m3 e30 styrväxel

Lägg ut en köpes annons

Moderators: Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Snekast

Post Reply
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

m3 e30 styrväxel

Post by HULTA »

komplett

pm:a pris


mvh
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Tips:

Vanlig E36 är lite kortare och oftast lite billigare.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Hej!

Jag monterade en E36 styrväxel. Var från en 318i -93 om jag inte minns fel. Gav bara 700kr för den. Denna gav till slut (med stopp för att inte hjulen skulle ta i karossen) ca 2,8varv mellan fulla utslag. Jag själv körde innan med en ickeservo växel... så det blev en DEEEEL skillnad mot 4,7 varv :D

Det du behöver göra för att få dit den är att fixa två st distanser att sätta ovanför styrväxeln där du monterar den i framvagnsbalken. Jag gjorde mina 13,5mm höga. För det var exakt den skillnaden på E30 och E36 växeln.

Sen behöver du också en passande styrknut. Min ickeservoväxel hade inte samma splinesaxel som E36 växeln hade. Splinesaxeln på E36 växeln är dick av samma dimension som rattstångens splines. Jag tog därför och satte ihop två "ovandelar" från två styrknutar för att få samma splineshål i båda ändar. Det finns säkert andra lösningar på detta. Jag satte sen en delrindistans på ca 50mm mellan knutarna. Det går nog att ha 55mm också.

Mvh Nisse
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

Bäckis wrote:Tips:

Vanlig E36 är lite kortare och oftast lite billigare.


tackar
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

Nisse977 wrote:Hej!

Jag monterade en E36 styrväxel. Var från en 318i -93 om jag inte minns fel. Gav bara 700kr för den. Denna gav till slut (med stopp för att inte hjulen skulle ta i karossen) ca 2,8varv mellan fulla utslag. Jag själv körde innan med en ickeservo växel... så det blev en DEEEEL skillnad mot 4,7 varv :D

Det du behöver göra för att få dit den är att fixa två st distanser att sätta ovanför styrväxeln där du monterar den i framvagnsbalken. Jag gjorde mina 13,5mm höga. För det var exakt den skillnaden på E30 och E36 växeln.

Sen behöver du också en passande styrknut. Min ickeservoväxel hade inte samma splinesaxel som E36 växeln hade. Splinesaxeln på E36 växeln är dick av samma dimension som rattstångens splines. Jag tog därför och satte ihop två "ovandelar" från två styrknutar för att få samma splineshål i båda ändar. Det finns säkert andra lösningar på detta. Jag satte sen en delrindistans på ca 50mm mellan knutarna. Det går nog att ha 55mm också.

Mvh Nisse



är det skillnad på servo och icke servo på e30, alltså utväxlingen på kuggstången? ja har servo och min e totalt 4 varv.
passar e30 p-ändorna i e36 styrarmarna?

mvh
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

HULTA wrote:är det skillnad på servo och icke servo på e30, alltså utväxlingen på kuggstången? ja har servo och min e totalt 4 varv.
passar e30 p-ändorna i e36 styrarmarna?

mvh

Ja det är skillnad. Har för mig det är lite drygt 4varv med standard E30 servo och uppåt 4,7varv med den servolösa :) Du får 3,2varv med E36växeln, men då styr den lite för mycket, så om man sätter små stoppringar på ca 12mm på kuggstången får man istället lite under 3varv och den styr då lagom mycket.

Kolla min bilbyggartråd på rejsa så ser du. Du måste dock vara inloggad. Här är sidan 17. Jag hade inte monterat stoppen vid detta tillfälle dock.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... &start=336
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

ok tack för hjälpen

mvh
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har man E30 med servo så är E36 växeln bolt on sånär som på distanserna Nisse nämnde.
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

Bäckis wrote:Har man E30 med servo så är E36 växeln bolt on sånär som på distanserna Nisse nämnde.


härligt, då vet ja de tack så mycke
Team Boost Performance

+358405680216
Post Reply