S: BMW 323i E30 -86 samt rensning i skrubben

Sälj dina trimdelar

Moderators: Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Snekast

nms

S: BMW 323i E30 -86 samt rensning i skrubben

Post by nms »

BMW 323i 2D E30 -86 med rostfläckar här och var (framskärmar, bakskärmar, dörrar, bagagelucka, tanklock, runt taklucka osv). 28100 mil på mätaren. På skattekvittot står det 10, besiktningsperioden går ut 30/9.

Motorn går bara på fem burkar sedan i torsdags och har därför inte körts mer än nödvändigt för att flytta på bilen. Ett snabbt kompressionsprov visade 7.5 bar i den cylinder som inte driver. Tändstiftsbyte resulterade inte i några större förbättringar. Bytte topplockspackning (inkl planslipning av topplock) och termostat dagen före "haveriet." Orkar inte gräva mer i det utan säljer bilen i ett stycke som donator/renoveringsobjekt till högstbjudande.

UPPDATERING: Motorproblemet (en brusten vipparm) är nu åtgärdat och bilen är därför inte längre till salu i delar. Se ytterligare förklaring längre fram i tråden.

Värt att veta, bortsett från motorproblemet:
    - Blankslitna sommardäck på BMW original 14" alufälgar samt sporadiskt dubbade vinterhockeypuckar på 14" plåtfälgar.
    - Rassel vid iläggning av fjärde växeln vid högt motorvarv p.g.a. föregående ägares hastiga urläggning av växeln vid plötsligt kopplingsras. Växeln i fråga uppvisar inga negativa symptom när den väl är ilagd.
    - Avgassystemet behöver bytas.

Värdesaker som sitter monterat:
    - Lamelldiff ("lilla klumpen"? vet ej utväxling).
    - Sparco Sprint sladdarstol med universalrumpgrill. Original sliten förarstol medföljer eventuellt om så önskas.
    - Fjäderbensstag fram och bak tillverkade/monterade av någon föregående ägare. Inte snygga men verkar göra sitt jobb.
    - Sänkningssats 60/40, både fjädrar och dämpare enligt rykte.

Har även följande prylar som ligger och skräpar:
    - Topplock M20B25 av okänd årsmodell. Ett förbränningsrum mosat av en ventiltallrik med flipperkulekomplex, så svetsning och omslipning alternativt urfräsning för kompsänkning krävs. Ett ventilsäte skadat. Kamaxel saknas, men jag har några vipparmar och eventuellt vipparmsaxlar liggande, dock ej säker på att det är ett komplett kit. Kamdrev tror jag finns också.
    - Insug M20B25 tillhörande nyss nämnda topplock. Komplett med spridare, fuelrail och spjällhus. Inga kända skador.
    - Avgasgrenrör M20B25 också tillhörande ovanstående topplock. Tvådelat. Inga kända skador.
    - Avgasgrenrör M21D24 av okänd årsmodell. Ska tydligen passa på M20-topplock med mindre modifikationer för turbokonvertering i budgetklass. T3 turbofläns? Inga kända skador.
    - Växellåda Getrag från 320 E30 av okänd årsmodell. Tömd på olja och avspolad, invändigt skick okänt. Spakställ och hardyskiva medföljer.
    - Instrumentbräda från 320 E30 av okänd årsmodell. Grå, sprickfri och dammig.
    - Mätarhus från 320 E30 av okänd årsmodell. Levereras med valfri mätarställning (står just nu på 0 km).
    - Oljepump från M21D24 av okänd årsmodell. Passar enligt rykte i M20 men pumpar bättre än M20 standard oljepump.

Bilder ordnas om så önskas, har inga liggande just nu.

Fri budgivning på allt, skambud undanbedes.

Allt finns i Umeå. De lösa prylarna skickas endast om köparen skriftligen (via email eller snigelpost) avsäger sig alla rättigheter till reklamation eller ångerrätt, och köparen står så klart för fraktkostnaden. Bilen skickas ej.

PM, e-mail (martin <at> bilgalning <punkt> se) eller 0735-052997.
Last edited by nms on 05 Aug 2007, 04:27, edited 1 time in total.
nms

Post by nms »

Jag kollde fordonsregistret idag och upptäckte att skatten faktiskt gäller till oktober - annonstexten uppdaterad.
Micke johansson

Post by Micke johansson »

Har du andra planar på G Martin ?
nms

Post by nms »

Jag tröttnade lite när det började strula, så nu får det bli något annat istället. Framtiden får utvisa vad det blir. :)
nms

Post by nms »

UPPDATERING: Lösa delar från bilen inte längre till salu, se förklaring längre fram i tråden.

