318i touring E30 bytes eller säljes (lite defekt)
Moderators: Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Snekast
318i touring E30 bytes eller säljes (lite defekt)
OBS!: Med dom nya reglerna går denna bil att regga med tex. M50 för den som vill!
Nu har jag ledsnat på touringen. Fick ett par tvåor på besiktningen, och jag har inte tid/ork att fixa det.
Först blev det tvåa på ett positionsljus som inte lyste, helt säkert en kass glödlampa, inga problem där. Sedan blev det anmärkning på sprucket glas på ena helljuset, bara att byta, inga problem det heller.
Men så blev det dåliga avgasvärden, och det är inte kul. Alla värden var dåliga, och jag tror lambdavärdet var högt. Eller var det lågt? Bilen går fett i alla fall, den drar bortåt litern per mil.
Dett kan bero på tex. kass lambdasond, LMM eller något annat. Troligtvis inte katalysatorn då bilen drar för mycket sås, det är nog någon givare.
Bilen går trotts detta utmärkt, jag har kört över 3000 mil med den i detta skick. Kan ticka något i ventilerna vid kallstart, men inte alls farligt. Kamremmen byttes för cirka 3000 mil sedan, så det är snart dags igen, det är tätt mellan bytena på dessa motorer.
Bilden togs när jag köpte bilen förra året, så den är inte helt aktuell. Sedan dess har den fått utstå en vinter, samt en massa mil. Finns några repor och stenskott, men inte mycket rost. En fläck i varje nedre hörn på bakluckan, men det sitter plast utanför där så det är skitenkelt att laga utan att det syns. Sedan någon mindre fläck i kanten på en dörr tror jag, men det är inget allvarligt. Jag har inte tvättat bilen på ett bra tag, så jag vet inte i detalj. Jag bara kör På det stora hela är bilen riktigt fin, men den är en bruksbil så det finns några småskavanker. Eftersom den är importerad så har den haft ett saltfritt liv alldeles till för ett par år sedan.
Inte speciellt mycket utrustning. Vinterdäck, ganska bra sommardäck, taklucka, inte mycket mer.
Defekter: Förarstolen är risig, som vanligt på E30. Servopumpen skriker lite vid kallstart. Obesiktad. Kanske något mer, minnet sviker.
Jag behöver en besiktad bil, då jag långpendlar till jobbet i Oslo. Trodde inte norska polisen kunde se att en svensk bil var obesiktad, men det kunde dom tydligen... Vill byta mot en tvådörrars E30, gärna en 318i med M10, alternativt en E28. I bruksskick då, utan större rostangrepp och inte nyare än -88. Kan tänka mig en E30 cab också, då lägger jag förstås pengar emellan. Eventuellt någon helt annan bil, eller nannat kul, kom med förslag.
Eller så säljer jag den som den står, men det vill jag helst inte då jag behöver något att åka i. Pris 5000kr prutat och klart i såna fall, ett pangpris för den som orkar fixa avgasreningen. Bytesvärde runt 6500kr vill jag hävda.
Bilen finns att se i Munkedal på helgerna eller i Oslo på veckorna.
Intresse visas på mail eller i tråden, så svarar jag så fort jag får möjlighet.
kalle_birgersson@hotmail.com
Lite bilder då, helt nytagna. Bilen är duktigt smutsig, och jag hade inte möjlighet att tvätta den. En del som ser ut som repor är bara smuts. De enda riktiga reporna är väll de vid bakra hjulhuset, dom syns på en av bilderna. Skall tydligen vara parkeringsskada orsakad av smitare, enligt förra ägaren. Reporna är inte djupa, och det har inte rostat i dom under det år jag har haft bilen.
Rost finns som synes i hörnen på bakluckan, men plasten utanpå gör att man kan laga det lätt utan att det syns. Rostfläckar finns också i ett hörn på en dörr samt någon bubbla på trösklarna, allt enligt bilderna. Som sagt, ett enkelt objekt att få riktigt snygg för den som vill, jag har bara haft bilen som ren bruksbil.
Kom på två krånglande saker till. Låsen på förardörren och passagerardörren kärvar. Bakluckan och tändningslåset fungerar dock perfekt. Och så luktar det lite bensin ibland om man tankar fullt. Besiktningsgubben försökte hitta läckage, men misslyckades. Antagligen är det väll de vanlig rostet på påfyllningsröret.
M-ratten och stereon ingår INTE tyvärr. Eventuellt kan en annan sportratt skickas med, jag har en extra eftermarknadsratt som jag inte tycker om.
Rost finns som synes i hörnen på bakluckan, men plasten utanpå gör att man kan laga det lätt utan att det syns. Rostfläckar finns också i ett hörn på en dörr samt någon bubbla på trösklarna, allt enligt bilderna. Som sagt, ett enkelt objekt att få riktigt snygg för den som vill, jag har bara haft bilen som ren bruksbil.
Kom på två krånglande saker till. Låsen på förardörren och passagerardörren kärvar. Bakluckan och tändningslåset fungerar dock perfekt. Och så luktar det lite bensin ibland om man tankar fullt. Besiktningsgubben försökte hitta läckage, men misslyckades. Antagligen är det väll de vanlig rostet på påfyllningsröret.
M-ratten och stereon ingår INTE tyvärr. Eventuellt kan en annan sportratt skickas med, jag har en extra eftermarknadsratt som jag inte tycker om.