BMW 327 TT (Nu även med rörliga bilder)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

BMW 327 TT (Nu även med rörliga bilder)

Post by Per Eriksson »

Motor
M20B25 block borrat, toppdeckat, O-ringat och kolvkylning
Smidd vevaxel med längre slag ”dieselveven”
JE Pistons smidda 84,5mm kolvar
Eagle 135mm smidda vevstakar
Kilander racing pinnbult
Högflödesoljepump
M20B20 topp med svetsade vattenkanaler och anpassad för M20B25 ventiler samt lätt portad.
Dr Schrick 272graders kam och starkare ventilfjädrar
Orört originalinsug
Egenbyggda grenrör,
2 st Mitsubishi TD04HL-15T med modifierade avgashus 5 från Saab 9-3 aero.
Sammankopplade interna wastegates.
2x2,5” avgassystem med gemensam Apple Racing 3” dämpare längst bak.
600x300x75 mm intercooler
Dumpventil i äkta plast.
Volvo 850 kylare med dubbla elfläktar.
Bränsle
Bosch ”044” pump monterad i modifierad originaltank
Högflödesfilter
6st Siemens 630cc spridare
Ombyggd original bränsletrycksregulator för ställbart tryck

Motorstyrning
Megasquirtn’spark som styr bränsle,tändning,laddtryck.
MSD6 tändbox och Blaster2 spole
Bosch bredbandslambda
Avgastempgivare

Kraftöverföring
4-puckad sinter
Sachs ”618” tryckplatta
M3E36 växellåda med eget spakställ och kortare lägen.
Kortad M5 kardan
M5 25% lamellbromsad diff utväxling 3,91:1
Egentillverkade drivaxlar i specialstål med M5 drivknutar.

Kaross
Original olättad 2 dörrars med taklucka och M-tech kjolpaket
Volvo Olivgrön 421 metallic garageedition
Skyddsbåge

Hjulupphängning
Ombyggda fjäderben till coilovertyp med E36 nav och ställbara topplagringar
Eibach ställbar 20mm krängningshämmare med infästning enligt M3E30
Ställbara Koni
Plastbussningar
Utväxling på rattstång ger 2 varv stopp till stopp
Bakvagnsbalk modifierad för diffinfästning och ställbar camber och toe-in
Ställbara fjädersäten och krängningshämmare
Ställbara Koni
Plastbussningar
Bärarmarna har flyttade stötdämparfästen och nav från M5

Bromsar

Huvudcylinder Ø25 från E32
Wilwood ställbar reducering för bakre kretsen
Stålomspunna slangar
Fram
Brembo 4 kolvsok från Mitsubishi EVO 8
Ventilerade skivor 320x30mm från EVO8
EBC Redstuff belägg
Bak
Brembo 2 kolvsok från EVO8
Ventilerade skivor 260x20 från M5
Handbroms och belägg från M5
Hjul
18x8 ASA Racing GT med 25/40/18 gatdäck
16x7 plåtisar med 205/50/16 Dunlop Direzza R-däck

Enda gången jag kört en repa på strippen och de gamla drivaxlarna höll fick jag en 12,2@198 på oklistrat.
Last edited by Per Eriksson on 21 Jul 2007, 13:33, edited 2 times in total.
/Per
a.k.a. Jevlar
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Gjort alla maskinarbeten själv utom borrningen av blocket.
Tigsvetsningen har min käre vän och kollega Leffan fixat men annars är det jag o bara jag som varit i farten med handjagad svarv o fräs o färgspruta.
/Per
a.k.a. Jevlar
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Image
Gatebil
Image
Gatebil igen
Image
En helg på Gatebil med lite hjärnsläpp......
Image
Så såg den ut ifjol
Image
Gick vilt till på isen också
Image
Drivaxel[/img]
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

har du lust att berätta mer om styrväxeln?

skulle också vilja komma ner till 2 varv stoptillstop
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

/Per
a.k.a. Jevlar
Svesse
Posts: 31
Joined: 10 Aug 2006, 00:02
Location: Söderköping

Post by Svesse »

stod o spana på den på mantorp.. fin kärra...

8)

blir lite avis,,, :P
http://www.garaget.org/Svesse

BMW 323i e30 av årsm 1985

* Söker komplett m20b23 alt m20b25 motor *
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Haft bilen i 5 år och första sommaren gick den med orörd motor och ett 15T men det fick sällskap av ett till och så har det varit sen dess, gjort lite grejer när andan fallit på typ i Maj när man känt vårvärmen komma.

Har försökt hålla det på en relativt billig nivå med mycket hemmapul just för att man ska våga använda den utan att gråta när nåt pajar.

Tröttnade på raktframrejsing när jag drog av ett helt gäng drivaxlar för 2 år sen o sen dess sladdar jag när andan faller på istället.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Såg dig på mantorp och måste hålla med ovanstående att bilen verkar gå riktigt fint.

Ser sjukt jobbigt ut med bakskärmen, hur mycket mer lär du byta av plåten i bak?
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

dörr, sidokjol och baklucka klarade sig.

vingen fick några repor och behöver målas om och bakkjol+ stöt behövs bytas och sen byter jag flygeln.
Bakruta och sidoruta gick åt också.

Grovriktade igår och skar loss motsvarande plåt från en donator så ikväll blir det tillpassning.

Hade tänkt åka till Rudskogen också så det blir att ligga i.....
/Per
a.k.a. Jevlar
andré
Posts: 166
Joined: 20 Nov 2005, 17:14
Location: Skåne

Post by andré »

Fan vad tråkigt jag visste inte att du hade gått av. Var hände detta?

Mvh
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Första däckchikanen på dragracingrakan
Image
Däcktraven kan flyga åt helvete......

Image
30 sekunder senare :twisted:
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Haha
Däcktraven kan flyga åt helvete......
:lol:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Nu är den hel o fin igen sånär som på 2 lister och bakljuset som bör anlända i början på veckan.
Image
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Det tog inte lång tid d där inte.... nöjd med stötfångaren?
User avatar
KKR-Rille
Posts: 929
Joined: 21 Nov 2005, 12:35
Location: Ljusdal/Korskrogen
Contact:

Post by KKR-Rille »

Jisses, här vilar inga ledsamheter inte! snyggt jobbat, och snygg bil med med många special och home made prylar!
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!

Rille 0046-706569535
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

affe wrote:Det tog inte lång tid d där inte.... nöjd med stötfångaren?


Jomen, körde bara av kromet med glasblästern lite och lackade sen, ska modda avslut från en vanlig kofångare så de passar och sen åker den på.
/Per
a.k.a. Jevlar
Trond.S
Posts: 8
Joined: 31 Jan 2006, 01:39

Post by Trond.S »

Grom gjennomført bil. Imponerende med alt du har gjort selv og tempoet på opprettingen. Ser ut som du tør bruke bilen også 8)

Hilsen Trond
Post Reply