Kupefläkt

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
slkt
Posts: 55
Joined: 20 May 2006, 20:16

Kupefläkt

Post by slkt »

Hej! Min Kupefläkt har slutat att funka.. Funderar på att ta ut den och kolla lagrena. Fast jag har inte en aning vart den ligger :) Men den borde väll sitta under instrumentbrädan. Läre jag kanske riva hela instrumentbrädan?
Tacksam för svar

/Mvh Erik
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Om du har en e-30 så sitetr inte fläkten under instrument brädan utan den siter i motorummet vid torped väggen finns det en lucka, där inne sitetr kupefläkten.

På just e-30 är det vanligt att fläkt reläet pajar kostar cirka 200 kr på bmw, åker man til en bra elfirma betalar man oftast 50 så fixar dom det åt än.=)

Fläkt reläet sitter så tillså att du får ta bort tyget som sitter vids dina knän så kollar du snett uppåt mot den vita plasten så kommer du o se den.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
slkt
Posts: 55
Joined: 20 May 2006, 20:16

Post by slkt »

Glömde visst att skriva att jag hade en bmw 323 e30 86. Tack för hjälpen :)
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Inga problem bara o fråga om det är något.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Calle gsi
Posts: 60
Joined: 20 May 2008, 13:44
Location: Medelplana

Post by Calle gsi »

Min kupefläkt fungerar bara på snabbaste läget, är det relät som gett sig då? Gäller en e30 84.
Last edited by Calle gsi on 02 Dec 2008, 10:55, edited 1 time in total.
Kinnekullering är mitt andra hem :)
Bygger Rwd Astra med m60b40
Kör E30 320 med M50
User avatar
kartungen
Posts: 142
Joined: 13 Oct 2007, 13:53
Location: Umeå

Post by kartungen »

Hur fan är det på e34an då? har problem med kupefläkten där också. Funkar ibland, och om man kör lite hårt ner i ett potthål så går den igång också. Antar att det är ngt glapp eller oxid. Måste man plocka ner instrumentbrädan för att komma åt och prova fläktmotorn?
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

Calle gsi wrote:Min kupefläkt fungerar bara på snabbaste läget, är det relät som gett sig då? Gäller en e30 84.


Förmodligen, så ja.

Hade samma grej med mina torkare (E30 -89) bytte då relä till dom och så funka allt igen =)
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 299 634
http://www.garaget.org/Viper89
E28 545 (951hp@1,8bar)
Calle gsi
Posts: 60
Joined: 20 May 2008, 13:44
Location: Medelplana

Post by Calle gsi »

Någon som kan visa på en bild mer exakt var fläktmotståndet/relät sitter på en E30 84? Har letat men hittar det fasen inte. :(
Kinnekullering är mitt andra hem :)
Bygger Rwd Astra med m60b40
Kör E30 320 med M50
User avatar
balobas
Posts: 1419
Joined: 22 Dec 2006, 21:23
Location: Eskilstuna

Post by balobas »

min funkar på alla utom 3an.. 318is-90
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Calle gsi wrote:Min kupefläkt fungerar bara på snabbaste läget, är det relät som gett sig då? Gäller en e30 84.



Det är relät. På det högsta läget så går spänningen förbi relät och ger fläkten 12v direkt istället för att strypa ner spänningen till fläkten som dom andra lägena gör.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Calle gsi
Posts: 60
Joined: 20 May 2008, 13:44
Location: Medelplana

Post by Calle gsi »

JErngren wrote:
Calle gsi wrote:Min kupefläkt fungerar bara på snabbaste läget, är det relät som gett sig då? Gäller en e30 84.



Det är relät. På det högsta läget så går spänningen förbi relät och ger fläkten 12v direkt istället för att strypa ner spänningen till fläkten som dom andra lägena gör.


Tack så mycket.

Nu gäller det bara att hitta relät också. Någon som har en bild på var det sitter och hur det ser ut. finns ju några olika :)
Kinnekullering är mitt andra hem :)
Bygger Rwd Astra med m60b40
Kör E30 320 med M50
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

JErngren wrote:
Calle gsi wrote:Min kupefläkt fungerar bara på snabbaste läget, är det relät som gett sig då? Gäller en e30 84.



Det är relät. På det högsta läget så går spänningen förbi relät och ger fläkten 12v direkt istället för att strypa ner spänningen till fläkten som dom andra lägena gör.


Antar att det är lika på mina audi 80 1.9TD då, funkar bara på högsta läget där också.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
kartungen
Posts: 142
Joined: 13 Oct 2007, 13:53
Location: Umeå

Post by kartungen »

Vart sitter fläktrelät på en e34?
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87
paran0id
Posts: 126
Joined: 23 Sep 2008, 16:36
Location: Kristianstad

Post by paran0id »

Fläktreläet sitter väl uppe bredvid gaspedalen och det s.k. fläktsvärdet som
(en del?) e34or har sitter på passagerarsidan i riktning mot gaspedalen.

När jag hade problem med fläkten så var det iaf fläktsvärdet som felade,
tog ut och bytte till en fungerande, därefter har jag inte haft några problem :)
Henrik Olsen
0704-88 08 27
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

E34
http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=41

Satt likt i min e36:a med, byter du/ni relä så kör det inte vid sidan om för då finns risken att man bränner det, stoppa alltså inte bara in kabeln o provkör utan montera det riktigt innan ni kör igång för det behöver sin kylning från fläkten.

Mvh
Cristofer
_Persson_
Posts: 403
Joined: 21 Mar 2007, 03:37
Location: Säffle

Post by _Persson_ »

Min fläkt kronglar lite också. Går bra på 3an men vill ofta börja tjuta så då ä de fyran som gäller. Sätter man på 1an eller 2an från noll kan de börja osa bränt.

Kan man byta lager? Kol kan ja nog specialbeställa om dom skulle va slut
E30 325 Projekt. Ska riktas
Bmw e30 327. Ska trimmas
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

_Persson_ wrote:Min fläkt kronglar lite också. Går bra på 3an men vill ofta börja tjuta så då ä de fyran som gäller. Sätter man på 1an eller 2an från noll kan de börja osa bränt.

Kan man byta lager? Kol kan ja nog specialbeställa om dom skulle va slut


Ta ur fläkten och smörj upp lagrena med någon lätt flytande. Börja med det.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Post Reply