M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Ola t

Post by Ola t »

Hur går det jonas? fått ihop den snart? :roll:

Ska nog upp i helgen så jag tittar nog förbi..
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Det går lite segt, hoppas på att få blocket idag eller imorrn så du kan få inkvartera dig i mitt garage i helgen och skruva ihop maskinen :)
Bonje

Post by Bonje »

Har du kommit på än hur sprickorna har uppkommit?
Det måste ju kännas lite så där att smälla i hop maskin igen med nya smidda kolvar, samma mapp och sen hoppas på att det inte händer igen.. :?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Kan inte säga exakt vad det är som har hänt. Eller rättare sagt de som jag pratat med har inte kunnat fastställa exakt vad som har hänt men har fått två teorier.
Den ena är att det varit dåliga tändstift som gjort att förbränningen inte blivit som den ska.
Den andra är att kolvbultarna varit för klena och att de flexat och att det då börjat röra sig i kolven.

Tror nästan mest på den senare teorin då jag kom på att Sahlin körde av en kolvbult på sin gamla motor som Mange/TeamSkön nu åker med.

Men värre stift blir det och kralligare kolvbultar!
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Ola t wrote:Hur går det jonas? fått ihop den snart? :roll:

Ska nog upp i helgen så jag tittar nog förbi..

Fast nu vet du väl att vi håller på med viktigare och roligare motorer...
Har hållt på med Sachscylindrar de senaste dagarna. Nu jäklar ska det gå fort med trimmade 60 kubikare :)
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Nu är blocket färdigborrat, ska bara deckas och fräsas spår för pyramidringar innan ihopmonteringen ska börja.

Nya kolvar:
Image
Image
Image

Betydligt mycket kralligare kolvbult på nya kolvarna än på de gamla: Dessvärre tyngre också men det får man ta...
Image

Pyramidringar som det ska fräsas spår i blocket för:

Image
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Eftersom det inte gick att göra så mycket nytta med prylarna idag så var jag tvungen att sysselsätta mig med annat...
Monterade dit ett annat stag till vindrutetorkarna så att man numera har singeltorkare. Visste inte om man skulle ha torkarbladet i mitten eller på sidan, satte det på sidan så att det blev lite diskretare.
Man sparade knappt ett halvt kilo på denna operation :)

Image
Image
Chrille

Post by Chrille »

Jag är grymt imponerad att du håller ut med allt vad det jävlas med dig...
En annan hade ju sänkt biljäveln i en djup o mörk sjö förlänge sen om det gått emot en så...

Keep it up! :wink:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
JohanE

Post by JohanE »

Ett tips är att sätta torkaren åt andra hållet så den täcker förarsidan. Då slipper du vattendropparna som kilar över rutan plus att du får bort vattnet i siktfältet fortare.
Du måste förstås vinkla om torkararmen då så den inte pekar snett.
Har gjort det på min M3a och det är inte ett svårt ingrepp.
Bild på singeltorkaren för den som vill se.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Ihopbyggnad pågår! Fick blocket från borrning i helgen och fick det toppdeckat igår. Idag var det fräsning av spår för pyramidringarna som stog på programmet samt så fixades en gänga till ett oljesprutmunstycke som var dålig. Bökigt att komma åt men det gick till slut!

Nu är det lunchdags och sen kan ihopmonteringen börja! Det mesta är redan tvättat, är väl bara blocket som behöver lite tvätt. Känns skönt att det "bara" är att skruva nu!

Pyramidringar på plats: Image
Image

Elak/trasig gänga:
Image
Blown M5

Post by Blown M5 »

Tja! satt å kolla igenom din tråd & kom å tänka på vad du har för kamtider, framför allt lobseparation? Har själv monterat en lysholm 23:a på en s38 & kör original kamtider till å börja med.

/Micke
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Nu rullar bilen igen efter mycket stök med felfräst block :( Men nu hoppas och tror jag att allt ska vara tip-top!
Skulle åkt Blackrace igår men då jag fick ihop bilen vid tretiden på natten så visade det sig att liningen av kompressorn inte var ok vilket gjorde att ett par remmar sa upp sig. :(
Nu tror jag att det är löst så nu ska jag beställa nya remmar och sätta dit.

Har åkt några mil med bilen nu och ska ta och lyfta ur kammarna igen och efterdra toppen för att vara på den säkra sidan. Förhoppningsvis ska allting bara funka sen!
Last edited by M3JONAS on 20 Aug 2007, 15:39, edited 1 time in total.
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Vad hade du för problem med ringarna då?
Fido85

Post by Fido85 »

var har du köpt ringarna åt dig?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Dom har han köpt här.

Vi har till alla vanliga BMW motorer.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Var egentligen inget bekymmer med ringarna utan problemet var att det var felfräst.

Mao kan du köpa ringar från PPF och montera dem med gott resultat!
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Fy fan vad det är tråkigt att efterdra toppen! :(
Men nu är det iaf gjort och allting sitter ihop igen. Förstår inte varför det ska vara så bökigt att få kammarna rätt!?
Kändes iaf skönt att jag nu har efterdragit toppen för jag kunde dra ca 45 grader mer nu än fast jag använde mig av samma moment som sist... Mao borde ringarna nu skurit in riktigt fint i toppen!
Post Reply