag böjde ner fingret på insidan. Bakvagnen var ju förvisso upphissad och framvagnen är extremt låg så det kan ju ha bidragit till att det inte stämmer till 100%, men jag vill ju gärna vara säker. Till saken hör att enligt två olika rekommendationstabeller (Mobil och Red Line) ska det vara 0.9 liter olja i diffen på 323i -86.
Så, efter en lång och ganska ointressant redogörelse är då min fråga: Hur mycket olja ska det vara i "lilla" lamelldiffen på E30?
När jag hade hällt i min enlitersflaska (med lite spill p.g.a. den krångliga arbetsställningen på marken) stack jag in pekfingret i påfyllningshålet och konstaterade att ytan inte gick att nå om jag böjde ner fingret på insidan. Bakvagnen var ju förvisso upphissad och framvagnen är extremt låg så det kan ju ha bidragit till att det inte stämmer till 100%, men jag vill ju gärna vara säker. Till saken hör att enligt två olika rekommendationstabeller (Mobil och Red Line) ska det vara 0.9 liter olja i diffen på 323i -86.
Så, efter en lång och ganska ointressant redogörelse är då min fråga: Hur mycket olja ska det vara i "lilla" lamelldiffen på E30?
Re: Oljemängd lamelldiff E30 323i -86
nms wrote:Jag höll på och fixade lite med bilen igår kväll och passade bland annat på att byta olja i diffen (efter att ha haft en för ändamålet avsedd oljeflaska liggande i bagaget sedan i höstas). Öppnade nedre pluggen och tappade ur till ett kärl som det redan fanns en skvätt gammal spillolja i, öppnade sedan övre och skruvade tillbaka nedre och hällde i den olja jag hade.
Är det inte nivåplugg på den där då?
- Strandholm
stora diffen rymmer 1.7 liter har ja för mig. såg att ja hade 3dl kvar i en flaska då jag kolla i garaget igår. (köpte 2liter) stora diffen har 8bultar till locket har jag för mig.
MVH Micke
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.