Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Bakvagnen är nere:

Image



Läge o måla lite... Är för snål för att lämna in på blästring.
Stålborste och svart hammarlack duger fint:

Image
Image




Tanken läcker lite i skarven mellan över och underdel. För att inte mista min titel som sveriges snålaste biltrimmare gör jag ett försök att laga skiten i stället för att köpa en ny.

På med en jävla massa kemisk metall, vet inte exakt var det läcker så det var lika bra att kleta hela vägen runt om:

Image
Image
Image

Sen på med en jävla massa färg :)

Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Porris
Posts: 219
Joined: 16 Oct 2006, 21:13
Location: Mariestad

Post by Porris »

ja du lär ju inte mista din titel än på långa vägar i alla fall :lol:
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Intressant bygge! :D

En fråga efter att ha läst igenom tråden ang originalmotor Vs moddad när man överladdar :!:
Jag hade uppfattningen att man kunde ladda ca 1bar när motorn är helt orörd. Självklart förutsätter jag att ingen detonation sker för då pajar saker rätt fort....

Min motor ska väl få sig lite överladdning en vacker dag också. Hade tänkt 0,75bar. Den är helt original när det gäller förstärkningar. (sen att den är trimmad är en annan sak) Toppen är planad och ny originalpackning monterad. Ska detta eventuellt inte hålla till 0,75bar då menar ni?

Jag kör nästan bara bana med bilen, så den går på max hela den tiden. Då vill man inte blåsa toppackningen osv. Hade tänkt överladda med kompressor.

:roll:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

den kommer nog allt att hålla, så länge du har dig ett programerbart sprut o tendning.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

JaJsEn wrote:den kommer nog allt att hålla, så länge du har dig ett programerbart sprut o tendning.

mvh Erik

Har DTA E48 så det är lungt :)

Tackar för svaret! :wink:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Porris wrote:ja du lär ju inte mista din titel än på långa vägar i alla fall :lol:


Hehe, Jag hade ingen annan färg än silver, och jag hade ingen lust att åka o köpa mer svart så det fick bli som det blev med tanken.

Visst, den ser förjävlig ut men är förhoppningsvis tät och lär nog inte rosta utifrån ialla fall :)
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Hur fick du av den Handbroms vajern????

nån har kapat ex så som på din bild men jag vet inte hur man får av den :?: :?:

Mvh Kristian



Chrille wrote:Bakvagnen är nere:

Image

Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Krillian wrote:Hur fick du av den Handbroms vajern????

nån har kapat ex så som på din bild men jag vet inte hur man får av den :?: :?:

Mvh Kristian



Chrille wrote:Bakvagnen är nere:

Image




Du tar en stor polygrip försöker snurra på vajerhöljet går inte det då tar du o trycker kraftigt neråt o åt sidorna då deformerar du vajerhöljet så får du loss den så gjorde ialalf all jag.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

tacktack..

:roll:
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

xtiz wrote:Skippar du bara den där tanken så kan ja sponsra dig med en nästan ny 60l tank. Bmw orginal:D

Mvh


Redan försent.. Monterat o klart :)

Skulle det visa sig den läcker så hör jag av mig :D
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Svintoleffe wrote:
Du tar en stor polygrip försöker snurra på vajerhöljet går inte det då tar du o trycker kraftigt neråt o åt sidorna då deformerar du vajerhöljet så får du loss den så gjorde ialalf all jag.



Det funkade inte för mig...
De satt som fan de där asen.

Fick borra ur dem.

Gå stegvis uppåt i borrdimenson.. Tillslut så släppte hyllsan och följde med borret ut :)
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Jag hade också problem med handromsskiten! mycket 5-56 och inte ha för bråttom så gick det dock fint med hammare och mejsel utifrån så att säga och slå ut den :) Var nära att klippa den också, men nu slapp man byta :wink:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Nisse Järnet wrote:Jag hade också problem med handromsskiten! mycket 5-56 och inte ha för bråttom så gick det dock fint med hammare och mejsel utifrån så att säga och slå ut den :) Var nära att klippa den också, men nu slapp man byta :wink:



sorry för OT:

men om man nu måste byta hela handbroms "kablaget" hur fick man loss den där uppe vid handbroms spaken?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Lossa damasken så ser du...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

I dag vart det långdag i garaget.
Fick lite gjort...


Börjar med en bild på Lunchen...
Macka o saft :)

Image



Bakvagnen och tanken är ialla fall monterad...
Blev ganska porrigt... Bättre bilder kommer

Image





Nu vart det tomt på platsen...
Image



Äntligen nere på egna hjul... dags för provkörning:

http://www.youtube.com/watch?v=u0qhPmKi-s4
Last edited by Chrille on 13 Jul 2007, 04:51, edited 1 time in total.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Chrille wrote:
Äntligen nere på egna hjul... dags för provkörning:

http://www.youtube.com/v/u0qhPmKi-s4


Det där gick undan. Vilken kärra :wink: .
The Lower Class
Post Reply