323 motor i 320?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
malik
Posts: 60
Joined: 12 Jan 2006, 08:55
Location: huddinge
Contact:

323 motor i 320?

Post by malik »

Hej
jag har lyckats få tag i ett nyrenoverat 323 block som jag tänkte stoppa i min 320 touring
vad behövs bytas eller tas från m20b20in

Tråget ser inte ut att passa ?
Toppen passar väl eller?
axeln till oljepumpen ?

323an har fördelaren i blocket och 320in på toppen e det bara plugga fördelarhålet eller?
E30 touring 89a under renoverring!
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Ok, du har alltså en M20B20 motor i nu, med Motronic motorstyrning eftersom fördelaren sitter på toppen. Toppen passar rakt över! M20B20 och M20B23 är samma block och topp! Funkar kalas att byta rakt över bara! Och där fördelaren sitter på B23 blocket, dit sätter du de lock som sitter på M20B20 blocket där fördelaren skulle kunnat sitta! Låter krångligt men de är simpelt, du förstår när du börjar! Tråget BÖR vara samma. Kan skilja att de är alutråg på M20B20 o plåt på B23 om de är ett äldre block!

Men, om jag var du skulle jag nog hellre satsa på en M20B25 och sätta i den bilen.

Lycka till! 8)
Image
malik
Posts: 60
Joined: 12 Jan 2006, 08:55
Location: huddinge
Contact:

Post by malik »

Men, om jag var du skulle jag nog hellre satsa på en M20B25 och sätta i den bilen.

tack för bra svar
hur gör jag med axeln till fördelaren då? den driver väl olje pumpen oxå?

M20B25 är ju givetvis drömmen men nu har jag fått ett nyrenoverat block med nu oljepump ringar o lager och det e juh synd att inte använda det
E30 touring 89a under renoverring!
TurboLover
Posts: 33
Joined: 20 Nov 2005, 20:10
Location: Otterbäcken

Post by TurboLover »

malik wrote:Men, om jag var du skulle jag nog hellre satsa på en M20B25 och sätta i den bilen.

tack för bra svar
hur gör jag med axeln till fördelaren då? den driver väl olje pumpen oxå?

M20B25 är ju givetvis drömmen men nu har jag fått ett nyrenoverat block med nu oljepump ringar o lager och det e juh synd att inte använda det


Kamremen driver pumpen, så det är bara att sumpa axeln och täck över som Nyman säger så blir det fint.

MvH S

Edit: Stav miss
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Du får tokporta toppen, i med en 330 graders kam, göra ventilurtag i kolvarna, köpa billetvippor och PPF fjädrar, sen varva 8500rpm, då har du nog över 200sughk i en M20B23.. ;)

Adios! 8)
Image
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

TurboLover wrote:
malik wrote:Men, om jag var du skulle jag nog hellre satsa på en M20B25 och sätta i den bilen.

tack för bra svar
hur gör jag med axeln till fördelaren då? den driver väl olje pumpen oxå?

M20B25 är ju givetvis drömmen men nu har jag fått ett nyrenoverat block med nu oljepump ringar o lager och det e juh synd att inte använda det


Kamremen driver pumpen, så det är bara att sumpa axeln och täck över som Nyman säger så blir det fint.

MvH S

Edit: Stav miss


Man får inte ta bort axeln för då kommer pumpen inte att gå, måste ju ha axeln kvar med kugghjul och den tillhörande kåpan med lager i.

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
TurboLover
Posts: 33
Joined: 20 Nov 2005, 20:10
Location: Otterbäcken

Post by TurboLover »

bmwpatrik wrote:
TurboLover wrote:
malik wrote:Men, om jag var du skulle jag nog hellre satsa på en M20B25 och sätta i den bilen.

tack för bra svar
hur gör jag med axeln till fördelaren då? den driver väl olje pumpen oxå?

M20B25 är ju givetvis drömmen men nu har jag fått ett nyrenoverat block med nu oljepump ringar o lager och det e juh synd att inte använda det


Kamremen driver pumpen, så det är bara att sumpa axeln och täck över som Nyman säger så blir det fint.

MvH S

Edit: Stav miss


Man får inte ta bort axeln för då kommer pumpen inte att gå, måste ju ha axeln kvar med kugghjul och den tillhörande kåpan med lager i.

MVH Patrik


Sorry för dåliga infon, tänkte på en annan motor som inte ens är BMW. Ursäkter ursäkter :roll:

MvH S
E30 med M50B25 Turbo. Såld
Post Reply