535 lmm?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Borken
Posts: 8
Joined: 25 May 2007, 06:48
Location: Falkenberg

535 lmm?

Post by Borken »

Jag funderar lite på varför man bör ha 535 lmm på en snikturbo? Räcker det inte med spridare från 535? Är det diametern på insläppet eller är det elektroniskt?

Hur långt skulle man klara sig med bara en proggresiv BTR?

Bilen som jag meckar med är en 520 -90 (m20b20 heter väl motorn)

/Janne
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

större spridare kräver mer luft brukar man resonera som.

Annars är nog risken att bilen kommer o sura en hel del.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Borken
Posts: 8
Joined: 25 May 2007, 06:48
Location: Falkenberg

Post by Borken »

Men luften är ju under tryck? =mer luft genom samma hål?

/Janne
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

jag är skeptiskt till att det kommer o funka, jag hade nog satsat på en 535 lmm dels för att det o köra mer justerings mån, samnt at ner får mer luft igenom 535.

Jag kom faktist o tänka på en sak, det kan ha med elektroncen o göra med risken finns att bilen kan komma att gå snålt med.

Vilket flal so helst så ahd ejag nog inte chansat är tyvär bara dumnt
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Borken
Posts: 8
Joined: 25 May 2007, 06:48
Location: Falkenberg

Post by Borken »

Skeptisk, det är jag med! Men det vore trevligt å veta hur det egentligen ligger till.

Är det inte så att i en lmm så sitter det nästan bara en potentiometer och lufttemperaturgivaren?

/Janne
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

ja det sitter typ en potentiometer och lusttemp.. inge speciell elektronik i den skiten, samma i alla typ..
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Zwofurti wrote:ja det sitter typ en potentiometer och lusttemp.. inge speciell elektronik i den skiten, samma i alla typ..


:D:D[/b]
Borken
Posts: 8
Joined: 25 May 2007, 06:48
Location: Falkenberg

Post by Borken »

Zwofurti wrote:ja det sitter typ en potentiometer och lusttemp.. inge speciell elektronik i den skiten, samma i alla typ..


Då spelar väl en större lmm mindre banjo för en snikkonvertering, det enda man tappar är väl lite flöde/effekt?

Kommer insprutningen kompensera för de större spridarna på låga varv? Eller räknar den med att orginalspridarna sitter kvar?

/Janne
User avatar
CorsaManiac
Posts: 179
Joined: 23 Nov 2005, 12:03
Location: Borlänge

Post by CorsaManiac »

Borken wrote:
Zwofurti wrote:
Kommer insprutningen kompensera för de större spridarna på låga varv? Eller räknar den med att orginalspridarna sitter kvar?

/Janne


Det kompenceras genom att du spänner fjädern i lmm´en om du kör med original.
Borken
Posts: 8
Joined: 25 May 2007, 06:48
Location: Falkenberg

Post by Borken »

Spänner man fjädern om man kör lmm på sugsidan också?

/Janne
ole_m7
Posts: 326
Joined: 24 Sep 2006, 19:49
Location: Norge, ambjörby (sverige) och tyskland
Contact:

Post by ole_m7 »

Er vel på sugesiden du MÅ ha den...

Bruk 3,5LMM og 3,5 dyser da blir det ikke noe tull....
Ole Kristian Noer
+4747869727
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Jag personligen hade nog inte chansat tycker dte bara är väldigt dumnt om jag får säga min mening.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Men de va väll ett evinerligt tjat om vart LMM skall eller inte skall sitta.

Kolla på Chrilles kärra, den gick som en påse ankskit med luftMÄNGDmätaren på sug sidan, varpå han trycksatte den å så funkade det hela(Man brukar få späna fjädern mera om den sitter på trycksidan).

Jag vill här med på inga villkors vis säga att varesig det ena eller andra sättet är det enda rätta sättet, och jag vill heller inte dumstruta någon.

