Oljemängd lamelldiff E30 323i -86

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
nms

Oljemängd lamelldiff E30 323i -86

Post by nms »

Jag höll på och fixade lite med bilen igår kväll och passade bland annat på att byta olja i diffen (efter att ha haft en för ändamålet avsedd oljeflaska liggande i bagaget sedan i höstas). Öppnade nedre pluggen och tappade ur till ett kärl som det redan fanns en skvätt gammal spillolja i, öppnade sedan övre och skruvade tillbaka nedre och hällde i den olja jag hade.

När jag hade hällt i min enlitersflaska (med lite spill p.g.a. den krångliga arbetsställningen på marken) stack jag in pekfingret i påfyllningshålet och konstaterade att ytan inte gick att nå om jag böjde ner fingret på insidan. Bakvagnen var ju förvisso upphissad och framvagnen är extremt låg så det kan ju ha bidragit till att det inte stämmer till 100%, men jag vill ju gärna vara säker. Till saken hör att enligt två olika rekommendationstabeller (Mobil och Red Line) ska det vara 0.9 liter olja i diffen på 323i -86.

Så, efter en lång och ganska ointressant redogörelse är då min fråga: Hur mycket olja ska det vara i "lilla" lamelldiffen på E30?
Vision79

Re: Oljemängd lamelldiff E30 323i -86

Post by Vision79 »

nms wrote:Jag höll på och fixade lite med bilen igår kväll och passade bland annat på att byta olja i diffen (efter att ha haft en för ändamålet avsedd oljeflaska liggande i bagaget sedan i höstas). Öppnade nedre pluggen och tappade ur till ett kärl som det redan fanns en skvätt gammal spillolja i, öppnade sedan övre och skruvade tillbaka nedre och hällde i den olja jag hade.

När jag hade hällt i min enlitersflaska (med lite spill p.g.a. den krångliga arbetsställningen på marken) stack jag in pekfingret i påfyllningshålet och konstaterade att ytan inte gick att nå om jag böjde ner fingret på insidan. Bakvagnen var ju förvisso upphissad och framvagnen är extremt låg så det kan ju ha bidragit till att det inte stämmer till 100%, men jag vill ju gärna vara säker. Till saken hör att enligt två olika rekommendationstabeller (Mobil och Red Line) ska det vara 0.9 liter olja i diffen på 323i -86.

Så, efter en lång och ganska ointressant redogörelse är då min fråga: Hur mycket olja ska det vara i "lilla" lamelldiffen på E30?

Är det inte nivåplugg på den där då?
nms

Post by nms »

Jo, men då är det ju det där med sänkt framvagn, upphissad bakvagn osv som ställer till det. Det är det som är hela orsaken till att jag frågar. Jag vill varken ha för mycket eller för lite olja i diffen.
Strandholm

Post by Strandholm »

e rätt säker på att det är 9dl som gäller.

lite offtopic så hade jag en bakaxel som ven utav bara helvete, så jag hissade upp bilens arsle rejält och fyllde på massvis genom nivåpluggen... :roll:

Blev lite tystare iaf! :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Zwofurti

Post by Zwofurti »

i lilla klumpen är det 0.9 liter.. går i minst 1,5 liter i stora diffen när det står rakt. då är det i nivå med nivåpluggen
nms

Post by nms »

Jag kanske måste undersöka närmare så att det inte är den stora klumpen som sitter där bak då. Någon tidigare ägare har ju gjort en massa annat skumt med bilen, så man vet ju aldrig.
flp

Post by flp »

stora diffen rymmer 1.7 liter har ja för mig. såg att ja hade 3dl kvar i en flaska då jag kolla i garaget igår. (köpte 2liter) stora diffen har 8bultar till locket har jag för mig.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Pimpolainen

Post by Pimpolainen »

lånar tråden lite.....

hur mkt olja går det i en 320 växellåda?
Mvh PJ
Thörn

Post by Thörn »

va?
0,9liter?
kanske därför min läcker... jag tryckte i 1,7liter i min (stora e30 med lamelldiff)
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn

Post by Thörn »

öven om det e bromsad? lamelldiffen tar ju upp lite plats...
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
drfrallman

Post by drfrallman »

I min ska det va va 1,7 iaf och den är en lsd.
sen tar väl inte lammelpaketet så jätte stor plats :?
Det är min första dag....
Post Reply