Frågor & förslag, FAQ turbokonvertering BMW.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Frågor & förslag, FAQ turbokonvertering BMW.

Post by camata »

Eftersom att Peppe laddat på detta och tjuvstartat innan vi andra ens kommit till omklädningsrummet :wink: så startar jag denna tråd där det lämnas förslag och önskemål om vad som ska tas upp, och någon initiativtagare får då ta sig an någon av önskemålen.

Önskemålen/förslagen ska ha några enkla direktiv, om VAD det egentligen är man vill veta.

Nu blir det dåligt. =)

Dumt:
"Hur får jag mer pulver i motorn?" (dumt eftersom att svaret kan variera mellan "Chippa den!" och "Skicka motorn och 300 lök till PPF".)

Bättre:
"Vad ska jag göra för att få lite extra kraft i min M20B25 utan att porta toppen - till max 15.000:-?" (bättre för att man här får reda på vad det är för motor det handlar om samt begränsningarna)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Kanon camata!

Jag har börjat dra i några trådar i inlägget ovan, jag ser gärna att folk som har svaren på frågorna, något att tillägga, eller åsikter om det som skrivigt skiver.

Finns mer att tillägga på alla punkter.

Komigen nu.
User avatar
PierreG
Posts: 55
Joined: 20 Nov 2005, 16:55
Location: Stockholm

Post by PierreG »

Lite allmän info om kammar kanske?

När behövs det bytas ut fjädrar och retainers?

Vilken kam till vilken motorstyrka/effektområde?

Ett riktigt recept på Bakaxel samt växellåda / Vilka
powerflexbussningar till dito?

Vilka tändsystem lirar med Autronic Bosch/Mds osv..

Hyggligt exakta kompvärden med MLS som ppf säljer?

Dimensionering av bränslesystem? AN storlekar resp.
bränslepumpar..

Vettig dimensionering av IC /tryckrör, storlek downpipe/ WG rör?

Broms och chassiuppgraderingar? 5-Bult på E30? Alpina bromsar
mot eftermarknadsbelägg?

Pris jämförelser mellan PPF mot Bmw Original slitdelar?
Pierre Gissberg 0709 583 621
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Tyvärr har vi inte tid att sätta oss vid datorn och skriva allt det där:(

Det kommer eftersom...
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Med tanke på allt folk som finns här på forumet, duktiga killar så borde det ju inte vara så svårt att hjälpas åt.

Vart är intresset? :/
User avatar
Macke 325
Posts: 88
Joined: 20 Nov 2005, 20:20
Location: Lenhovda

Post by Macke 325 »

Tjena! här är några frågor och grejer som kanske skulle vara med i faq:en nån som är mer kunnig får gärna gå igenom...

Recept på komp runt 8-8.5, med standard m50b25 kolvar,stakar och mls packning (går det?)
då vill man ju veta t.ex hur man svarvar kolvarna, vilka vevstakar (135mm?) och tjocklek på mls.

Hur man strokar sin m50b25 med 328 veven för att få 2.8L, behövs andra kolvar?

Skulle vara rätt bra med några formler t.ex hur man räknar ut komp osv

några grejor som jag vet om rätta gärna ifall det är fel...

Man får ju en schysst koppling till m50b25 om man tar svänghjul och startmotor från m20
man slipper ju dubbelmassa och en del vikt också!
kompletterar man med ppf:s 618 tryckplatta så ska den orka med 500nm på orginal och 700nm med 4-puck sinter
(kan ta bilder och så sen, ska göra det på min. var väll lite slipning om jag fatta rätt)

Drivlina till e36:an man kan använda m3:ans eller 328:ans 5 växlade låda, kardaner, drivaxlar,
skiljer det något på diffen? antar att m3 har lamelldiff standard...

M3:ans separata spjäll passar med adapterplatta på m50 topp

Här finns ju en del man kan lägga in:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... hlight=m50
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... =oljeretur

Är det någon som vill ha elscheman eller något annat som kan tänkas finnas i Bentleys service bok
för 3-serien tror det är 1990-98 så kan jag skanna och lägga upp
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Macke 325 wrote:Tjena! här är några frågor och grejer som kanske skulle vara med i faq:en nån som är mer kunnig får gärna gå igenom...

Recept på komp runt 8-8.5, med standard m50b25 kolvar,stakar och mls packning (går det?)
då vill man ju veta t.ex hur man svarvar kolvarna, vilka vevstakar (135mm?) och tjocklek på mls.

Hur man strokar sin m50b25 med 328 veven för att få 2.8L, behövs andra kolvar?

Skulle vara rätt bra med några formler t.ex hur man räknar ut komp osv

några grejor som jag vet om rätta gärna ifall det är fel...

