Bonje wrote:Det ser stabilt ut det där! Hoppas du får bakvagnen att hålla i år... Hur har du gjort för att inte kapa bort reservhjulsbaljan när du har alla upphängningar till diffen frän 5-serien? Bäckis blev ju tvungen att kapa bort baljan och lägga en extra tvärgående balk att bulta i på sin.
Jag har lagt en extra balk mellan reservhjulsbaljan och den vanliga balken som jag satt fästet till klumpen i.
Bäckis variant är nog egentligen enklare, och framförallt så sparar man vikt, men jag ville inte ta bort baljan då jag har den som baslåda...
Att det håller får man hoppas på, annars vet jag inte vad man ska göra.
Bäckis wrote:Annars blir det vårat nya kit med 128mm CrMo knutar, adapters och monsterfeta axlar
Skulle kunna ta på mig att testa det om man kan låna ett kit för utvärdering
Skulle det funka på min bil kan ni ju utgå ifrån att det håller för era monsterbilar med 3ggr så mycket effekt...
Men först var det dags att tanka olja, Motul 300V 20/60 ska se till att motorn inte skär!
Med så tjock olja och ny oljepump var det absolut inga bekymmer med lågt oljetryck... ca 90 psi på tomgång vid kall motor är inte för lite, verkade sen hålla sig runt 60-70 psi vid varm motor och lite varv.
Sedan förra provturen har jag även justerat om lite i framvagnen för att få bilen lite mindre spännande att köra. Lite mindre camber och caster i kombination med nya kralligare kränghämmare gör att bilen känns riktigt fin på vägen och från bakvagnen känns det inte på något vis konstigt!
Jag i helgen hållt på och försökt få till kopplingen så att den kopplar ur som det ska och har även hittat och tätat en oljeläcka som bestog av en slang som inte var tillräckligt dragen.
Har även kommit fram till att en tung bil nog inte är optimalt ur prestandasynpunkt och började därför att plocka ur lite prylar ur skuffen.
Mina dubbla basar och dubbla slutsteg får finna sig i att vara utanför bilen ett tag, eventuellt kommer det att byggas tillbaks i bilen i en lättviktsversion med gjuten låda i reservhjulsbaljan och med en högtalare.
Prylar bort!
Har även plockat bort extratanken som titter på M3:orna, vet inte riktigt vitsen med att ha så mycket soppa i bilen så att man ska behöva den tanken?!
Bakre fjäderbensstaget plockades bort för att komma åt resten men det ska monteras tillbaks igen.