Kupefläkt
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Kupefläkt
Hej! Min Kupefläkt har slutat att funka.. Funderar på att ta ut den och kolla lagrena. Fast jag har inte en aning vart den ligger Men den borde väll sitta under instrumentbrädan. Läre jag kanske riva hela instrumentbrädan?
Tacksam för svar
/Mvh Erik
Tacksam för svar
/Mvh Erik
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
Om du har en e-30 så sitetr inte fläkten under instrument brädan utan den siter i motorummet vid torped väggen finns det en lucka, där inne sitetr kupefläkten.
På just e-30 är det vanligt att fläkt reläet pajar kostar cirka 200 kr på bmw, åker man til en bra elfirma betalar man oftast 50 så fixar dom det åt än.=)
Fläkt reläet sitter så tillså att du får ta bort tyget som sitter vids dina knän så kollar du snett uppåt mot den vita plasten så kommer du o se den.
På just e-30 är det vanligt att fläkt reläet pajar kostar cirka 200 kr på bmw, åker man til en bra elfirma betalar man oftast 50 så fixar dom det åt än.=)
Fläkt reläet sitter så tillså att du får ta bort tyget som sitter vids dina knän så kollar du snett uppåt mot den vita plasten så kommer du o se den.
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
Min kupefläkt fungerar bara på snabbaste läget, är det relät som gett sig då? Gäller en e30 84.
Last edited by Calle gsi on 02 Dec 2008, 10:55, edited 1 time in total.
Kinnekullering är mitt andra hem
Bygger Rwd Astra med m60b40
Kör E30 320 med M50
Bygger Rwd Astra med m60b40
Kör E30 320 med M50
Hur fan är det på e34an då? har problem med kupefläkten där också. Funkar ibland, och om man kör lite hårt ner i ett potthål så går den igång också. Antar att det är ngt glapp eller oxid. Måste man plocka ner instrumentbrädan för att komma åt och prova fläktmotorn?
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87
Bmw 325 m50 -87
Calle gsi wrote:Min kupefläkt fungerar bara på snabbaste läget, är det relät som gett sig då? Gäller en e30 84.
Det är relät. På det högsta läget så går spänningen förbi relät och ger fläkten 12v direkt istället för att strypa ner spänningen till fläkten som dom andra lägena gör.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
JErngren wrote:Calle gsi wrote:Min kupefläkt fungerar bara på snabbaste läget, är det relät som gett sig då? Gäller en e30 84.
Det är relät. På det högsta läget så går spänningen förbi relät och ger fläkten 12v direkt istället för att strypa ner spänningen till fläkten som dom andra lägena gör.
Tack så mycket.
Nu gäller det bara att hitta relät också. Någon som har en bild på var det sitter och hur det ser ut. finns ju några olika
Kinnekullering är mitt andra hem
Bygger Rwd Astra med m60b40
Kör E30 320 med M50
Bygger Rwd Astra med m60b40
Kör E30 320 med M50
JErngren wrote:Calle gsi wrote:Min kupefläkt fungerar bara på snabbaste läget, är det relät som gett sig då? Gäller en e30 84.
Det är relät. På det högsta läget så går spänningen förbi relät och ger fläkten 12v direkt istället för att strypa ner spänningen till fläkten som dom andra lägena gör.
Antar att det är lika på mina audi 80 1.9TD då, funkar bara på högsta läget där också.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Fläktreläet sitter väl uppe bredvid gaspedalen och det s.k. fläktsvärdet som
(en del?) e34or har sitter på passagerarsidan i riktning mot gaspedalen.
När jag hade problem med fläkten så var det iaf fläktsvärdet som felade,
tog ut och bytte till en fungerande, därefter har jag inte haft några problem
(en del?) e34or har sitter på passagerarsidan i riktning mot gaspedalen.
När jag hade problem med fläkten så var det iaf fläktsvärdet som felade,
tog ut och bytte till en fungerande, därefter har jag inte haft några problem
Henrik Olsen
0704-88 08 27
0704-88 08 27
E34
http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=41
Satt likt i min e36:a med, byter du/ni relä så kör det inte vid sidan om för då finns risken att man bränner det, stoppa alltså inte bara in kabeln o provkör utan montera det riktigt innan ni kör igång för det behöver sin kylning från fläkten.
Mvh
Cristofer
http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=41
Satt likt i min e36:a med, byter du/ni relä så kör det inte vid sidan om för då finns risken att man bränner det, stoppa alltså inte bara in kabeln o provkör utan montera det riktigt innan ni kör igång för det behöver sin kylning från fläkten.
Mvh
Cristofer
_Persson_ wrote:Min fläkt kronglar lite också. Går bra på 3an men vill ofta börja tjuta så då ä de fyran som gäller. Sätter man på 1an eller 2an från noll kan de börja osa bränt.
Kan man byta lager? Kol kan ja nog specialbeställa om dom skulle va slut
Ta ur fläkten och smörj upp lagrena med någon lätt flytande. Börja med det.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89