Bmw 538 -90 Turbo - Uppdaterad 5/6-08 ett litet ljus :)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Hel nöjd...ville ha 600hk men den "förlusten" får man leva med!

518Hk@680Nm på BF98 ~ 1,5 bar (peak 1,6)

Summan av kardemumman....snäääääll kamaxel!!

Ska bytas mot ngt knivskarpt tidsnog ;)
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

TEAM SKÖN RACING wrote:Hel nöjd...ville ha 600hk men den "förlusten" får man leva med!

518Hk@680Nm på BF98 ~ 1,5 bar (peak 1,6)

Summan av kardemumman....snäääääll kamaxel!!

Ska bytas mot ngt knivskarpt tidsnog ;)


Lär inte vara helt stendöd med 518 vilda heller. :) Siktar även jag på 600. Vad kör du för kam?

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja en kam lär man ha, med Z55 kam gav en 745 maskin 580hk vid 1.1 bar. Och max effekt ligger på 6500
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Bmwandreas wrote:Ja en kam lär man ha, med Z55 kam gav en 745 maskin 580hk vid 1.1 bar. Och max effekt ligger på 6500


Japp jag tror vi ska titta på ngt sådant! :)
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Härligt!!

Jo - kammen är ju lite speciell på 745i. Den är vad jag förstått anpassad efter att efterlikna en V8 på lägre varv - då Bmw ville att motorn skulle ha den karaktären. Så denna kammen är mycket snäll på högre varv.

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Raceaddic wrote:
FekZen wrote:Härligt!!

Jo - kammen är ju lite speciell på 745i. Den är vad jag förstått anpassad efter att efterlikna en V8 på lägre varv - då Bmw ville att motorn skulle ha den karaktären. Så denna kammen är mycket snäll på högre varv.

Mvh
Adde


kammen är samma som i vanliga m30b34 samma art nr m.m 264-264-112 10.7 i lyft


Vilken är den "vassaste" kammen jag kan plocka i och köra med org lyftare etc?

finns det ngt knep på dessa så man slipper lyfta toppen vid kam byte? eller är det ett måste?
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Raceaddic wrote:finns inget sätt som är bra att byta kam utan att ta av toppen vad jag vet bästa är väll catcam 284/280/110 me 10.9 i lyft funkar skitbra om ja får säga det själv har en över då vi råka köpa 2 :wink:


Hört att man kan tillverka ett verktyg som man spänner över ventilkåps bultarna som gör att man kan spänna ner/bort vipparmarna och på det sättet dra ut kammen...ngn som kan bekräfta?
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Raceaddic wrote:inte vipparmarna som är problem utan toppbulten/pinnbultarna som håller vipparmsaxlarna på plats blir inget bra att skruva ur dem då de blir olja i bulthålen i blocket som är svinvårta att få helt rena


Så utan att släppa på toppbultarna är det omöjligt att flytta kammen?
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Raceaddic wrote:det är omöjligt att flytta eller ta bort vipparmsaxlarna så kammen går fri från vipporna


Men OM man får kammen fri från vipporna går den att flytta?

vet att detta "knep" ja pratar om gick att göra på 4-cyl bmw snurror...
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Raceaddic wrote:det kan gå men de verkar jobbit knepigt att göra prova 8)



hehe...ja vi ska spåna lite...har en "masterbrain" ja ska sätta i arbete att utveckla detta super verktyg *l*

säljer det dyrt till alla som är lika lat som mig själv sedan *s*
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Update:

Catcams Kamaxel införskaffad! ~ "kopia" på en Schrick kam
Image
Image

Bakreskärmkanter valsade med ett valsverktyg och en puff av varmluftspickadollen!

Image
Image

275 or pårullade på fälgarna och gled sedan in i d varma sköna hjulhuset :)

Image

Oscarsson berattade gärna o högt hur mkt han älskade att jobba med breda däck ;)...NOT!! ;)

Image
Post Reply