BMW 327 TT (Nu även med rörliga bilder)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
BMW 327 TT (Nu även med rörliga bilder)
Motor
M20B25 block borrat, toppdeckat, O-ringat och kolvkylning
Smidd vevaxel med längre slag ”dieselveven”
JE Pistons smidda 84,5mm kolvar
Eagle 135mm smidda vevstakar
Kilander racing pinnbult
Högflödesoljepump
M20B20 topp med svetsade vattenkanaler och anpassad för M20B25 ventiler samt lätt portad.
Dr Schrick 272graders kam och starkare ventilfjädrar
Orört originalinsug
Egenbyggda grenrör,
2 st Mitsubishi TD04HL-15T med modifierade avgashus 5 från Saab 9-3 aero.
Sammankopplade interna wastegates.
2x2,5” avgassystem med gemensam Apple Racing 3” dämpare längst bak.
600x300x75 mm intercooler
Dumpventil i äkta plast.
Volvo 850 kylare med dubbla elfläktar.
Bränsle
Bosch ”044” pump monterad i modifierad originaltank
Högflödesfilter
6st Siemens 630cc spridare
Ombyggd original bränsletrycksregulator för ställbart tryck
Motorstyrning
Megasquirtn’spark som styr bränsle,tändning,laddtryck.
MSD6 tändbox och Blaster2 spole
Bosch bredbandslambda
Avgastempgivare
Kraftöverföring
4-puckad sinter
Sachs ”618” tryckplatta
M3E36 växellåda med eget spakställ och kortare lägen.
Kortad M5 kardan
M5 25% lamellbromsad diff utväxling 3,91:1
Egentillverkade drivaxlar i specialstål med M5 drivknutar.
Kaross
Original olättad 2 dörrars med taklucka och M-tech kjolpaket
Volvo Olivgrön 421 metallic garageedition
Skyddsbåge
Hjulupphängning
Ombyggda fjäderben till coilovertyp med E36 nav och ställbara topplagringar
Eibach ställbar 20mm krängningshämmare med infästning enligt M3E30
Ställbara Koni
Plastbussningar
Utväxling på rattstång ger 2 varv stopp till stopp
Bakvagnsbalk modifierad för diffinfästning och ställbar camber och toe-in
Ställbara fjädersäten och krängningshämmare
Ställbara Koni
Plastbussningar
Bärarmarna har flyttade stötdämparfästen och nav från M5
Bromsar
Huvudcylinder Ø25 från E32
Wilwood ställbar reducering för bakre kretsen
Stålomspunna slangar
Fram
Brembo 4 kolvsok från Mitsubishi EVO 8
Ventilerade skivor 320x30mm från EVO8
EBC Redstuff belägg
Bak
Brembo 2 kolvsok från EVO8
Ventilerade skivor 260x20 från M5
Handbroms och belägg från M5
Hjul
18x8 ASA Racing GT med 25/40/18 gatdäck
16x7 plåtisar med 205/50/16 Dunlop Direzza R-däck
Enda gången jag kört en repa på strippen och de gamla drivaxlarna höll fick jag en 12,2@198 på oklistrat.
M20B25 block borrat, toppdeckat, O-ringat och kolvkylning
Smidd vevaxel med längre slag ”dieselveven”
JE Pistons smidda 84,5mm kolvar
Eagle 135mm smidda vevstakar
Kilander racing pinnbult
Högflödesoljepump
M20B20 topp med svetsade vattenkanaler och anpassad för M20B25 ventiler samt lätt portad.
Dr Schrick 272graders kam och starkare ventilfjädrar
Orört originalinsug
Egenbyggda grenrör,
2 st Mitsubishi TD04HL-15T med modifierade avgashus 5 från Saab 9-3 aero.
Sammankopplade interna wastegates.
2x2,5” avgassystem med gemensam Apple Racing 3” dämpare längst bak.
600x300x75 mm intercooler
Dumpventil i äkta plast.
Volvo 850 kylare med dubbla elfläktar.
Bränsle
Bosch ”044” pump monterad i modifierad originaltank
Högflödesfilter
6st Siemens 630cc spridare
Ombyggd original bränsletrycksregulator för ställbart tryck
Motorstyrning
Megasquirtn’spark som styr bränsle,tändning,laddtryck.
MSD6 tändbox och Blaster2 spole
Bosch bredbandslambda
Avgastempgivare
Kraftöverföring
4-puckad sinter
Sachs ”618” tryckplatta
M3E36 växellåda med eget spakställ och kortare lägen.
Kortad M5 kardan
M5 25% lamellbromsad diff utväxling 3,91:1
Egentillverkade drivaxlar i specialstål med M5 drivknutar.
Kaross
Original olättad 2 dörrars med taklucka och M-tech kjolpaket
Volvo Olivgrön 421 metallic garageedition
Skyddsbåge
Hjulupphängning
Ombyggda fjäderben till coilovertyp med E36 nav och ställbara topplagringar
Eibach ställbar 20mm krängningshämmare med infästning enligt M3E30
Ställbara Koni
Plastbussningar
Utväxling på rattstång ger 2 varv stopp till stopp
Bakvagnsbalk modifierad för diffinfästning och ställbar camber och toe-in
Ställbara fjädersäten och krängningshämmare
Ställbara Koni
Plastbussningar
Bärarmarna har flyttade stötdämparfästen och nav från M5
Bromsar
Huvudcylinder Ø25 från E32
Wilwood ställbar reducering för bakre kretsen
Stålomspunna slangar
Fram
Brembo 4 kolvsok från Mitsubishi EVO 8
Ventilerade skivor 320x30mm från EVO8
EBC Redstuff belägg
Bak
Brembo 2 kolvsok från EVO8
Ventilerade skivor 260x20 från M5
Handbroms och belägg från M5
Hjul
18x8 ASA Racing GT med 25/40/18 gatdäck
16x7 plåtisar med 205/50/16 Dunlop Direzza R-däck
Enda gången jag kört en repa på strippen och de gamla drivaxlarna höll fick jag en 12,2@198 på oklistrat.
Last edited by Per Eriksson on 21 Jul 2007, 13:33, edited 2 times in total.
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Haft bilen i 5 år och första sommaren gick den med orörd motor och ett 15T men det fick sällskap av ett till och så har det varit sen dess, gjort lite grejer när andan fallit på typ i Maj när man känt vårvärmen komma.
Har försökt hålla det på en relativt billig nivå med mycket hemmapul just för att man ska våga använda den utan att gråta när nåt pajar.
Tröttnade på raktframrejsing när jag drog av ett helt gäng drivaxlar för 2 år sen o sen dess sladdar jag när andan faller på istället.
Har försökt hålla det på en relativt billig nivå med mycket hemmapul just för att man ska våga använda den utan att gråta när nåt pajar.
Tröttnade på raktframrejsing när jag drog av ett helt gäng drivaxlar för 2 år sen o sen dess sladdar jag när andan faller på istället.
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
dörr, sidokjol och baklucka klarade sig.
vingen fick några repor och behöver målas om och bakkjol+ stöt behövs bytas och sen byter jag flygeln.
Bakruta och sidoruta gick åt också.
Grovriktade igår och skar loss motsvarande plåt från en donator så ikväll blir det tillpassning.
Hade tänkt åka till Rudskogen också så det blir att ligga i.....
vingen fick några repor och behöver målas om och bakkjol+ stöt behövs bytas och sen byter jag flygeln.
Bakruta och sidoruta gick åt också.
Grovriktade igår och skar loss motsvarande plåt från en donator så ikväll blir det tillpassning.
Hade tänkt åka till Rudskogen också så det blir att ligga i.....
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping