M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

grymt läcker :wink:
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Jag hittade 225/60 18" nyss, så vi får se om jag får plats med dom:)


Jag har beställt 265/35-18 resp 245/40-18. Undrar om det får plats?! ;)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jag har köpt 255/35 Dunlop super sport race:)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Det är riktigt bra däck! Har åkt på sådana i år och halva förra året, fast då iofs bara i dimension 225/40-18 runtom.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Svarvade ett nytt remhjul till vattenpumpen, lite lättare och framförallt mtcket blankare och tuffare än originalet ;)

Image

Image
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Var i garaget ikväll och fipplade lite med vattenrör och sen gick jag vidare till att börja kolla hur jag enklast skulle kunna få dit bromsok jag nyligen inhandlade.

Tyvärr så är bulthålen i oken förskjutna ca 10mm så det passade inte att bulta dit oken direkt i spindeln. Det funkar i nuläget då jag åker med 330 ok. Vidare så skulle oken behöva flyttas in mot navet för att de ska hamna mitt för skivan. Rör sig om ca 8mm.
Hur mycket material behöver man ha i ett plattjärn eller liknande om man ska flytta in oken? Funderar på om man kan ta en bit material och sen fräsa ner ca 8mm över originalfästena. Tjockleken på originalfästet är ca 16mm. Om man då har en bit som från början är 15mm tjock får man 7mm kvar. Räcker det?
Vad ska man bygga fästena i för material?

Provmonterade även ett nytt hjul fram, ser ut som om det skulle kunna funka med en 9 tum bred framfälg med 245/40-18... Undrar om det finns 10 tummare till bakdäcken? ;) Nä det kommer iaf att bli 8 tumsfälgar fram och 9 bak om jag behåller mina nyinförskaffade superleggeror. Hur bra blir det med 245 breda däck på en 8 tumsfälg?
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

dedär om fälgen kan jag svara på :) det går fint att lägga 245 däck på en 8" fälg (Y) körde själv med det men sedan lag jag 235 för det blir så dyrt att nöta ringar :P men dit bak på bilen har jag 255 men då har jag ju 9½" fälg också :)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Kör du med cometics blockpackning nu?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nope, nu kör jag med PPF´s MLS packning.
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Vad tycker du om cometics packningen? Var det den som orsakadae "frostpluggsraset"?

Har precis fått en 3 mm tjock cometics packning (icke-bmw 4-cyl)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Vet inte om packningen var dålig eller om det bara var jag som tabbade mig när jag monterade ihop motorn. Jag hade hoppats på att man skulle klara sig utan att efterdra toppen men det funkade dessvärre inte. Nu vet man det ;)
Bara att nita i det sura äpplet och skruva på, det är inte direkt något snabbjobb att efterdra toppen på en S14, ur med kammar och tima om mm.
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

ok, får se till att efterdra ordentligt då
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Det går lite segt på M3 fronten nu, väntar på ett par slangar så att jag kan göra klart slang och rördragningen till kylaren. Efter det är det tänkt att motorn ska ur bilen för en översyn med lite nya lager om det behövs. Förhoppningsvis ska det efter det även bli en bänkning och mappning.

Under tiden man väntar på saker får man ta tillfället i akt och meka lite Opel Speedster, eller iaf Ecotec ;)

Litegrann händer det dock i garaget, svarvade till ett par spacers till de nya framhjulen igår, får hoppas på att det går att svänga fast däcken blir på gränsen till för breda...
Håller även på och klurar på lite olika varianter på okfastsättning, det lutar i nuläget åt att jag slipar upp hålen i spindeln för att få de "nya" 4-kolvsoken att passa. Av någon anledning skiljer det 9mm i infästningen mellan de olika oken.
Kommer även behöva fräsa ner oken ca 5mm i infästningsplanet för att få dem att hamna rätt på skivan
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Monteringen av oken sket sig så det får bli till att åka med 330 oken ett år till som det verkar om jag inte skaffar andra ok.

Fick paket med en slang och rörböjar idag så nu har jag nånting at göra i helgen, får se till att bygga klart vattenröret så jag kan lyfta ur motorn sen.

Vore ju kul att ta en tur med bilen nu innan man river ur motorn... ;)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Byggde ihop ett par vattenrör så nu är det snart dags för provstart med nya kylarna.

Image

Fick även ett tjusigt paket på posten innehållande nya tjusiga stötdämparfästen till bakstötdämparna. Ska bli skönt att slippa gammalt utslitet gummi!

Image

Blir även en test av at bygga om original kränghämmare till justerbara. Med hjälp av kortare arm blir de dessutom mycket hårdare är tanken.
Får se hur det funkar.

Image
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Sådärja! Då var årets första provtur avklarad. Kylarna verkade funka fint och halt var det ute. Rikard kommer förhoppningsvis med bildbevis snart... Nu vet jag att allt funkar så nu ska motorn rivas ur och gås igenom. Ska nog även passa på att installera tomgångsmotor, känns på något vis så mycket enklare att få till tomgången i såväl kallt som varmt tillstånd.
Post Reply