M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Ola t

Post by Ola t »

Det va bara växelspaken som gick av denna gång..

Men en sväng in till emmaboda med lite svets hjälp så blev det bra!
Zwofurti

Post by Zwofurti »

fan jonas jag tror du är helt galen i bilen..=)
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Precis som Ola säger så var det "bara" växelspaken som gick av...
Precis nedanför kulan gick det tvärt av. Aldrig varit med om det tidigare men nu har man testat även det...
Spaken svetsades men det blir nog ändå ett byte för att vara på den säkra sidan att det inte ska hända igen.

Det kändes iaf jävligt långt att åka först 402m+bromssträcka och sedan samma sträcka på returen när man endast kunde använda 1:ans växel! :evil:
SoreuQ

Post by SoreuQ »

Kul att du kikade förbi kalmar sen på kvällen och snöt ur den lite :)

Verkade dock ha lite problem med fästet ute i nickebo =)
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
AndersJ

Post by AndersJ »

M3JONAS wrote:Precis som Ola säger så var det "bara" växelspaken som gick av...
Precis nedanför kulan gick det tvärt av. Aldrig varit med om det tidigare men nu har man testat även det...
Spaken svetsades men det blir nog ändå ett byte för att vara på den säkra sidan att det inte ska hända igen.

Det kändes iaf jävligt långt att åka först 402m+bromssträcka och sedan samma sträcka på returen när man endast kunde använda 1:ans växel! :evil:

Hur hög är sannolikheten att man ska knäcka en växelspak egentligen :o
/Anders
E30 EVO 335
M3JONAS

Post by M3JONAS »

SoreuQ wrote:Kul att du kikade förbi kalmar sen på kvällen och snöt ur den lite :)

Verkade dock ha lite problem med fästet ute i nickebo =)

Ja det var kul. Var lite halt kan man minst sagt säga... Kom inte ikapp Bogren i sin original 3,2:a :(.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Blä för bilar! :(

Efter att bilen varit svårstartad ett tag så fick startmotorn för sig att sluta funka heöt häromdan. Ringde till polaren som hade en liten startmotor liggande som jag kunde komma och hämta.
När jag redan hade startmotorn nere tyckte jag och polaren att det var lika bra att ta ner låda och svänghjul och kolla vad det var som gjorde att kopplingen inte kopplade ur helt 100.
Tog och svarvade av svänghjulet 2/10 mm, skruvade ihop bilen igen med "ny" startmotor och provkörde. Koppling och låda funkade prima, och med de skruvar som tidigare varit lösa och som håller fast diffen, så gick bilen tyst och behagligt.
Åker hem för att finjustera lite i mappen. När jag sen ska ut och provköra igen så vägrar bilen att starta.
Nu har startmotor nummer två sagt upp sig :(

Om någon har en liten startmotor som ni kan tänkas skiljas ifrån så är jag spekulant på den.
Krillian

Post by Krillian »

Jonas:

du borde låna ut din bil till nån kompis i en vecka / några dagar, för att se om dom har lika mkt otur som du har, hehe du verkar ju stöta på alla de problmen man minst anar.

/ Kristian
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Krillian wrote:Jonas:

du borde låna ut din bil till nån kompis i en vecka / några dagar, för att se om dom har lika mkt otur som du har, hehe du verkar ju stöta på alla de problmen man minst anar.

/ Kristian

Jag och polaren mekade ihop bilen med "ny" startmotor och fixad koppling av den anledningen att han skulle låna bilen och åka med den men jag han inte lämna över innan det gick sönder :(
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Jag kan titta om jag har en liten startmotor liggandes på fredag om det går bra.?
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Efter att den lokala e30 begravningsplatsen besökts så sitter det nu en bättre begagnad startmotor på plats på bilen. Tack för det Olof!
Vision79

Post by Vision79 »

Jag kan inte fatta all dess otur..måste vara ngt ont din höger toffla gjort i ett tidigare liv!!

Men en sak ja vet iaf...är att du har öga för saker..;)...du minns när våran motor *host *pinsamt* :oops: satt fast med hm...ingenting när downpipen fladdrade som hell vid värmningnen nere på Tullinge i fjol...;)
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Kom ett paket på posten i veckan bestående av nya däck och fälgar. Svarta med polerad kant. Fortfarande "bara" 18 tum höga men 8,5 tum breda i fram och 9,5 tum brett i bak. Skodda med 225/35 resp 245/35. Nästan så att det skulle suttit bättre med ett bredare däck bak, får väl bli 255 brett nästa gång det är byte...

Image

Image

Image

Image

Tanken är nu att man ska ha dessa 18 tummare som vanliga åka på gatan hjul och slänga på lätta 16 tumsfälgar när det är dags att åka bana.
AndreasT

Post by AndreasT »

Dom satt klockrent på bilen, skitsnyggt :lol:
Zwofurti

Post by Zwofurti »

najs!!!

när man inte byter bi ofta kan man åtminstone byta fälgar ofta, fast den var ruskigt snygg med superleggera/ultraleggera=)
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Tog en långtripp upp till Avesta idag för att få bilen fotad av en engelsk fotograf och reporter.
Plåtning och körning där gick jättebra.

Efter det att plåtningen var avklarad och i väntan på att Ärtan skulle mappa klart Bäckis M3:a så ville direktör Bäckström testa hur det var att åka kompressorbil.
Efter en liten bits åkning börjar motorn gå på tre burkar och det ryker läskigt mycket från motorrummet och hela maskinhallen är täckt med olja :(
Maskinen trycker ur sig duktigt mycket olja från vevhusventilationen och ett tändstift är jätteoljigt.
Nu är det bara att riva maskin igen för att se vad det är som har hänt. Det jag kan tänka mig är att antingen så har en kolv sagt upp sig eller så är det topplockspackningen som havererat.

Och det värsta av allt! Turbofanatiker Bäckström får ännu mer vatten på kvarn i kampen mellan turbo och kompressor! :evil:
Men han är iaf supersschysst och lånar ut bil och släp så att man får hem liket! Tack för det!

OBS, haveriet hade ingenting med chauffören att göra, det kan enbart skyllas på tekniskt fel!
Post Reply