Jag är även öppen för budgivning på lösa delar från bilen om någon är intresserad.

Komplett bakvagn inklusive en oöppnad flaska Mobil-olja till lamelldiffen. 3500kr?
    Kompletta fjäderben (med sänkfjädrar och sportdämpare) fram med bromsar. 500kr?
    Sänkfjädrar och sportdämpare bak. 300kr?
    Fjäderbensstag fram+bak. 300kr?
    Sparco-stol med inbyggd värmedyna och underrede passande E30. 1000kr?
    Topplock med sliten sportkam. 600kr?
    Avgasgrenrör med kapade och klämda pulsairrör. 300kr?
    Bottendel. 300kr?
    BMW original 14" alufälgar med blanknötta sommardäck. 500kr?
    14" plåtfälgar med mer eller mindre dubbade vinterdäck. 500kr?
    Växellåda med nötta synkringar på fyran. 300kr?
    Två månader gammalt batteri. 500kr?

Listan på delar som går att skruva loss är lång. Kom med bud så kollar jag skick (kanske till och med fotograferar) och återkommer.

Dörrar? Rutor? Originalsäten fram och bak? Cigarettändare? Växelspaksknopp? Handskfack? Ratt? Mattor? Dörrsidor? Motorhuv? Taklucka? Bagagelucka? Framskärmar? Hel/halvljusstrålkastare? Baklyktor? Backspeglar? Check-controlpanel?

Allt ska bort snarast möjligt, så det är bara att skambjuda (men gör det gärna i tråden och stå för det :)). Detta gäller även de lösa delar som nämndes i första inlägget.
Last edited by nms on 05 Aug 2007, 04:29, edited 1 time in total.
nms

Post by nms »

Generator? Startmotor? Styrservo? Servopump?

Kom och köp!
Micke johansson

Post by Micke johansson »

Du toppen vad är det för någe?
Per Eriksson

Post by Per Eriksson »

plastbiten som sitter i änden på bakkofångaren på högersidan?
/Per
a.k.a. Jevlar
nms

Post by nms »

Micke johansson wrote:Du toppen vad är det för någe?

Originaltopp med något bearbetade insugsportar (gjort av en tidigare ägare) och en trimkam av okänt märke och med okända mått.

Per Eriksson wrote:plastbiten som sitter i änden på bakkofångaren på högersidan?

Om du menar den plastbit som sitter mot skärmkanten så finns den, kan kolla hur den ser ut ikväll.
_Laban_

Post by _Laban_ »

Intresse finns för Fjäderbensstag fram+bak.

Kan du skicka bilder till Robert83Andersson@hotmail.com
Rudolf

Post by Rudolf »

_Laban_ wrote:Intresse finns för Fjäderbensstag fram+bak.

Kan du skicka bilder till Robert83Andersson@hotmail.com

Samma här. Skicka gärna bilder till dempan_88@hotmail.com
jocke_e30

Post by jocke_e30 »

hade du en sträväxel med servo?
nms

Post by nms »

Jag åkte på lite extra jobb och har varit upptagen de senaste dagarna, men i början av veckan ska jag försöka ta tag i lite fotografering av diverse delar. Eventuellt börjar jag skruva isär bilen och rädda det som räddas kan, annars fotograferar jag prylarna på plats och demonterar på beställning.
nms

Post by nms »

jocke_e30 wrote:hade du en sträväxel med servo?

Styrväxel med servopump, slangar och behållare finns.
jocke_e30

Post by jocke_e30 »

hur mycke vill du ha för det då ?
äre nåå glapp?
nms

Post by nms »

Jag har inte kollat styrväxeln så noga än, så jag kan inte säga om den är glapp eller inte. Ska försöka fotografera den.

Angående priset är det budgivning som gäller. Kolla pris på skroten och bjud någonstans under det eller nåt. Det värsta som kan hända om du bjuder för lite är att jag säger nej, och då förbjuder jag dig ju inte att bjuda igen.
nms

Post by nms »

http://www.bildelsbasen.se/ är för övrigt en bra site om man vill kolla priser och tillgänglighet på delar.
Post Reply