Så vad menar jag då.. Jo helt enkelt att: Mickla dit LMMaren där du tycker att den får bäst plats, rent utrymmes mässigt då asså, (ibland så blir de trångt med LMM på sug sidan t.e.x)

Anpassa sedan LMMaren efter vart du plaserar den d.v.s, trycker du igenom den så får du nog räkna med att spänna upp fjädern rätt duktigt.

Vissa behöver spänna upp fjädern mer en andra, oavsätt placering, så de finns ingen generell patentlösning på detta som funkar till alla bilar(tyvärr).

Sedan du spänt fjädern så att bilen går fint på tomgång å lite över, så bör/måste du se till att inte locket far i väg när laddet kommer.

Eller fixa ett bypassrör som leder luft förbi LMM och på detta rör sätter du en kulventil/kran (som en extra stor CO skruv kan man säga) Funkar oftast jävligt bra, du kan dock behöva spänna upp fjädern lite andå.

Men med lite labbande så funkar de garanterat prima med LMM på tryck sidan.

Har aldrig förstått folks resonemang om att en luftMÄNGDSmätare inte skall sitta på trycksidan.

Sålänge den är tätad för att behålla locket utan att de drar iväg, så är den lika eller lika lite anpassad för att trycka igenom.

Att en LuftMÄNGDSmätare inte skulle vara gjord för att trycka igenom är ju i.o.f sant. Men sälla manuella, vad är det för orginal prylar på bilen som är gjorda för turbo konvertering :roll:

Sanningen är att en LuftMÄNGDSmätare inte är specielt avancerade doningar alls.

En slussklaff som öppnas i paritet med luftmängden som passerar(öppnar lika mycket oavsett om du trycker eller suger igenom klaffen"testa själva om ni har tillgång till en damsugare som går att reversera :wink: ")

I övre lageränden på klaffen sitter det en kolbanepotensiometer, som vart efter klaffen öppnar ändrar insignalen till styrboxen.

Sedan sitter det också en lufttemperaturgivare i LMMaren, som i sin tur ändrar ohm antalet uppåt eller nedåt beroende på insugstempen, så att värdet till styrboxen ändras iförhållande till temperaturfluktureringen.

Så alltså, en luftMÄNGDSmätere är egentligen mera low tech en, en gammal BING förgasare från en Sachs moppe.

Inga mystiska saker alls alltså, gör rätt bara så e de bara att trycka på.
Ovan nämnda Bing fugge är för övrigt inte heller gjord för att trycksättas, men de går att göra, om man bara trycktätar den först, å lika så med LMMar'n.

Fy va trött jag blev nu känner ja, inte van att skriva så här mycket.

Nää... Ut å pröva att exprementera lite med fjädrar å rörmokargrejer nu vettja :)

MVH//Tobbe P
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

en lmm är till för att suga igenom, därför suger man ingeom den..=)

å svintoleffe? har du ens någonsin rört i en turbobmw? varför uttala dig då?
Borken
Posts: 8
Joined: 25 May 2007, 06:48
Location: Falkenberg

Post by Borken »

Tackar för alla tips!
Det är inte så att jag betvivlar att 335 lmm behövs om någon nu trott det, chansar gör man ju ändå när man monterar turbo på gammal morot.

Det jag är ute efter är snarare varför!
Vad händer om man kör orginal lmm +större spridare bara?
Att man behöver spänna lmm när den är på trycksidan är ju helt logiskt då luften har en högre densitet. Spänner man lmm på sugsidan så mäter den väl upp mindre luft= mindre soppa, eller?

Hur var det, kommer motronic alls att kompensera för större spridare?

/Janne
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Zwofurti wrote:en lmm är till för att suga igenom, därför suger man ingeom den..=)

å svintoleffe? har du ens någonsin rört i en turbobmw? varför uttala dig då?


Jaap det har jag, väldigt många gånger, så att du vet :D
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Vad menar du att det är dumt att chansa då?
Post Reply