Man får ju en schysst koppling till m50b25 om man tar svänghjul och startmotor från m20
man slipper ju dubbelmassa och en del vikt också!
kompletterar man med ppf:s 618 tryckplatta så ska den orka med 500nm på orginal och 700nm med 4-puck sinter
(kan ta bilder och så sen, ska göra det på min. var väll lite slipning om jag fatta rätt)

Drivlina till e36:an man kan använda m3:ans eller 328:ans 5 växlade låda, kardaner, drivaxlar,
skiljer det något på diffen? antar att m3 har lamelldiff standard...

M3:ans separata spjäll passar med adapterplatta på m50 topp

Här finns ju en del man kan lägga in:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... hlight=m50
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... =oljeretur

Är det någon som vill ha elscheman eller något annat som kan tänkas finnas i Bentleys service bok
för 3-serien tror det är 1990-98 så kan jag skanna och lägga upp


Kanon!

Men det finns fler folk som besitter kunskaper för att hjälpa till med en FAQ, vart är ni?
User avatar
Macke 325
Posts: 88
Joined: 20 Nov 2005, 20:20
Location: Lenhovda

Post by Macke 325 »

Kom igen och skriv lite nu! det behöver ju inte vara några avancerade frågor, dom är ju meningen att vi ska diskutera i forumet! det här är ju till för att slippa alla "basic frågor"
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Jag, och säkert någon fler, känner att det skulle vara fint med en liten vägledning av slang- och kabeldragning vid turbokonvertering. Vad ska pluggas, vad måste bytas, vilken diam. och vad går det helt enkelt att skita i.
Det är ju självklart en stor skillnad huruvida man kör budget (535 lmm :D ) eller om man skall satsa på ett helt nytt sprut. Men iaf jag är då inne på ett VEMS, så du peppe kanske kan krafsa ihop lite. Vad man ska tänka på, och i vilken ordning det är smidigast att koppla in allting.

För övrigt, kung att du tagit tag i det här! Och även alla andra som hjälper till!

/Simon
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Simon, hur man drar slangarna är väll upp till var och en, så länge man inte har kvar vevhusventen i spjället och skickar laddtryck tiill vevhuset då är väll dom flesta lösningarna bra.

- Eftersom att det var Mattias Sandgren som byggde mitt VEMS så blir det nog han som ska skriva om det ska skrivas, problemet att det automatiskt blir JÄTTE mycke att skriva, för allt hänger ju mer eller mindre ihop.

Hoppas du förstår hur jag tänkt.
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

hehe.. jo jag hänger med :D
Det är kanske enklare att man tar kontakt emd honom när det börjar närma sig. Bor ju trots allt inte så långt bort!
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ximon wrote:hehe.. jo jag hänger med :D
Det är kanske enklare att man tar kontakt emd honom när det börjar närma sig. Bor ju trots allt inte så långt bort!


Emil som också var en del av VEMS installationne i min bil bor ju i Skeå. emil heter han här på forumet.

Dom kan svaren på dina frågor way bättre än mig ;)
User avatar
hoek
Posts: 38
Joined: 22 Nov 2005, 00:18
Location: jakobstad (FIN)

Post by hoek »

borde det kanske delas upp i olika "stage..." på trimmningen, tex.

stage 1 ="snik" (svarvade kolvar, o-ring, orginalsprut, volvo-turbo, ~300hp)

stage 2 ="användbar" (mls, progbar insp/piggy, lastbils-turbo, ~400-500hp)

stage 3 ="race" (smidda kolvar, progbar insp, spec.-turbo, ~600+hp)

kan ju vara flera stages förståss om man gör mera utförligt recept..
porsche som backup/vinterbil...
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Skall man börja dela upp det i snik eller ej kommer vi få skriva oss till döds.

- Snik eller ej, eller mitt imellan är väll någon var och en får klura ut.
loka
Posts: 141
Joined: 20 Nov 2005, 14:39
Location: Kalix
Contact:

Post by loka »

Lite om olika diffar, bakvagnar, växellådor och hjulvinklar kan ju va roligt å diskutera
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

superfint att ni har kommit på sånthär för det underlättar och om man inte hittar det man söker så får man skriva så får nån svara då bara :) keep up the good working
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

har osså ett förslag.

1:a

man kunde ju haft en lista på max: hk/laddtryck per agg?. ( ex. hx-40-55. TO4E samt mits Agg.. osv? rättare sagt. dom vanligaste AGG alla frågar om.!! så man slipper 3456 trådar om ett å samma turbo.

2:a

nåt slags lista över spridare.

typ:

0-150cc = max 2xxhk?
150-300= max 2xx-3hk?

osv.
Post Reply