M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det blev pinsamt ändå :oops:

Men som sagt, så går det med kompressor.:)

Ses imorgon....
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

:shock:
Är du möjligtvis otursförföljd med saker som inte har med bilen att göra också?
Synd att du har så mycket otur med bilen, men om det kan vara till någon tröst så gillar jag bilen skarpt. Det blev mycket snyggt med de nya fälgarna :)
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Misstänker att den här polaren har nånting med den höga vevhuskompressionen att göra:

Image
Image
Image

Ett par lopp (förutom rasloppet) ser konstiga ut, ytan på cylinderväggarna ser nästan blästrad ut. Vad kan det bero på?
Image

Toppen ser iaf helt OK ut:
Image

Såhär grisigt var det under huven:
Image

Nu är raset iaf funnet, återstår bara att komma på varför det blev på detta viset!? :(

Får ta och kolla om man kan rädda blocket genom att borra det eller om det är kört... Är annars på jakt efter stora kolvar alternativt ett block om någon har det liggandes.

:?:
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Jadu m3Jonas jag tycker rejält synd om dig, alltså din otur börjar nästan o likna min otur i stora drag. :( .

Synd att du jämnt ska råka ut för allt, men det är baar o ta nya tag , som sagt synd att allt ska hända dig
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

/Anders
E30 EVO 335
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

jag har ett 2.3 block ståendes också som är i fint skick (bytes mot ett 2.5 block).
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Har nu blästrat av den urrivna kolven och konstaterat att det är ett flertal sprickor både på undersidan och ovansidan av kolvtaket :(
Borrade även ett hål i kolvtaket och konstaterade att det var 7mm tjockt.
Nu är frågan vad som har hänt först?? Någon som har några teorier?

Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Ser ut som materialfel. Sjukt...
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Du har inte någon bild på kolven innan den var trasig. Tänkte om man kan se någon brottanvisning på den.
/Anders
E30 EVO 335
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Satt låsen till kolvbulten kvar i kolven?
Ser ut som kolven på något sätt blivit låst mot cylinderväggen och vevstaken tryckt sönder kolven därav sprickorna. (Kolvringar).
3430cc sugis
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

Andreas K wrote:jag har ett 2.3 block ståendes också som är i fint skick (bytes mot ett 2.5 block).


skulle stå att det blev bytt därav att det blev över.
Läge för smidda kolvar nu.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

AndersJ wrote:Du har inte någon bild på kolven innan den var trasig. Tänkte om man kan se någon brottanvisning på den.


Tyvärr inte.
Vet att det inte syntes nånting när jag satte i dem iaf men det var ett par år sedan.
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Såg att från varje ventilurtag så kommer det en spricka, hur tajt är frigången ventil kolv?
3430cc sugis
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Andersson wrote:Satt låsen till kolvbulten kvar i kolven?
Ser ut som kolven på något sätt blivit låst mot cylinderväggen och vevstaken tryckt sönder kolven därav sprickorna. (Kolvringar).


Jajamensan, de satt kvar och bulten verkar vara rak.

Jag börjar misstänka för högt cylindertryck och att kolven kollapsat pga det.

Måste hem och riva ur de andra kolvarna för att kolla dem...
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Andreas K wrote:
Andreas K wrote:jag har ett 2.3 block ståendes också som är i fint skick (bytes mot ett 2.5 block).


skulle stå att det blev bytt därav att det blev över.
Läge för smidda kolvar nu.


Ok, låter lovandes. Vad vill du ha för det?

Om du menar att det var läge för smidda kolvar för min del så var det smidda kolvar som satt i. Wössner, sammalika som sitter i Manges/team sköns/Sahlins ex M3:a.
Har funkat flera år där med 746hk...
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

jag kunde ju kollat på bilderna innan jag skrev, antog att en rasad kolv = gjuten. Det är min bror som har blocket jika på rejsa men du hade redan pm:at honom lite där så det är den smidigaste vägen.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu är resten av kolvarna ur!

Blocket verkar inte vara helkört. Bör räcka med att man borrar 0,5mm!

Lite spännande dock att samtliga kolvar har börjat spricka :(
Vad är det som kan göra att kolvarna spricker?
Post Reply