komplett
pm:a pris
mvh
m3 e30 styrväxel
Moderators: Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Snekast
m3 e30 styrväxel
Team Boost Performance
+358405680216
+358405680216
Hej!
Jag monterade en E36 styrväxel. Var från en 318i -93 om jag inte minns fel. Gav bara 700kr för den. Denna gav till slut (med stopp för att inte hjulen skulle ta i karossen) ca 2,8varv mellan fulla utslag. Jag själv körde innan med en ickeservo växel... så det blev en DEEEEL skillnad mot 4,7 varv
Det du behöver göra för att få dit den är att fixa två st distanser att sätta ovanför styrväxeln där du monterar den i framvagnsbalken. Jag gjorde mina 13,5mm höga. För det var exakt den skillnaden på E30 och E36 växeln.
Sen behöver du också en passande styrknut. Min ickeservoväxel hade inte samma splinesaxel som E36 växeln hade. Splinesaxeln på E36 växeln är dick av samma dimension som rattstångens splines. Jag tog därför och satte ihop två "ovandelar" från två styrknutar för att få samma splineshål i båda ändar. Det finns säkert andra lösningar på detta. Jag satte sen en delrindistans på ca 50mm mellan knutarna. Det går nog att ha 55mm också.
Mvh Nisse
Jag monterade en E36 styrväxel. Var från en 318i -93 om jag inte minns fel. Gav bara 700kr för den. Denna gav till slut (med stopp för att inte hjulen skulle ta i karossen) ca 2,8varv mellan fulla utslag. Jag själv körde innan med en ickeservo växel... så det blev en DEEEEL skillnad mot 4,7 varv
Det du behöver göra för att få dit den är att fixa två st distanser att sätta ovanför styrväxeln där du monterar den i framvagnsbalken. Jag gjorde mina 13,5mm höga. För det var exakt den skillnaden på E30 och E36 växeln.
Sen behöver du också en passande styrknut. Min ickeservoväxel hade inte samma splinesaxel som E36 växeln hade. Splinesaxeln på E36 växeln är dick av samma dimension som rattstångens splines. Jag tog därför och satte ihop två "ovandelar" från två styrknutar för att få samma splineshål i båda ändar. Det finns säkert andra lösningar på detta. Jag satte sen en delrindistans på ca 50mm mellan knutarna. Det går nog att ha 55mm också.
Mvh Nisse
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Nisse977 wrote:Hej!
Jag monterade en E36 styrväxel. Var från en 318i -93 om jag inte minns fel. Gav bara 700kr för den. Denna gav till slut (med stopp för att inte hjulen skulle ta i karossen) ca 2,8varv mellan fulla utslag. Jag själv körde innan med en ickeservo växel... så det blev en DEEEEL skillnad mot 4,7 varv
Det du behöver göra för att få dit den är att fixa två st distanser att sätta ovanför styrväxeln där du monterar den i framvagnsbalken. Jag gjorde mina 13,5mm höga. För det var exakt den skillnaden på E30 och E36 växeln.
Sen behöver du också en passande styrknut. Min ickeservoväxel hade inte samma splinesaxel som E36 växeln hade. Splinesaxeln på E36 växeln är dick av samma dimension som rattstångens splines. Jag tog därför och satte ihop två "ovandelar" från två styrknutar för att få samma splineshål i båda ändar. Det finns säkert andra lösningar på detta. Jag satte sen en delrindistans på ca 50mm mellan knutarna. Det går nog att ha 55mm också.
Mvh Nisse
är det skillnad på servo och icke servo på e30, alltså utväxlingen på kuggstången? ja har servo och min e totalt 4 varv.
passar e30 p-ändorna i e36 styrarmarna?
mvh
Team Boost Performance
+358405680216
+358405680216
HULTA wrote:är det skillnad på servo och icke servo på e30, alltså utväxlingen på kuggstången? ja har servo och min e totalt 4 varv.
passar e30 p-ändorna i e36 styrarmarna?
mvh
Ja det är skillnad. Har för mig det är lite drygt 4varv med standard E30 servo och uppåt 4,7varv med den servolösa Du får 3,2varv med E36växeln, men då styr den lite för mycket, så om man sätter små stoppringar på ca 12mm på kuggstången får man istället lite under 3varv och den styr då lagom mycket.
Kolla min bilbyggartråd på rejsa så ser du. Du måste dock vara inloggad. Här är sidan 17. Jag hade inte monterat stoppen vid detta tillfälle dock.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... &start=336
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen